خبرگزاری کار ایران

رئیس مرکز امور بین‌الملل سازمان حفاظت محیط زیست:

بخش زیادی از کانون‌های گرد و غبار در مرز عراق و سوریه است

asdasd
کد خبر : ۶۸۸۶۵۶

رئیس مرکز امور بین‌الملل و کنوانسیون‌ها در سازمان حفاظت محیط زیست گفت: گرد و غبار پدیده‌ای فرامرزی است و حل ریشه‌ای آن وابسته به تعامل کشورهاست.

به گزارش خبرنگار ایلنا، ناصر مقدسی در حاشیه نشست تخصصی مشورتی در زمینه همکاری‌های منطقه‌ای برای مقابله با حوادث فرامرزی در آسیا و اقیانوسیه و در جمع خبرنگاران گفت: پدیده گرد و غبار در دهه اخیر در منطقه غرب آسیا و کشور ما بسیار تشدید شده است. تلاش‌هایی بین کشورهای متاثر در موضوع گرد و غبار صورت گرفته، اما به لحاظ ملاحظاتی چند، پیشرفت‌ها ثمربخش نبوده است.

رئیس مرکز امور بین‌الملل و کنوانسیون‌ها در سازمان حفاظت محیط زیست با بیان اینکه گرد و غبار ابعادی فرامرزی دارد، اظهار داشت: راه حل ریشه‌ای برای پدیده گرد و غبار به تعامل کشورها برمی‌گردد. خاورمیانه از نظر منابع حیاتی آسیب‌پذیر است. کشورهای این منطقه از نظر منابع آبی تخاصماتی دارند. همچنین در خصوص میزان بارندگی این منطقه روی کمربند خشک جهانی واقع شده است.

مقدسی ادامه داد: بر اساس گزارش IPCC (هیئت بین‌الدول تغییر اقلیم) مناطقی مثل ایران با خسارات سنگین مواجهند بنابراین موضوع بلایای طبیعی در برخی مناطق حاد و پیچیده است و راه حل آن مساعی جمعی است.

وی افزود: کانون‌های بحرانی فرامرزی توسط مراکز پژوهشی ایران و جهان شناخته شده‌اند خاک عراق، عربستان، سوریه و ... کانون‌های فرستنده گرد و غبار هستند. گرد و غبار در عمده این اراضی به وسیله از دست رفتن پوشش گیاهی به همراه باد تا هزاران کیلومتر حرکت می‌کنند. در کشور ما گرد و غبار استان‌های غربی را در می‌نوردد.

مقدسی با بیان اینکه بحث گرد و غبار در دو سطح مطرح است عنوان کرد: یک سطح مباحث ملی است و دیگری مباحث منطقه‌ای و بین‌المللی. اگرچه سازمان حفاظت محیط زیست در این راستا تعیین کننده است اما وزارت کشاورزی و سازمان منابع طبیعی دستگاه‌های اجرایی هستند که در مساله گرد و غبار تعیین کننده هستند.

رئیس مرکز امور بین‌الملل و کنوانسیون‌ها در سازمان حفاظت محیط زیست در ادامه گفت: بالغ بر 300 هزار هکتار در اطراف اهواز و خوزستان هات پوینت داریم و حل مساله گرد و غبار در این منطقه بسیار پرهزینه است. البته کار مطالعاتی شروع شده و سالانه 30 تا 50 هزار هکتار بررسی می‌شود.

مقدسی با اشاره به بعد فرامرزی مساله گرد و غبار بیان کرد: با سایر کشورها به صورت دوجانبه و چندجانبه همکاری داریم. همچنین نیاز به کمک نهادهای بین‌المللی داریم.

مقدسی افزود: اپدیم (مقر آسیا و اقیانوسیه توسعه مدیریت اطلاعات بلایا) مرکز اطلاع‌رسانی و انتشار اطلاعات در خصوص بلایا است که میزبانی آن به عهده ایران گذاشته شده است این مرکز وابسته به اسکاپ (کمیسیون اقتصادی و اجتماعی سازمان ملل متحد برای آسیا و اقیانوسیه) است.

وی در ادامه گفت: کشور ایران از لحاظ ظرفیت‌های علمی کشوری مطرح است ما در مذاکرات در حوزه گرد و غبار همیشه دست بالا را داشته‌ایم. از وزیر کشاورزی کشور نیجریه نامه‌ای دریافت کردیم که مبنی بر درخواست آنها برای بازدید از عملیات‌های بیابان‌زدایی ما بود. در این خصوص کشوری مرجع هستیم.

رئیس مرکز امور بین‌الملل و کنوانسیون‌ها در سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره به اینکه در چنین کنفرانس‌هایی کشورها نمونه‌های موفق خود را باهم مبادله می‌کنند گفت: مساله گردوغبار عرصه گسترده‌ای دارد و دولت به تنهایی از عهده آن برنمی‌آید. ایران دارای پتانسیل بالایی در حوزه اقتصاد پایدار است. از لحاظ فنی در مقابل مسائل بیابان به لحاظ انواع مالچ پاشی‌ها، استفاده از مسائل مهندسی و دانش شرایط خوبی داریم اما برخی مسائل مثل ایستگاه‌های هواشناسی باید تقویت شوند.

وی افزود: گروهی که در این نشست جمع شده‌اند یک شبکه هستند و مرتبا باهم تبادل اطلاعات دارند.

مقدسی با بیان اینکه منشا گرد و غبار یا داخلی‌اند یا خارجی اظهار کرد: در بعد داخلی گام اول در راستای حل مساله گرد و غبار این است که مناطق جدید بیابانی ایجاد نشود. این کار از طریق حفاظت از جنگل‌ها و مراتع و جلوگیری از خشک شدن تالاب‌ها امکان‌پذیر است. جنگل‌ها و پهنه‌های طبیعی می‌توانند با مدیریت سوء تبدیل به بیابان شوند.

وی ادامه داد: گام دوم در بعد داخلی این است که کانون‌های تولید گرد و غبار مدیریت شوند.

مقدسی تاکید کرد: در بعد برون‌مرزی آمادگی مطالعه در خصوص مساله گرد و غبار را داریم اما بخش زیادی از خوشه‌های تولید گرد و غبار در مرز عراق و سوریه است که به تازگی از تسلط داعش خارج شد.

رئیس مرکز امور بین‌الملل و کنوانسیون‌ها در سازمان حفاظت محیط زیست خاطرنشان کرد: در ماه نوامبر در لهستان کنفرانس تغییر اقلیم داریم.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز