خبرگزاری کار ایران

راهکارهای دانشگاه خوارزمی برای عبور از تحریم‌ها؛

از بومی‌سازی تکنولوژی و بهره‌گیری از مکانیزیم کپی‌برداری تا حذف قوانین دست و پاگیر در دانشگاه‌ها

asdasd
کد خبر : ۶۹۱۰۷۹

عضو هیات علمی دانشگاه خوارزمی و مشاور اقتصادی رئیس این دانشگاه راهکارهایی را برای عبور از تحریم‌ها تشریح کرد.

 وحید شقاقی شهری (عضو هیات علمی دانشگاه خوارزمی و مشاور اقتصادی رئیس این دانشگاه) در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا درباره راهکارهای این دانشگاه برای عبور از تحریم‌ها گفت: دانشگاه و دولت یک رابطه بده بستانی با هم دارند به این صورت که دانشگاه برای دولت سرمایه انسانی تولید می‌کند و می‌تواند روش اقتصاد دانش بیان کشور را تغییر دهد. همچنین دانشگاه می‌تواند در بحث کارآفرینی و تقویت نظام نوآوری در حوزه اشتغال‌زایی جوانان به دولت کمک کند. دانشگاه حتی می‌تواند با ارائه راهکار و مشورت جامعه را از تحریم عبور دهد.

وی با بیان اینکه به علت وجود تحریم‌ها فشار مالی زیادی بر روی دولت است، گفت: این فشار مالی در بخش‌های مختلف دولت تسری پیدا خواهد کرد که یکی از این بخش‌ها دانشگاه‌ها هستند.

عضو هیات علمی دانشگاه خوارزمی به براخی از راهکارهای مقابله با تحریم اشاره کرد و گفت: بهترین راهکار این است که دانشگاه‌های کشور به نوعی بتوانند هزینه‌هایشان را مدیریت کنند یا صرفه‌جویی هزینه‌ای داشته باشند، از طرف دیگر درآمدهای اختصاصی‌شان را افزایش دهند؛ یعنی درآمدهایشان از طریق نوآوری، آموزش، مراکز آزاد و ارتباطشان با صنعت را بیشتر کنند.

شقاقی در خصوص حرکت دانشگاه‌ها به سمت صنعت گفت: دانشگاه‌ها بیشتر باید به این سمت بروند که ارتباطشان را با صنعت، جامعه، نخبگان، شبکه‌های صنعتی و بنگاه‌های تولیدی بیشتر کنند و به سمت کسب درآمدهای اختصاصی بروند تا سرریز هزینه های دولت را کاهش دهند.

مشاور اقتصادی رئیس دانشگاه خوارزمی با اشاره به تاثیر تحریم‌ها بر دانشگاه‌ها گفت: این تحریم‌ها در تعاملات بین المللی دانشگاه‌ها با سایر کشورها تاثیر می‌گذارد، تحریم‌ها هزینه فرصت مطالعاتی را افزایش و ورود تکنولوژی و فناوری را هم به کشور و هم به دانشگاه‌ها کاهش می‌دهد. همه اینها تبعات تحریم است، ولی در برخی مواقع تحریم‌ها می‌تواند به اقتصاد ما کمک کند، از این منظر که شاید اگر تحریم نمی‌شدیم به فکر درون‌زایی اقتصاد و خودکفایی در برخی حوزه‌های اصلی نمی‌افتادیم.

وی ادامه داد: شاید دانشگاه‌های ما در شرایط تحریم مجبور شوند یک مقدار رسالتشان را به سمت درآمدزایی و نوآوری بیشتر سوق دهند، یا هزینه‌هایشان را کاهش دهند؛ چون ممکن است در برخی مواقع هزینه‌های زائدی داشته باشد.

شقاقی افزود: بهتر است در این زمینه از ادبیات دانشگاه‌های جدید در راستای حمایت از دولت از جمله دانشگاه‌های کارآفرین، دانشگاه‌های بهره‌ور و دانشگاه‌های که ایده پرور باشند، کمک گرفته شود. در برخی مواقع شاید تحریم‌ها فشارهای مضاعفی را ایجاد کنند، اما می‌تواند یک فرصت به حساب بیاید از این نظر که با یکدیگر همفکری کنیم تا ببینیم چگونه می‌‎توانیم یک دانشگاه کم هزینه، درآمدزایی با اثرگذاری بالاتر داشته باشیم.

وی در پاسخ به این سوال که راهکار شما برای مقابله با تحریم ها در زمینه ورود تکنولوژی‌های لازم به دانشگاه‌ها چیست؟ گفت: راهکار این است که دانشگاه‌ها به جای اینکه دنبال تکنولوژی‌های وارداتی باشند، بتوانند با همین ایده‌هایی که الان وجود دارد کار را پیش ببرند و حتی با برخی از کشورهایی که امکان تعامل وجود دارد، همکاری کنیم.

این عضو هیات علمی دانشگاه خوارزمی تصریح کرد: در یک بخش‌هایی می‌توان تکنولوژی را بومی‌سازی کرد به عنوان مثال در اوایل دهه شصت ما مشکل کمبود فشنگ و گلوله را داشتیم، اما امروز می‌توانیم موشک بالستیک تولید کنیم. به طور قطع این سرمایه انسانی که امروز در دانشگاه‌ها وجود دارد می‌تواند ما را در حوزه تکنولوژی‌های وارداتی بی نیاز کند. به تعبیر دیگر به جای بحث واردات تکنولوژی از کشورهای مختلف، خودمان می‌توانیم با مکانیزم کپی‌برداری و یا ایده‌پروری تا حدودی مشکلات تکنولوژی‌های وارداتی را حل کنیم.

مشاور اقتصادی رئیس دانشگاه خوارزمی در پایان با اشاره به کمک‌هایی که دولت باید برای حل این مساله به دانشگاه‌ها کند، گفت: البته دولت هم باید در برخی موارد به دانشگاه‌ها کمک‌های هدفمند کند؛ به عنوان مثال آزمایشگاه‌های مرکزی را تجهیز و رابطه دانشگاه با صنعت را تقویت کند، زیرا  دولت می‌تواند صنایع و بنگاه‌های داخلی را به سمت دانشگاه‌ها هدایت کند. در این راستا دولت می‌تواند قوانین و مقررات دست و پاگیری که در دانشگاه‌‎ها وجود دارد و نمی‌گذارد دانشگاه با صنعت تعامل داشته باشد را شناسایی و حذف کند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز