خبرگزاری کار ایران

عضو شورای شهر تهران:

کمتر از یک درصد رای‌های تخریب ساختمان اجرایی شده‌است/ هشدار نسبت به ساخت بناهای بی‌کیفیت

asdasd
کد خبر : ۶۸۱۵۷۴

عضو شورای شهر تهران گفت: از 48 هزار و 948 رای تخریب که در کمیسیون ماده 100 صادر شده کمتر از یک درصد اجرایی شده است.

به گزارش خبرنگار ایلنا، محمد سالاری در نشست کمیته تدوین، تنقیح و انتشار قوانین و مقررات شهرداری‌ها که امروز با حضور مدیران حقوقی شهرداری‌های کلانشهرهای کشور با موضوع «رسیدگی به تخلفات ساختمانی» برگزار شد، ضمن تبریک به سکینه اشرفی، معاون جدید برنامه‌ریزی، توسعه شهری و امور شوراهای شهرداری تهران اظهار داشت: انصافا آقای حجت‌الله میرزایی (معاون سابق برنامه‌ریزی، توسعه شهری و امور شوراهای شهرداری تهران) طی ماه‌های گذشته در حوزه ایجاد اعتماد بین نخبگان، تشکل‌های حرفه‌ای و تخصصی و اساتید نقش عمده‌ای ایفا کردند. 

برخی دستگاه‌ها به بهانه اینکه شوراها ناکارآمد هستند، اختیارات آنها را می‌گیرند

وی در ادامه یکی از مهم‌ترین مشکلات کشور در فرایند تصمیم‌گیری‌ در پارلمان‌های شهری را عدم استفاده بهینه از ظرفیت حقوقدانان کشور دانست و گفت: ما به صورت جدی در تمامی‌ سطوح اعم از پارلمان‌های ملی و محلی مشکل کثرت قوانین داریم و شاید بخشی از ناکارآمدی‌ها در کشور به دلیل همین تعدد و بعضا در تضاد بودن قوانین است.

رییس کمیسیون عمران شورای شهر تهران ادامه داد: تصور می‌کنم یکی از اولویت‌های جدی معاونت و دبیرخانه کلانشهرها در راستای اصلاح این امر باشد. همچنین لازم است؛ مهم‌ترین اولویت مجلس و شوراها در انتخابات‌های آینده بروز رسانی قوانین و حذف قوانین موازی و زاید باشد.

سالاری افزود: متاسفانه اداره کل حقوقی خیلی به شهرداری تهران کمک نمی‌کند و در مقابل شوراها رودربایستی دارد. درخواست من از خانم دکتر اشرفی این است که این مسائل را اصلاح کنند.

در لایحه ارزش افزوده عوارض تبدیل به مالیات شده است

وی با بیان اینکه ما یک قانون شهرداری‌ها داریم که قانون بسیار خوبی هم هست، گفت: پس از پیروزی انقلاب، قانون شوراها نوشته شد. در آن زمان اصلا قانون شوراها جدا از قانون شهرداری‌ها نوشته شد اما همان‌جا باید کل قانون شهرداری‌ها بروز رسانی و در قانون شوراها تنقیح می‌شد. مجموعه‌ای از اختیارات فراتر از پارلمان‌های شهری به شهرداری‌ها داده و بعد گفته شد شهرداری‌ها تابع شوراها هستند. اکنون نهادهای حاکمیتی مثل وزارت کشور از این موضوع سوء استفاده می‌کنند و به بهانه اینکه شوراها ناکارامد هستند، مجموعه‌ای از اختیارات شهرداری‌ها و شوراها را می‌گیرند.

سالاری تاکید کرد: دولت در لایحه ارزش افزوده بسیاری از اختیارات فعلی نهاد شوراها را می‌گیرد و وضع عوارض در این لایحه از شوراها گرفته می‌شود. در این لایحه عوارض تبدیل به مالیات شده است. اگر عوارض اقتصادی جزو مالیات شود، این اقتصاد جز دردسر چه چیزی برای مدیریت شهری خواهد داشت؟ نقش ادارات کل حقوقی و رویکرد استراتژیک آن‌ها در استفاده از ظرفیت حقوقدانان کشور بسیار حائز اهمیت است. این حقوقدانان هستند که باید این موضوعات را در رسانه‌ها به دغدغه عموم تبدیل کنند.

عضو شورای شهر تهران اضافه کرد: اگر می‌خواهیم موضوعی را اصلاح کنیم، باید اول آن را به دغدغه تبدیل کنیم و تبدیل موضوعات به دغدغه کار نخبگان است.

مهم‌ترین اقدام، پیشگیری از تخلفات ساختمانی است

سالاری همچنین در خصوص تخلفات ساختمانی گفت: امروز این موضوع نیز به یک دغدغه تبدیل شده است. به طور هم‌زمان هم طرحی در مجلس و هم لایحه‌ای در دولت در این خصوص مطرح است. ما نیز اخیرا مصوبه‌ای در شورای شهر تهران برای کاهش تخلفات ساختمانی در شورا داشتیم که البته برخی اعضا گفتند، مجموعه‌ای از این قوانین داریم و با مصوبه‌های جدید دوباره‌نویسی می‌کنیم.

وی با بیان اینکه ستاد هماهنگی کمیسیون‌های ماده 100 تشکیل داده‌ایم، اظهار کرد: در شورای سوم به دلیل افزایش تخلفات ساختمانی تحقیق و تفحصی انجام شد که به تصویب یک مصوبه انجامید. پیشنهاد شد ستادی با محوریت کمیسیون شهرسازی و معماری تشکیل شود و شهرداری تهران، دیوان عدالت اداری، نیروی انتظامی‌ و ... در آن حضور داشته باشند و این ستاد مواردی را که منجر به تخلفات ساختمانی می‌شود، بررسی کند.

عضو شورای شهر تهران تاکید کرد: مهم‌ترین مرحله، مرحله پیشگیری است و اساسا وقتی تخلف شکل گرفت، اقدامات بعدی خیلی قابل تحقق نیست. در حال حاضر همه آحاد جامعه بدون هیچ پیش‌نیازی می‌توانند ساخت و ساز انجام دهند.

تعداد پرونده‌هایی که به کمیسیون ماده 100 می‌رود، بیش از پروانه‌های ساختمانی است

سالاری با بیان اینکه با وجود مهندس ناظر و مجری ذی صلاح مقیم بازهم تخلف صورت می‌گیرد، گفت: میزان پرونده‌هایی که به کمیسیون ماده 100 می‌رود، بیش از پروانه‌های ساختمانی است. در سال 96 حدود 10 هزار و 500 پروانه صادر شد؛ این درحالی است که حدود 11 هزار پرونده به کمیسیون ماده 100 رفت.

وی تصریح کرد: امید ما به پارادایم شفاف‌سازی است. در کشورهای توسعه‌یافته هم کاهش رانت و فساد به دلیل شفاف‌سازی صورت گرفته است. دیروز در شورای شهر تهران طرحی را تصویب کردیم که اجرای آن بسیار مفید فایده واقع خواهد شد. براساس تصویب طرح انتشار عمومی‌اطلاعات شهرسازی مناطق شهرداری مکلف شد تا 2 ماه برای دسترسی عموم مردم به اطلاعات پرونده‌های ساختمانی مقدمات را مهیا کند.

عضو شورای شهر تهران ادامه داد: برای عموم مردم این بستر را فراهم می‌کنیم که اگر نگران یک ساخت و ساز غیرقانونی در محله خود هستند، بتوانند تخلفات آن را با دسترسی به اطلاعات بررسی و اقدام به شکایت کنند.

وی با اشاره به اینکه تبدیل مفاهیم به یک سری جملات کمی‌کار دشواری است، گفت: در مواد برنامه 5 ساله سوم شاخص‌سازی صورت نگرفته و نمی‌دانیم وضع موجود، وضع مطلوب، شاخص و راه سنجش چیست.

سالاری با اشاره به اینکه موضوعاتی مثل جرم‌انگاری در مقدمه برنامه مورد توجه قرار گرفته است، بیان کرد: امروزه در شهر تهران کسانی که تخلف ساختمانی انجام می‌دهند، از منظر عموم باعرضه تلقی می‌شوند و این نگاه باید اصلاح شود.

72 هزار رای از 248 هزار آراء کمیسیون ماده 100 هنوز اجرا نشده است

وی تصریح کرد: از ابتدای تاسیس کمیسیون ماده 100 یعنی پس از سال 70 تاکنون 248 هزار و 323 رای در این کمیسیون صادر شده است. 89 هزار و 694 مورد از این رای‌ها برای جریمه بوده است. 48 هزار و 948 رای تخریب، 58 هزار و 545 رای اعاده، 11 هزار و 824 رای الزام به تامین پارکینگ و 8 هزار و 89 رای تخریب و اعاده به مشروط بوده است.

سالاری با بیان اینکه 72 هزار از آرا هنوز اجرا نشده است، گفت: از 48 هزار و 948 رای تخریب کمتر از یک درصد اجرا شده است.

عضو شورای شهر تهران تاکید کرد: موضوع پیشگیری و حوزه دخالت عوامل شهرداری در این زمینه بسیار مهم است و سوال این است عوامل شهرداری چه می‌کنند؟ شاید افزایش جریمه تنها عامل بازدارنده باشد. البته این باید تداوم داشته باشد. افزایش جریمه برای مالک توجیه اقتصادی ندارد و می‌تواند در این راستا بازدارنده باشد.

وی ضمن انتقاد از قوانین گفت: قوانین ما باهم چفت و بست ندارند. بعضا آرایی می‌دهیم که دیوان عدالت اداری می‌تواند آن‌ها را بشکند. در لایحه رسیدگی به تخلفات ساختمانی سعی شده بیشتر به شهرداری اجازه تخریب داده شود اما آیا فرد نمی‌تواند به لحاظ قوانین دیگر بازهم یک دستور موقت دیگر بگیرد و راه‌های جایگزین پیدا کند؟

حادثه پلاسکو و بحث ایمن‌سازی در حال فراموشی است

سالاری در ادامه سخنان خود با اشاره به بحث ایمنی گفت: یکی از مهم‌ترین ماموریت‌های مدیریت شهری که به صورت کامل مغفول مانده بحث ایمنی است. حادثه پلاسکو خیلی برای کشور تلخ بود و تعدادی از بهترین خدمتگزاران کشور را  در این حادثه از دست دادیم اما در حال فراموشی است. آن زمان خیلی‌ها می‌گفتند حادثه پلاسکو تلخ بد اما ماندگار می‌شود؛ چراکه نقطه عطفی در ایمن‌سازی در کشور خواهد شد.

وی ادامه داد: همه شبکه‌های انتقال نیرو در بحران‌ها می‌توانند شهر را ویران کنند. ساختمان‌هایی که ساخته می‌شوند، بی‌کیفیت هستند و مشکل اینجاست که ساختمان‌ها بعد از بهره‌برداری رها می‌شوند.

عضو شورای شهر تهران با بیان اینکه در بحث پلاسکو معلوم نشد مقصر کیست، اظهار کرد: شهرداری طی آن حادثه می‌گفت من فقط وظیفه اخطار دارم و درضمن به محوطه داخلی پاساژها کاری ندارم. ما باید به این بحث‌ها عمیق‌تر نگاه کنیم تا هم دیگر شاهد حوادث این چنینی نباشیم و هم بتوانیم مقصر را پیدا کنیم.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز