خبرگزاری کار ایران

الهام فخاری در نشست خبری:

۷ نفر از اعضای شوراهای شهری و روستایی استان تهران در بازداشت هستند/هیچیک از بازداشتی‌ها سلب عضویت نشده‌اند

asdasd
کد خبر : ۶۸۳۵۶۱

رییس شورای استان تهران با اشاره به اینکه ۷ نفر از اعضای شوراهای شهری و روستایی استان تهران که به دلیل ارتکاب تخلف بازداشت شده بودند، هنوز در بازداشت هستند، گفت: هیچیک از افراد بازداشتی سلب عضویت نشده‌اند.

به گزارش خبرنگار ایلنا، رییس شورای استان تهران در نشست خبری که صبح امروز (۳۰ مهر) با حضور اصحاب رسانه در محل ساختمان شورای شهر تهران برگزار شد، با اشاره به اینکه ۷ نفر از اعضای شوراهای شهری و روستایی استان تهران همچنان در بازداشت هستند، اظهار کرد: درخصوص بعضی از این افراد بحث‌های مالی مطرح است. در هیات حل اختلاف دو نفر سلب عضویت شده‌اند اما در سطوح بالاتر ۴ نفر از این افراد تنها تعلیق از عضویت شده‌اند و هنوز هیچ یک از افراد سلب عضویت دائم نشده‌اند.

الهام فخاری با بیان اینکه برخی از افراد بازداشتی با قید وثیقه آزاد شده‌اند، گفت: بعضی از این افراد در زمان ثبت نام‌مدارک نامعتبر ارائه داده‌اند و این اتهام آنان است. اما این سوال مطرح است که تخلف این افراد چگونه در زمان ثبت نام مشخص نشد؟ آیا دستگاه ثبت‌نام کننده وظیفه‌ای برای دقت در مدارک افراد نداشته است؟

وی با اشاره به اینکه تخلف برخی افراد در شرایط ناآگاهی از شورا و قوانین آن اتفاق می‌افتد، خاطرنشان کرد: این افراد نسبت به رعایت مرز امور اجرایی با سیاستگذاری ناآگاه هستند. این افراد به برنامه‌های اجرایی ورود می‌کنند که به این موضوع در هیات‌های حل اختلاف پرداخته می‌شود.

فخاری ادامه داد: اما بخشی از ماجرای تخلف اعضای شوراهای شهری و روستایی استان تهران به تخلف‌های آگاهانه در امور ملکی و مالی برمی‌گردد.

رئیس شورای استان تهران؛ با بیان اینکه ساختار این شورا متشکل از نمایندگان 16 شهرستان استان تهران است، گفت: تلاش هر 16 نفر در یک سال اخیر بر این بود که به ساختار آیین‌نامه‌ای و قانونی که ظرفیتی را برای شورای استان فراهم کرده، نزدیک‌تر شویم.

وی افزود: ساختار قانونی به شورای استان این اجازه را می‌دهد که کمیسیون‌ و کارگروه‌های تخصصی داشته باشد از سوی دیگر ما بخش اداری هم داریم. تا دوره چهارم کمیسیون‌ها تشکیل نشده بود و بنا به ضرورت‌ها در قالب ستاد اجرایی و اداری مواردی مثل مصوبات شهرستان‌ها و پیگیری چگونگی فعالیت‌ها در یک سیکل اداری به انجام می‌رسید.

وی با اشاره به اینکه شورای استان تهران می‌بایست هر 45 روز یکبار جلسه داشته باشد، اظهار داشت: ما در سال اول دوره پنجم به طور میانگین هر 30 روز یکبار جلسه برگزار کردیم؛ همچنین برای نخستین بار پنج کمیسیون تشکیل دادیم و کارگروه‌هایی را برای کارهای تخصصی و کارشناسی تعریف کردیم.

فخاری با اشاره به اینکه یکی از کمیسیون‌ها کمیسیون عمران، حمل و نقل و توسعه روستایی است، گفت: ‌این کمیسیون تا امروز سه جلسه برگزار کرده و در بخش کشاورزی، مسائل ناشی از بارندگی و یخ‌زدگی و آبیاری زمین‌ها بررسی‌هایی انجام داده است. همچنین این کمیسیون در خصوص ایمنی راه‌های درون‌شهری و بین‌شهرستانی و همچنین طرح‌های روستایی بررسی‌هایی انجام داده است. طرح روستایی برای پیشبرد توسعه روستایی در دولت پیگیری می‌شود استان تهران از نظر شاخص‌های توسعه پایدار اولین استان نابرخوردار کشور است بنابراین طرح هادی برای آن بسیار مهم است.

وی با اشاره به کمیسیون محیط زیست و سلامت گفت: این کمیسیون نیز تا امروز سه جلسه رسمی داشته و مسائلی همچون فاضلاب استان تهران، معادن شهرستان‌های استان و اثر آنها بر آلودگی هوا را مورد بررسی قرار داده است.

کمیسیون برنامه و بودجه هنوز چندان فعال نیست

فخاری با اشاره به کمیسیون برنامه و بودجه در شورای استان تهران اظهار داشت: سرمایه‌گذاری و توسعه زیرساخت‌ها، فرصت‌ها و چالش‌های سرمایه‌گذاری و بررسی برنامه و بودجه شهرستان‌ها ازجمله مسائلی است که در دستور کار این کمیسیون قرار دارد. البته این کمیسیون هنوز نتوانسته همپای بقیه کمیسیون‌ها ایفای نقش کند و شاید علت آن این باشد که کمیسیون در سال اول خود قرار دارد.

رئیس شورای استان تهران با اشاره به کمیسیون فرهنگی، اجتماعی و ورزشی گفت: ورزش و جوانان، آموزش و پرورش و اسناد بالادستی در حوزه آسیب‌های اجتماعی ازجمله مسائل مورد بررسی در این کمیسیون است. این کمیسیون همچنین پیوست فرهنگی و فناوری را برای پروژه‌های استان و گردشگری را در دستور کار خود دارد. یکی از فعالیت‌های این کمیسیون ایجاد دبیرخانه زنان است که امسال اولین همایش زنان شهری و روستایی توسط آن برگزار شد. دبیرخانه دیگری که پیگیر آن بودیم و در آذرماه برنامه مشخصی برای آن داریم دبیرخانه مربوط به سازمان‌های مردم‌نهاد استان است.

فخاری با اشاره به کمیسیون نظارت و حقوقی اظهار کرد: این کمیسیون نظارت بر اجرای قوانین و موارد مربوط به عملکرد شوراهای شهرستان‌ها را در دستور کار خود دارد خوشبختانه این شبکه ارتباطی تشکیل شده است و دستاورد مثبت آن تشکیل کارگروهی مشترک با استانداری است. مسائل موجود پیش از اینکه به شورای حل اختلاف برود در این کارگروه بررسی و رفع ابهام می‌شود.

رئیس شورای استان تهران با اشاره به برنامه‌های بازدید نظارتی شهرستانی که در شورای استان اتفاق می‌افتد، گفت: تاکنون از شش شهرستان بازدید کرده‌ایم و دست‌کم سه مساله محوری و مشخص شهرستان‌ها را تعیین کرده‌ایم تا به آنها رسیدگی شود. همچنین  جلسات را با یک جدول زمان‌بندی برای پیگیری‌های بعدی خاتمه داده‌ایم تا مطالباتمان مشخص باشد. ضمنا یک دبیرخانه یا کارگروه پیگیری بازدید هم در دفتر شورای استان تهران تشکیل داده‌ایم.

بودجه شورای استان تهران در قیاس با وظایف بسیار کم است

وی افزود: یکی از دستاوردهای خوب استان تهران در سال گذشته تثبیت حضور رئیس شورای استان در شورای برنامه‌ریزی و توسعه استان بود که در جلسات آن مصوب شد به صورت خوشه‌ای و در سطوح مختلف حتما نماینده شورای هم‌طراز عضویت داشته باشد.

رئیس شورای استان تهران با اشاره به فرونشست دشت تهران گفت: بخشی از این فرونشست به خاطر فشردگی و بالا بودن جمعیت تهران است. نیاز این جمعیت بی‌پایان است و باید بر منابع آبی استان افزوده شود اما به هر حال منابع آبی استان مشخص است و در طول این دهه‌ها افزایش نیافته است. به نظر می‌رسد هنوز موضوع آب جدی گرفته نشده است.

وی با اشاره به علل این فرونشست اظهار کرد: برای تغذیه خاک، آبی وجود ندارد و به همین دلیل انسجام خاک کمتر می‌شود سیستم فاضلاب استان تهران هم هنوز به سرانجام نرسیده است. این در حالی است که بخشی از انسجام خاک را تصفیه آب می‌توانسته درست کند.

وی افزود: ما در شهرستان قدس و بازدید از تصفیه‌خانه‌ فاضلاب این شهرستان طرح توسعه را در دستور کار کمیته پیگیری قرار دادیم. پسابی که شهرستان قدس می‌تواند داشته باشد با ارزش و قابل فروش است. اما هنوز این پساب قیمت‌گذاری نشده و مشخص نیست چگونه باید به مصرف برسد.

فخاری تاکید کرد: متاسفانه ما هر کدام بر مسائل شهرستان خود متمرکز هستیم و یک نگاه نقطه‌ای شهرستانی داریم در حالی که باید نگاه منطقه‌ای داشته باشیم.

وی در خصوص شهرستان‌های اطراف تهران و اینکه تبدیل به حیات خلوت برای این شهر شده‌اند، گفت: ما معتقدیم پیامدهای منفی تهران مردم شهرستان‌های مجاور را آزار می‌دهد و چوب بیشترین پیامدها را شهرستان‌های ری و شمیران متحمل می‌شود.

فخاری با اشاره به بودجه شورای استان تهران اظهار داشت: این بودجه از شورای عالی استان تامین می‌شود و در مقایسه با وظایف شورای استان بسیار حداقلی و اندک است. ما می‌توانیم پنج نفر کارمند داشته باشیم و همچنین می‌توانیم برای هر نفر از اعضا 20 ساعت حق الجلسه پرداخت کنیم.

مساله کوه‌خواری در حریم تهران روز به روز پیش می‌رود

رئیس شورای استان تهران با بیان اینکه اگر بگوییم تهران 10 مساله دارد مساله حریم دومین مساله آن خواهد بود، عنوان کرد: حل این مساله نیازمند برخورد فعال‌تر نهاد حاکمیتی است بحث کوه‌خواری روز به روز پیش می‌رود و توقفی ندارد. نه تنها در شمیران بلکه در فیروزکوه و سایر شهرستان‌ها نیز همین روال جریان دارد. ما به عنوان نهاد شورایی برای پیگیری این موضوع تلاش می‌کنیم اما حل آن بیشتر وظیفه نهاد حاکمیتی است.

الهام فخاری با اشاره به اینکه بحث آسیب‌های اجتماعی یکی از موضوعات مورد پیگیری در کمیسیون فرهنگی و اجتماعی است، گفت: بعضی از موارد آسیب در شبانه‌روز بین تهران و شهرستان جابجا می‌شود. اکنون سند آمایش استان تهران برای اولین بار تهیه شده و سه چالش یا آسیب اصلی استان شامل طلاق، کودکان کار و اعتیاد در آن بیشتر از بقیه موارد مورد توجه قرار گرفته است.

وی در پاسخ به سوال خبرنگار ایلنا با اشاره به مساله متکدیان پایتخت و سایر شهرستان‌های استان گفت: حل این موضوع نیازمند همکاری بین دستگاهی است یکی از سوالاتی که در این مورد وجود دارد این است که پس از جمع‌آوری متکدیان با آنان چه باید کرد. 

رئیس شورای استان تهران با بیان اینکه بعضی از معادن عملا در میدان شهری و روستایی هوای نامناسب ایجاد می‌کنند، عنوان کرد: ما در محل برخی از این معادن حضور یافتیم و استانداری نیز در این موضوعات همکاری خوب و مثبتی داشته است. برخی معادن در شمیران از نظر تولید ریزگرد مساله ایجاد می‌کند از طرف دیگر در شهرستان قدس معادن شن و ماسه سبب ایجاد عوارض می‌شوند. کارهای ما شامل پیگیری می‌شود و به انجام رسیدن آنها صرفا با پیگیری محقق نخواهد شد.

وی افزود: صرفا نباید معادن شن و ماسه فعال به عنوان مساله استان تلقی شود بلکه باید معادنی که در کوه‌های استان هر از گاه مسائلی خاص ایجاد می‌کنند مورد توجه قرار بگیرند و به مردم در خصوص آنها آگاهی دهیم.

فخاری همچنین با اشاره به مساله آبیاری مزارع جنوب استان تهران با فاضلاب گفت: اولین نیازی که تجمع جمعیت ایجاد می‌کند مساله آب است. با این شتاب افزایش جمعیت توسعه آب و فاضلاب به صورت موازی صورت نگرفته است. تلاش ما این است که توسعه متوازن در سطح استان اتفاق بیفتد اما ما نهاد اجرایی نیستیم تا پاسخ دهیم ما تنها می‌توانیم پیگیری کنیم. در خصوص فاضلاب ما پیگیری جدی انجام داده‌ایم اما با بازگشت تحریم‌ها به توسعه فاضلاب نیز آسیب وارد می‌شود.

فخاری ادامه داد: بحث بازچرخانی آب برای آبیاری مزارع از سوی شورای شهر و شورای استان دنبال می‌شود تا خروجی از تصفیه‌خانه شاخص‌های زیست‌شناختی داشته باشد. در چنین شرایطی می‌توانیم بگوییم بازچرخانی آب محقق شده است.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز