خبرگزاری کار ایران

معاون اجتماعی قوه قضاییه:

دیگر کسی فکر نمی‌‌‌‌کند دادگاه اطفال، دادگاه درجه ٢ و ٣ قضایی است

asdasd
کد خبر : ۶۷۹۸۸۳

معاون اجتماعی قوه قضاییه تاکید کرد: حوزه مراقبت پس از صدور حکم در دادگاه اطفال ادامه یابد تا با صدور حکم، کار نظارت بر رفتار و تربیت کودکان پایان نیابد.

به گزارش ایلنا، محمد باقر الفت در کارگاه آموزشی ارائه خدمات مشاوره در دادگاه اطفال و نوجوانان که با حضور نماینده یونیسف در هتل المپیک برگزار شد، گفت: مراقبان بهتر است بتوانند تا چند سال آینده برای تربیت رفتار کودکان نظارت کنند.

وی مهمترین رکن دادگا‌ه‌­های اطفال را قضات دانست و اظهار داشت: این جلسه به جهت استفاده از نظرات مشاوران اطفال در دادگاه­‌ها برگزار شد؛ باید قضات را به این باور برسانیم که عملا از نظر مشاوران در محاکم استفاده کنند.

این مقام عالی قضایی یکی از مباحث دادرسی را در کشور، عدم بهره‌‌‌مندی حقیقی از مشاوران در دادگاه‌­هایی برشمرد که قانون برپایی این دادگاه‌­ها را با حضور مشاوران اعلام کرد.

الفت ادامه داد: از زمان تصویب قانون آیین دادرسی کیفری، مشاور باید به عنوان عضو رسمیت‌‌‌‌‌دهنده در اتخاذ تصمیم در دادگاه حضور یابد یا اینکه خوب است حضور داشته باشد اما قانونگذار قضات را باید ملزم به این کار کند.

وی اضافه کرد: دادگاه‌­ها به یک علت روشن و قدیمی این تصور را دارند که نظر مشاور مشورتی است و نمی‌‌تواند به نظر دادگاه و قاضی تکمیل شود و نظر قاضی را تغییر دهد.

معاون قوه قضاییه: تا وقتی پایبند استقلالی بودن نظر دادگاه‌­ها در محاکمات هستیم نمی‌‌‌توانیم ادعا کنیم یک دادرسی تخصصی انجام داده‌‌‌ایم؛ دادرسی که تخصصی انجام شد تا حدود قابل دفاعی به نفع اطفال است. باید برای قضات جا بیندازیم که حضور مشاور بیشتر از گذشته می‌‌‌تواند به مصالح طفل توجه داشته باشد.

الفت افزود: قاضی به ماده ٤١٠ قانون آیین دادرسی کیفری باید مسلح باشد اما سوال اینجا است این قضات تا چه حد به این علوم آشنایی دارند، قضاتی که خود را از مشاور دور می‌‌‌‌‌دانند باید متخصصی در علوم رفتاری، مددکاری داشته باشند و همچنین از نظام مراقبت اطلاع خوبی داشته باشند و بتوانند با خانواده بزهکار و خود طفل ارتباط خوبی برقرار و او را از نظر روانشناسی آنالیز کنند.

وی ادامه داد: آیا قضات این اشراف را دارند و اگر پاسخ منفی است به همان اندازه که آشنایی ندارند، نیازمند مشاوره هستند. لازم عقلی است که مشاور در جلسات حضور داشته باشد و نظر او اخذ شود؛ مشاور می‌‌‌تواند در شناسایی بزهکار و خانواده او به ما کمک کند.

این مقام عالی قضایی افزود: در برخی مدیران قضایی ما این فکر هست که قضات دادگاه­‌های اطفال خیلی دلسوز و رقیق‌‌‌القلب باشند و تصمیم شدید نگیرند؛ باید طبیب در محکمه باشد و ببیند این بزهکار با نیاز به چه دارویی سلامتی خود را پیدا می‌‌‌‌کند و آن دارو را به میزان مناسب تجویز و بر مصرف آن نظارت کند.

الفت اضافه کرد: ظرف دو، سه سال گذشته فعالیت‌­های خوبی در دادگستری‌­های سراسر کشور صورت گرفته و شاهد احکام قابل دفاع هستیم دیگر کسی فکر نمی‌‌‌‌کند دادگاه اطفال دادگاه درجه ٢ و ٣ قضایی است و بهترین قضات در این دادگاه فعالیت می‌‌کنند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز