خبرگزاری کار ایران

دستور بررسی کلیپ منتشر شده درباره مالچ پاشی زیستگاه آهوان میش‌‌داغ

asdasd
کد خبر : ۶۹۴۵۷۶

معاون محیط زیست طبیعی و تنوع زیستی سازمان حفاظت محیط زیست در پی انتشار کلیپ مالچ‌‌‌‌‌‌پاشی زیستگاه آهو در میش‌‌‌داغ خوزستان، دستور بررسی سریع این موضوع را صادر کرد.

به گزارش ایلنا، حمید ظهرابی، معاون محیط طبیعی و تنوع زیستی سازمان حفاظت محیط زیست در نامه‌‌‌ای به مدیرکل حفاظت محیط زیست استان خوزستان گفت: در اسرع وقت صحت و سقم‌ تصاویر منتشره در فضای مجازی درخصوص مالچ‌‌‌‌پاشی زیستگاه آهوی شنی را بررسی و درصورت صحت با عوامل آن برخورد کند.

منطقه میش‌داغ از زیستگاه‌‌‌های اصلی پستاندارانی از جمله آهو - قوچ و میش و پرندگانی از جمله هوبره است علاوه‌‌بر آن پرندگانی نظیر کبک، تیهو، کبوتر، باقرقره و... نیز در این منطقه به تعداد فراوان حضور دارد از آنجا که محل موصوف زیستگاه مهم حضور گونه‌‌‌‌های حمایت شده استان به خصوص آهو بوده به عنوان منطقه حفاظت شده، انتخاب شده است.

این منطقه مابین شهرهای بستان و عبدالخان قرار گرفته است و به طور کلی در غرب استان خوزستان است. مساحت منطقه حدود ۵۵ هزار هکتار در سطح (به استنثناء ناهمواری‌‌ها) مساحت دارد.

آهوی شنی با نام انگلیسی Arabian sand Gazelle و نام علمی Gazella Marica گونه جدید از آهو است که توسط مطالعات ژنتیکی معرفی این جانور شده است.  

این جانور را پیشتر زیر گونه‌‌‌ای از آهوی ایرانی (G.sungutturosa) می‌‌‌دانستند اما با انجام مطالعات ژنتیکی از آن جدا و به عنوان گونه‌‌‌ای جدید معرفی شد.

این گونه از آهوی ایرانی کوچک‌‌‌تر بوده و طول شانه و بدن آن به ترتیب به ۶۰ و ۹۷سانتی متر می‌رسد. این گونه در معرض تهدید بوده و در طبقه آسیب‌‌‌پذیر قرار دارد و جمعیت جهانی آن حدود دو هزار راس برآورد می‌‌شود. پراکنش آن از جنوب شرق ترکیه تا شبه جزیره عربستان است.  

پراکنش این گونه در ایران در منطقه مند و غرب زاگرس در حوزه استان‌‌‌های خوزستان و ایلام است. هنوز مطالعات ژنتیکی بیشتری برای برآورد دقیق حوزه پراکنشی آن نیاز هست.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز