خبرگزاری کار ایران

مدیرعامل سازمان زیباسازی شهر تهران اعلام کرد:

باغ مجسمه‌های جدید به تهران می‌آیند/بیش از یک میلیارد تومان برای مجسمه‌های جدید ششمین دوسالانه

asdasd
کد خبر : ۶۹۶۳۵۳

ششمین دوسالانه مجسمه‌های شهری تهران می‌کوشد تا با ایجاد زمینه بروز ایده‌های بدیع و خلاق مبتنی بر غنای فرهنگی ایران به طور خاص به نیازهای کنونی و در حال توسعه کلانشهر تهران بپردازد و به الگوی مجسمه سازی شهری در سطح ملی دست یابد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، نشست خبری ششمین دوسالانه مجسمه‌های شهری تهران با حضور مدیرعامل سازمان زیباسازی شهر تهران، دبیر دوسالانه و تعدادی از شورای انتخاب آثار برگزار شد.

به گفته مسئولان، ششمین دوسالانه مجسمه‌های شهری تهران می‌کوشد تا با ایجاد زمینه بروز ایده‌های بدیع و خلاق مبتنی بر غنای فرهنگی ایران به طور خاص به نیازهای کنونی و در حال توسعه کلانشهر تهران بپردازد و به الگوی مجسمه سازی شهری در سطح ملی دست یابد.

برزین ضرغامی (مدیرعامل سازمان زیباسازی شهر تهران) با اشاره به فعالیت‌های این سازمان گفت: فعالیت‌های سازمان زیباسازی شهر تهران بیش از سایر فعالیت‌ها دیده می‌شود حتی ممکن است برخی از آنها نتوانند انتظارات را پاسخ دهند اما در نهایت به دنبال کسب رضایت شهروندان هستیم و دوست داریم نظرات آنها را در این امر مشارکت دهیم و نقدها را پذیرا هستیم.

او ادامه داد: در حال حاضر حدود دو هزار مجسمه در سطح شهر داریم که برخی از آنها شاخص هستند در عین حال درصدد ارائه راهکارهایی برای ماندگار کردن این مجسمه‌ها هستیم.

مدیرعامل سازمان زیباسازی شهر تهران با اشاره به برگزاری سمپوزیوم مجسمه‌سازان گفت: قرار بود نهمین دوره این سمپوزیوم امسال برگزار شود ولی به دلایلی برگزاری آن را به سال 98 موکول کردیم و قرار است 30 اثر در پارک قائم به نمایش درآید.

به گفته او؛ رویدادی در دی ماه در حوزه مجسمه‌های شهری برگزار خواهد شد که میزبان سمپوزیوم مفاخر خواهد بدو که به شخصیت‌های فرهنگی – هنری معاصر اختصاص خواهد یافت.

ضرغامی در خصوص برگزاری ششمین دوسالانه مجسمه‌های شهری تهران گفت: فراخوان این دوسالانه اردیبهشت‌ماه اعلام کردیم و 902 نفر در این دوسالانه شرکت کردند که در نهایت 280 نفر به مرحله دوم راه یافتند که با نظر داوران و شورای انتخاب آثار 61 اثر به نمایش درخواهد آمد.

او در ادامه به خیابان برادران مظفر اشاره کرد و گفت: این خیابان سال‌هاست که توسط سازمان زیباسازی آماده و سنگفرش شده است اما مورد توجه قرار نگرفته امیدواریم بتوانیم امسال این خیابان را به عنوان خیابان فرهنگی – هنری مطرح کنیم و رویدادهای فرهنگی در آن برگزار کنیم.

او ادامه داد: ‌قرار است از بین 61 هنرمندی که آثارشان به دوسالانه راه یافته 15 نفر انتخاب شوند و مجسمه‌هایشان برای ساخته شدن در سطح شهر تسهیلات دریافت کنند.

او در پاسخ به سوال خبرنگار ایلنا مبنی بر ارائه هزینه و مبلغ تسهیلات گفت: به‌طور میانگین برای هر مجسمه 80 میلیون تومان درنظر گرفته‌ایم اما ممکن است برخی از مجسمه‌ها ساخت یا طراحی آنها بیش از این مبلغ شود که ما آن را تامین خواهیم کرد.

او ادامه داد: قرار است باغ مجسمه‌ای در پارک قائم منطقه 17 راه‌اندازی شود. همچنین در منطقه 2 مطهری شمالی یک باغ مجسمه گشایش خواهد یافت. باغ موزه قصر نیز قرارا ست در این حوزه ورود پیدا کند.

ضرغامی درباره هویت مجسمه‌های شهری گفت: اگر بخواهیم به طور مطلق بگوییم که تمام مجسمه‌های شهر ما ایرانی و اسلامی هستند چنین چیزی امکان ندارد چراکه مجسمه‌های شهری کارکردهای مختلف دارند زیرا برخی فان هستند و برخی کلاسیک در این میان باید تلاش کنیم تا ذائقه‌های مختلف افرادی که در شهر زندگی می‌کنند را تامین کنیم. حال آنکه گاهی ممکن است این مجسمه‌ها با شهر نزدیکی نداشته باشند و ازاین رو مدنظر قرار نمی‌گیرند.

به گفته او شهرداری و دولت با هم هماهنگ هستند و اتفاقات را دنبال می‌کنند و شهرداری سعی دارد تا نظر مردم را جذب کند. در این میان سیاست‌های دولتی که منتخب مردم است را نیز مدنظر قرار می‌دهد.

مجتبی موسوی (دبیر دوسالانه مجسمه‌های شهری) با اشاره به آنکه از سال 87 شاهد آغاز برگزاری این دو سالانه بوده‌ایم، گفت: با توجه به استقبالی که از این دو سالانه شده است سایر شهرستان‌ها نیز توانسته‌اند از آثار این دوسالانه استفاده کنند. درصدد آن هستیم تا دو سالانه فقط در تهران اجرا نشود و سایر شهرستان‌ها نیز میزبان آن باشند.

او ادامه داد: به جز نگاه فرهنگی، نگاه توسعه‌ای و حمایتی از هنر ارایه شده است و ما هنرمندان را در نظر گرفته‌ایم تا بتوانیم خلاقیت‌ها و ایده‌های آنها را عملیاتی کنیم چنانکه تاکنون بیش از 250 مجسمه شهری از دل این دوسالانه‌ها به مجموعه مجسمه‌های شهر تهران اضافه شده‌اند.

موسوی درخصوص آثار مجسمه‌هایی که چندین سال پیش از سطح شهر تهران دزدیده شده بودند، گفت: در آن سال 14 اثر دزیده شده بودند که خیلی سریع توانستیم اصل آثار را پیدا کنیم و نمونه آنها را بسازیم و در جای اصلی خود قرار دهیم. در این میان نیم‌تنه استاد شهریار را پیدا نکردیم چراکه سازنده آن فوت شده بود اما با جستجوهای فراوان توانستیم مدل گچی آن را پیدا کنیم و ظرف شش ماه آینده مجسمه برنزی آن ساخته شد که به زودی سر جای خود نصب خواهد شد.

افتتاحیه نمایشگاه ششمین دوسالانه مجسمه‌های شهر تهران 9 آذر ساعت 16 در فرهنگستان هنر برگزار خواهد شد و تا 5 دی ماه میزان علاقه‌مندان خواهد بود.

محمد بهرامی، محمود پورنصیری‌نژاد، سهند حسامیان، کامبیز صبری، امیر وفایی و محمدرضا یزدی اعضای شورای انتخاب آثار را برعهده داشتند.

هیات داوران این دوره از دوسالانه نیز متشکل از سیمون آیوازیان، طاهر شیخ‌الحکمایی و کوئین جونز بود.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز