خبرگزاری کار ایران

رحمانی‌فضلی:

وظیفه ناجا در ستاد مبارزه با مواد مخدر با هیچ دستگاه دیگری قابل مقایسه نیست/ دو میلیون و ۳۰۰ هزار معتاد در کشور وجود دارد

asdasd
کد خبر : ۶۸۲۷۶۴

وزیر کشور با اشاره به زمانی که به عنوان دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر انتخاب شد، تاکید کرد: آماری که آن زمان از معتادان ارائه می‌‌‌شد، بیش از سه میلیون نفر بود اما امروز با شیوع‌‌شناسی که صورت گرفته، ۷۰۰ هزار نفر نسبت به آن زمان کاهش معتادان را داشتیم.

به گزارش خبرنگار ایلنا، عبدالرضا رحمانی‌فضلی عصر امروز در مراسم تودیع و معارفه دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر گفت: با توجه به پیچیده بودن موضوع مبارزه با مواد مخدر در پنج سال گذشته با حضور دستگاه‌های اجرایی اقدامت خوبی صورت گرفته است.

وی ادامه داد: من در این زمینه انگیزه درونی و علاقه به این موضوع داشتم و خوشبختانه با هماهنگی بسیار خوبی که دستگاه‌‌ها داشتند توانستیم اقدامات موثری در این خصوص انجام دهیم.

رئیس شورای امنیت کشور با بیان اینکه در ستاد مبارزه با مواد مخدر برخی دستگاه‌ها نسبت به برخی دیگر وظایف سنگین‌‌‌تری دارند، اظهار داشت: وظیفه نیروی انتظامی در ستاد مبارزه با مواد مخدر با هیچ دستگاه دیگری قابل مقایسه نیست. نیروی انتظامی در حوزه مقابله اقدامات بسیار موثری انجام داده است. همچنین در حوزه درمان نیز وزارت بهداشت و سازمان بهزیستی اقدامات خوبی را انجام داده‌‌‌اند اما بی‌‌شک همکاری همه دستگاه‌ها در این حوزه پاسخگو است و خوشبختانه با هماهنگی و همکاری که با یکدیگر داشتند، اقدامات نتیجه‌‌بخش بوده است.

رحمانی فضلی با اشاره به اینکه مقام معظم رهبری در حوزه آسیب‌‌‌های اجتماعی سنگ تمام گذاشته و جلسات متعددی در این زمینه با حضور ایشان انجام شده است، تصریح کرد: در طی این مدت، رییس‌‌‌‌جمهور و قوه قضاییه همکاری بسیاری خوبی با ما در ستاد داشتند و امروز به جایی رسیدیم که می‌‌‌‌توانیم بگوییم گام کوچکی در حوزه مبارزه با مواد مخدر برداشتیم.

وی با تاکید بر اینکه موضوع اعتیاد موضوع بسیار پیچیده‌‌‌ای است، خاطرنشان کرد: اعتیاد با جان و روان انسان سروکار دارد و شناسایی و درمان آن بسیار سخت است. همه دنیا نیز با این معضل درگیر هستند. کشور ما با توجه به موقعیت جغرافیایی و سایر موضوعاتی که در حوزه اجتماعی و فرهنگی درگیر آن است با موضوع اعتیاد مقابله می‌‌‌‌کند اما باید بدانیم که شرایط ما در این حوزه نسبت به جهان در شرایط مطلوب‌‌تری قرار دارد.

وزیر کشور با اشاره به زمانی که به عنوان دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر انتخاب شد، ابراز داشت: آماری که آن زمان از معتادان ارائه می‌‌‌شد، بیش از سه میلیون نفر بود اما امروز با شیوع‌‌شناسی که صورت گرفته، ۷۰۰ هزار نفر نسبت به آن زمان کاهش معتادان را داشتیم.

رحمانی فضلی با تاکید بر اینکه سیاست‌های پیشگیری و اجتماعی کردن اعتیاد دو موضوع بسیار مهم هستند، بیان کرد: از زمانی که من در این سمت قرار گرفتم، اعلام کردم که هیچ عدد و رقم و اطلاعاتی برای ما محرمانه نخواهد بود و مردم باید در جریان همه موضوعات باشند. ما با همه اقشار جامعه از جمله هنرمندان، ورزشکاران و مداحان و... جلسه برگزار کردیم و توفیقات خوبی حاصل شد اما باید بدانیم که توفیقات ما در این حوزه در مقابل عظمت این مشکل و تاثیر آن در سایر آسیب‌ها زیاد نیست چراکه اعتیاد اولین عنصر در طلاق است.

وی افزود: همچنین عامل اصلی بسیاری از سرقت‌‌ها اعتیاد است. همیشه اعتیاد در همه بزه‌‌ها جایگاه اول را دارد. مقام معظم رهبری نیز اعتیاد را در آسیب‌‌‌های اجتماعی به عنوان اولین موضوع مطرح کردند.

دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر با بیان اینکه اقدامات ما در زمینه مبارزه با اعتیاد ثمره‌بخش اما کافی نبوده است، یادآور شد: گام‌های بلندی برداشته شده و مصوبات بسیار خوبی وجود دارد اما باید بدانیم اینها باید پله‌ای باشد برای جهش.

رحمانی فضلی با بیان اینکه نیروی انتظامی بیشترین ارتباط را با ستاد مبارزه با مواد مخدر دارد، عنوان کرد: نیروی انتظامی نه تنها در موضوع مقابله با مواد بلکه در پیشگیری و اطلاع‌رسانی نیز نقش مهمی را در ستاد مبارزه با مواد مخدر ایفا می‌کند. من در تردید بود که چه کسی می‌تواند به عنوان راهبر و هماهنگی‌کننده در ستاد قرار گیرد. با مشورت‌هایی که انجام شد تصمیم گرفتیم یک نفر را از نیروی انتظامی انتخاب کنیم که به سراغ سردار مومنی رفتیم.

وی اضافه کرد: در شرایط کنونی کشور که با مسائل امنیتی و اجتماعی روبرو هستیم جدا کردن سردار مومنی از نیروی انتظامی بسیار سخت بود چراکه جانشین فرمانده ناجا بودند و وظایف مهمی برعهده داشتند اما با صحبت‌‌هایی که با فرمانده ناجا داشتیم، ایشان پذیرفتند.

وزیر کشور با بیان اینکه همه دستگاه‌ها باید کمک کنند تا اقدامات ستاد به خوبی پیش برود، گفت: مسیرها مشخص است البته این به معنی این نیست که مسیر جدیدی داشته باشیم. انسان بی‌‌نهایت است و می‌‌‌تواند برای هر موضوعی مسیرهای بی‌نهایت را پیدا کند. در این شرایط که کشور به کار زیاد و موثر نیازمند است باید به نحوه احسن نقش خوب رسانه‌‌ها را ایفا کند.

 

رحمانی فضلی با بیان اینکه بهترین راه مبارزه با اعتیاد معتاد نشدن است، اظهار داشت: این جمله نشان می‌دهد که باید پیشگیری کنیم و در این مباحث نقش تشکل‌ها و سازمان‌های مردم نهاد با هر نوع و شکلی حائز اهمیت است. 

وی با تاکید بر اینکه در سال‌های اخیر مقابله با مواد مخدر با تاکید بر روش‌های اطلاعاتی بوده است، تصریح کرد: اقدامات اطلاعاتی باعث کاهش هزینه‌ها می‌شود. نیروی انتظامی نیز خوب کار کرده است و ۶۵ درصد اقدامات مقابله‌ای اطلاعاتی بوده است.

دبیرکل سابق ستاد مبارزه با مواد مخدر با اشاره به پیشرفت‌هایی که در حوزه درمان اعتیاد ایجاد شده است، خاطرنشان کرد:‌ در زمینه صیانت از بهبودیافتگان نیز اقداماتی انجام دادیم به طوری‌که بین هشت تا ۱۰ هزار نفر توانستند مشغول به کار شوند.

وی اضافه کرد: با همه اقدامات انجام شده وجود یک معتاد همچنان زیاد است این راه با دستورالعمل قابل انجام نیست و باید از طریق آن باشد که طریق آن نیز عشق و علاقه به کار است.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز