خبرگزاری کار ایران

رییس پلیس راهور تهران بزرگ:

مجازات مخدوش کردن پلاک خودرو بین ۶ ماه تا یکسال حبس است

asdasd
کد خبر : ۶۸۱۵۲۳

رییس پلیس راهور تهران بزرگ گفت: ممکن است برخی افراد سودجو اقدام به فروش معاینه فنی کنند که تاکید می‌کنم، اصلا چیزی به عنوان فروش معاینه فنی خودرو وجود ندارد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، سردار مهماندار در نشست خبری آغاز فاز دوم طرح ترافیک گفت: در بحث آلودگی هوا مصوبات قانونی بسیاری وجود دارد و در اختیار سازمانها و ادارات است.

وی ادامه داد: نیروی انتظامی با متخلفان فاقد معاینه فنی که در آلودگی هوا نقش دارند به شدت برخورد می کند و هیچ اغماضی وجود ندارد.

او با اشاره به مبلغ جریمه خودروهای فاقد معاینه فنی گفت: مبلغ جریمه خودروهای فاقد معاینه به ازاری هر روز تردد روزانه 50 هزار تومان است.

سردار مهماندار خاطرنشان کرد: در گذشته دوربین های محدوده زوج و فرد قادر به تشخیص خودروهای فاقد معاینه فنی بود اما خوشبختانه با تدابیری که صورت گرفته ورودی های شهر تهران مجهز به دوربین شده و قادر خواهند بود پلاک همه خودروهای فاقد معاینه فنی رصد و به پلیس ارسال می شود و برخورد و اعمال قانون با آنها صورت می گیرد.

وی با تاکید براینکه جریمه خودروهای فاقد معاینه فنی حتما باید پرداخت شود و قابل اغماض نیست گفت: همه خودروهای صفر تا چهارسال نیاز به معاینه فنی ندارند اما پس از آن هر سال باید برای معاینه فنی اقدام کنند اما خواهش ما این است که حتی خودروهای صفر هم معاینه فنی باید انجام دهند و مالکان نسبت به معاینه فنی مانند بیمه خودرو حساس باشند.

مهماندار با اشاره به نظارت های پلیس بر خودروهای فاقد معاینه فنی گفت: یکی از راههای برخورد با خودروهای فاقد معاینه فنی از طریق ماموران و مشاهده عینی است خودروهایی که دودزا باشند اما معاینه فنی داشته باشند از لحظه توقیف توسط پلیس معاینه فنی آنها فاقد اعتبار است. همچنین خودروهای سیار خودروها را کنترل کرده و خودروهای فاقد معاینه فنی را شناسایی می کنند.

وی ادامه داد: ممکن است برخی افراد سودجو اقدام به فروش معاینه فنی کنند که تاکید می کنم  اصلا چیزی به عنوان فروش معاینه فنی خودرو وجود ندارد.

مهماندار تصریح کرد: در 6 ماهه نخست سال جاری یک میلیون ثبت تخلف معاینه فنی صورت گرفته و البته این به معنی این نیست که یک میلیون خودرو جریمه شدند بلکه ممکن است برخی خودروها چندبار جریمه شده باشند. همچنین در این مدت برخورد با 20 هزار خودروی دودزا صورت گرفته است.

مهماندار در ادامه در خصوص هزینه‌کرد جریمه‌های راهنمایی و رانندگی گفت:‌ مبالغ حاصل از جریمه‌ها به حساب خزانه دولت واریز و هیچ چیز در دست نیروی انتظامی نیست و بر اساس مصوبات مجلس مبالغی به نیروی انتظامی از خزانه دولت تعلق می‌گیرد.

وی همچنین در خصوص عدم همکاری صنایع در زمینه تولید خودروهای باکیفیت گفت: اکثر دستگاه‌ها در حوزه کاهش آلودگی هوا همکاری لازم را دارند، اما متاسفانه صنایع در این خصوص همکاری خوبی با سایر دستگاه‌ها نداشته و اقدام به تولید خودروهایی با درصد سوخت بالا می‌کنند که این انصاف نیست چرا که هر چقدر میزان مصرف سوخت بالاتر باشد، آلودگی نیز بیشتر است.

وی ادامه داد: الزام خودروها به رعایت استانداردها بسیار سخت است، در دنیا در حوزه خودروسازی دو روش برای ارتقای ایمنی و کاهش آلودگی هوا وجود دارد یکی از این روش‌ها روش رقابتی است که بیشتر در کشورهای صاحب صنعت خودرو انجام می‌شود و دیگری مدلی است که در کشورهایی که صاحب کارخانه‌های خودروسازی دولت هستند اعمال می‌شود و معمولا در این کشورها استانداردهای ملی را بالاتر برده تا بتوانند از این طریق جبران عدم تمایل کارخانه‌ها به افزایش استاندارد را داشته باشند.

وی ادامه داد: متاسفانه در کشور ما نه شیوه رقابتی و نه دولتی انجام می‌شود، گفت: استاندارد کارخانجات نه بر اساس شیوه رقابتی در ایران بالا می‌رود و نه متاسفانه کارخانجات تمایلی به افزایش استاندارد دارند، از سوی دیگر مجموعه بخش حاکمیت صنعت نیز استانداردهای ملی را نه تنها بالا نمی‌برد بلکه در پایین‌ترین سطح خود قرار داده و نتیجه آن می‌شود که در حال حاضر خودروهای بی‌کیفیت تولید و وارد بازار می‌شود. دولت و وزارت صمت باید حتما در این مساله ورود کرده و شرایط رقابتی را ایجاد کنند یا استانداردهای ملی بالاتر برود.

وی ادامه داد: برخی از خودروهای زیر چهار سال که اقدام به انجام معاینه فنی کرده‌اند، نشان داده است که درصد کمی از آ‌نها معاینه فنی برتر دارند از 110 هزار خودروی زیرچهار سال ساخت که به معاینه فنی مراجعه کرده‌اند، 42 درصد معاینه فنی برتر دریافت و 62 درصد نتوانسته‌اند معاینه فنی برتر دریافت کنند.

مهماندار تاکید کرد: در موضوع اجرای مرحله دوم طرح کاهش و اجرای طرح LEZ و فراگیر شدن بحث معاینه فنی خودروها پلیس راهنمایی و رانندگی با تمام قدرت در کنار شهرداری قرار دارد و از اول آبان ماه این طرح را اجرا می‌کند و جریمه‌های خودروها نیز در خصوص نبود فاقد معاینه فنی از ابتدای آبان ماه اعمال خواهد شد.

رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی تهران بزرگ در خصوص مخدوش کردن پلاک نیز گفت: ورود خودروهای پلاک مخدوش به طرح ترافیک عدد بالایی ندارند و همکاران ما در صورت مشاهده حتما برخورد خواهند کرد حرکت با خودروی پلاک مخدوش جرم محسوب شده و در حال حاضر نیز تعدادی پرونده برای این افراد تشکیل و به دادسرا ارجاع شده است و البته در کنار تشکیل پرونده اعمال قانون نیز انجام خواهد شد. در آینده نزدیک نیز برخورد ما با این افراد بیشتر خواهد شد میزان حبسی که برای افرادی که برای اقدام به مخدوش کردن پلاک خودروی خود می‌کنند بین شش ماه تا یکسال است.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز