خبرگزاری کار ایران

وزیر علوم در گفت‌وگو با ایلنا:

محدودیت در تامین تجهیزات و مواد آزمایشگاهی در شرایط تحریم/ تعامل با کشورهای متعهد به برجام برای عبور از تحریم‌ها

asdasd
کد خبر : ۶۹۱۳۹۵

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری با اشاره به ایجاد محدودیت در تامین تجهیزات و مواد دانشگاهی در شرایط تحریم گفت: می‌توانیم با تعامل با کشورهای متعهد به برجام مشکلات موجود را حل کنیم.

منصور غلامی (وزیر علوم، تحقیقات و فناوری) در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا، با اشاره به وضعیت دانشگاه‌ها در شرایط تحریم، گفت: آنچه با اعمال تحریم‌ها ممکن است در دانشگاه‌ها برای ما محدودیت ایجادکرده باشد، بحث خرید تجهیزات و مواد آزمایشگاهی است که خوشبختانه با رویکردی که کشورهایی مثل چین و روسیه و سایر کشورها دارند، امیدواریم آن آثار منفی که متصور می‌شدیم، ایجاد نشود.

وی با اشاره به نوسانات ارزی اخیر گفت: با وجود این مسئله در حال عادی‌سازی شرایط هستیم و در تلاشیم به تدریج این امکانات و تجهیزات را تهیه کنیم تا به فعالیت‌های دانشگاه‌ها و مراکز آسیبی وارد نشود.

غلامی با اشاره به چالش امروز دانشگاه‌ها، گفت: آن مساله‌ای که اکنون باعث شده است، مقداری تنگنا برای ما به وجود بیاید، اختلاف نرخ ارز است، به این معنا که ما در بودجه‌ قبلی نرخی بالغ بر ۳۸۰۰ تومان را در نظر گرفته بودیم، اما اکنون به ۷۵۰۰ رسیده است. ما این مابه‌التفاوت را در خرید تجهیزات و مواد آموزشی کماکان پرداخت می‌کنیم، اما اکنون چون منبع مالی‌مان کم است، برای پرداخت آن در تنگنا قرار گرفتیم.

او با تاکید بر اینکه به کمک سازمان برنامه و بودجه می‌توانیم این مشکل را حل کنیم، گفت: ممکن است بعضا یک شرکت بخواهد، دستگاه یا تجهیزاتی را در شرایط تحریم به ما نفروشد، اما ما می‌توانیم با تعامل با کشورهایی که از تعهدات برجام حمایت می‌کنند، این مشکل را حل کنیم، کمااینکه برخی از کشورهای اروپایی برخی مشکلات را حل کردند.

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری ادامه داد: در کشورهای آسیایی مثل کره و چین نیز تا حدی این مشکلات وجود داشت، اما آنها را حل کرده‌اند، لذا الان محدودیت ما بیشتر مالی است، از این رو درصدد آن هستیم که توسط سازمان برنامه و بودجه برای حل این مشکل اقدام کنیم. سازمان برنامه و بودجه نیز قول داده است که به هر نحوی این مابه‌التفاوت را برای ما تامین کنند.

غلامی با اشاره به بودجه ۹۸ گفت: در بودجه سال آینده هم قطعا لحاظ می‌کنیم که بودجه‌مان به اندازه کافی باشد، لذا امیدواریم محدودیت‌هایی که به آن اشاره کردم، مقطعی باشد و یک دوره طولانی شاهد آن نباشیم.

او با اشاره به فرصت‌های مطالعاتی که امکان دارد به خاطر تحریم‌ها کاهش یابد، گفت: مساله فرصت‌های مطالعاتی دانشجویان تقریبا تا حدی حل شده است، البته در یک مقطعی روند کندی داشت که آن هم طبیعی بود. این روند کُند از اواخر مهرماه اتفاق افتاد و قبل از آن تقریبا همه چیز طبق برنامه پیش می‌رفت.

غلامی با اشاره به آن دسته از افرادی که با هزینه خود برای فرصت‌ مطالعاتی اقدام کرده‌اند، گفت: متاسفانه ما نمی‌توانیم برای آن دسته از اعضای هیئت علمی که خودشان برای فرصت‌های مطالعاتی اقدام کرده‌اند، آن هم در شرایطی که هزینه‌ها افزایش یافته، کاری کنیم.

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری درخصوص کمک دانشگاه‌ها برای عبور از تحریم‌ها گفت: دانشگاه‌ها  طبق توانی که دارند، سعی می‌کنند به ما در این زمینه کمک کنند. ما هم تلاش‌مان این است به یک شکلی اختلاف نرخ ارز را از طریق سازمان برنامه و بودجه تامین کنیم تا در این زمینه به یک وضعیت متعادل برسیم.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز