خبرگزاری کار ایران

قائم مقام وزیر علوم در امور بین الملل مطرح کرد:

ضرورت اعزام اعضای هیات علمی به کشورهای توسعه یافته برای کسب دانش فنی

asdasd
کد خبر : ۶۸۹۴۰۲

قائم مقام وزیر علوم، تحقیقات و فناوری گتاکید کرد:نیاز امروز دانشگاه فنی و حرفه ای در راستای بین المللی سازی، ارتقای سطح دانش اعضای هیأت علمی و مربیان با اعزام به کشورهای توسعه یافته برای به‌روز سازی اطلاعات و کسب تجربه و مهارت لازم است.

به گزارش ایلنا، حسین سالار آملی در اولین نشست بین المللی سازی آموزش های عالی فنی و حرفه ای گفت: وزارت علوم در بحث بین المللی سازی آموزش عالی برنامه های جامعی دارد که در صورت تحقق کامل، تحول شگرفی در آموزش عالی و دانشگاه ها خواهیم داشت.

وی افزود: امروز باید علم و دانش برای رفع مشکلات اجتماعی و اقتصادی مورد استفاده قرار بگیرد که در همین راستا ارتباط دانشگاه ها با صنعت، تجاری سازی نتایج حاصل از تحقیقات پژوهشگران، توسعه آموزش های عالی فنی و حرفه ای و بین المللی سازی آموزش عالی سه محور اساسی و سیاست کلان وزارت علوم است.

قائم مقام وزیر علوم با اشاره به برنامه ششم توسعه و اهمیت بین المللی سازی آموزش عالی در ذیل این برنامه اظهار داشت: رساندن دانشگاه ها به تراز بین المللی، ایجاد شعب دانشگاه های کشورمان در دیگر کشورها و ایجاد دوره های مشترک با مشارکت دانشگاه ها و مراکز پژوهشی از جمله مصوبات قانون برنامه ششم در بخش همکاری های علمی بین المللی است.

سالار آملی ادامه داد: معتقدم در دانشگاه فنی و حرفه ای باید به دنبال تربیت تکنسین و نیروی ماهر جهت به حرکت درآوردن چرخ های صنعت کشور با دستانی توانا و فکر خلاق باشیم.

وی با اعلام اینکه وزارت علوم تمایل به راه اندازی شعبات دانشگاه فنی و حرفه ای در کشورهای منطقه مانند عراق، سوریه، افغانستان، تاجیکستان، افغانستان و... دارد، تصریح کرد: باید برنامه ریزی منسجم برای بین المللی سازی آموزش های مهارتی و کاربردی با محورهای مشخص برای کشورهای هدف در دستورکار این دانشگاه قرار گیرد.

در ادامه این نشست، صالحی عمران، رئیس دانشگاه فنی و حرفه ای خاطرنشان کرد: در برهه کنونی بین المللی سازی آموزش های عالی فنی و حرفه ای را باید جدی گرفته و برنامه عملیاتی مختص آن را پیاده کنیم.

وی با اشاره به پتانسیل و ظرفیت بالقوه و گستره جغرافیایی دانشگاه فنی و حرفه ای در سراسر کشور بین المللی شدن را یکی از مباحث مهم محافل دانشگاهی قلمداد کرد و ابراز داشت: امروز با وجود تعدادی از مراکز تابعه دانشگاه در مرزهای مشترک با کشورهای همجوار، فرصت مغتنمی برای بین المللی سازی آموزش های فنی و حرفه ای به وجود آمده است که دانشگاه در این زمینه برنامه های گسترده ای دارد.

صالحی عمران از اعطای شورای مستقل برنامه ریزی درسی آموزش های مهارتی از سوی وزارت علوم به دانشگاه فنی و حرفه ای خبر داد و با تأکید بر تقاضا محوری و مؤلفه های سازنده شایستگی دانش آموختگان بیان کرد: شاخص های اصلی رتبه بندی در کشورهای پیشرفته در بین دانشگاه های دنیا بحث اشتغال فارغ التحصیلان است.

وی افزود: بین المللی شدن یکی از مهم ترین لوازم در عصر جهانی شدن و رویکردی مهم برای احیای تفکرات نظام علمی و فرهنگی جهان است و پیامدهای مثبت فراوانی همچون گسترش مهارت های ارتباطی بین فرهنگی، انتقال تکنولوژی، افزایش زمینه های مطالعاتی، فراهم شدن فرصت لازم برای جذب اساتید و دانشجویان خارجی، تقویت تحقیقات و تولیدات علمی، بهره وری اقتصادی و منافع مالی را در پی دارد.

رئیس دانشگاه فنی و حرفه ای اضافه کرد: یکی از برنامه های اصلی حوزه بین الملل این دانشگاه، برگزاری دوره‌های کوتاه مدت در زمینه مراودات علمی، گفت وگوی مهارتی بین دانشگاه های مطرح جهان، انتقال تکنولوژی و فناوری های روز دنیا از جمله انرژی های پاک با تدریس اساتید خارجی و اعزام اساتید برای فرصت های مطالعاتی و دوره های دانش افزایی است.

صالحی عمران با اشاره به تغییر دیدگاه های جهانی نسبت به تکنولوژی و فناوری های نو یادآور شد: ما در دانشگاه باید به دنبال فناوری هایی باشیم که نیاز اساسی به هزینه کرد بالا از جمله تجهیز و تأمین ملزومات کارگاهی و آزمایشگاهی ندارد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز