خبرگزاری کار ایران

احمدی:

سیاهگوش در چهارمحال و بختیاری ثبت ملی شد

asdasd
کد خبر : ۶۸۱۷۶۸

گونه کمیاب سیاهگوش منطقه حفاظت شده شیدا توسط کمیته ملی ثبت، جمع‌آوری و ساماندهی گونه های حیات وحش ایران ثبت شد.

به گزارش ایلنا،‌ احمدی مدیرکل حفاظت محیط زیست استان چهارمحال و بختیاری گفت: یک گونه جانوری مربوط به خانواده گربه‌‌‌‌‌‌سانان با نام فارسی «سیاه گوش» و نام علمی Lynx lynx که برای نخستین بار توسط محیط‌‌‌‌‌بان منطقه حفاظت شده شیدا تصویربرداری شده بود، در کمیته ملی ثبت، جمع‌آوری و ساماندهی گونه‌‌‌‌های حیات وحش ایران ثبت شد.

وی مکان ثبت و تصویربرداری از این گونه را منطقه حفاظت شده شیدا دانست و اظهار داشت: این گونه نادر و کمیاب توسط محیط‌‌‌بان این منطقه در دیماه سال ۱۳۹۵ شناسایی و تصویربرداری شده که پس از طرح و بررسی توسط این کمیته، در سال جاری ثبت ملی شد.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان چهارمحال و بختیاری اضافه کرد: سیاه‌‌‌‌گوش قادر است حیواناتی با جثه سه تا چهار برابر بزرگتر از خودش را به مدت چند روز تعقیب و در فرصتی مناسب شکار کند.

احمدی وضعیت حفاظتی این گونه را بر اساس قوانین شکار و صید جزو «گونه‌های حمایت شده» و براساس سایتیس (CITES) جزو «گونه‌های در معرض نابودی» مطرح و تصریح کرد: قبلاً گزارش‌ها در مورد وجود این گونه در استان تأیید نشده و مشکوک بود، ولی از این پس با قطعیت می‌توان از وجودش در استان سخن گفت.

وی اضافه کرد: از آنجایی که این گونه معمولاً به مناطقی که شرایط مساعدتری برایش فراهم باشد، مهاجرت می‌کند و با توجه به بهبود وضعیت در منطقه حفاظت شده شیدا، این احتمال وجود دارد که این گونه طی سالیان اخیر به این محل مهاجرت کرده باشد.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان چهارمحال و بختیاری ادامه داد: به طور کلی در دنیا چهار گونه سیاه گوش وجود دارد که سیاه گوش اوراسیایی از نظر جثه از سایر گونه ها بزرگتر و دارای گسترده‌‌‌‌ترین پراکنشی است که در ایران مشاهده می شود، از مشخصات بارز این گونه ارزشمند و کمیاب علاوه بر خال‌‌‌های روی پوست و دم‌‌‌‌کوتاه، موهای سیاه و بلند در انتهای گوش‌ها است.

در حال حاضر حمله سگ‌‌‌های گله به گربه‌‌‌‌سانان کوچک نظیر سیاه‌‌‌‌گوش، آتش‌‌‌سوزی، تخریب مراتع و چرای بی‌‌‌رویه و تخریب زیستگاه‌‌‌‌ها عوامل مهم کاهش جمعیت سیاه‌‌گوش است.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز