خبرگزاری کار ایران

ذوالفقاری:

ای کاش دوستان در جمهوری اسلامی از روی آگاهی سخن بگویند/ فضای عجیبی که علیه زوار عراقی ایجاد شد، باید در اربعین ترمیم شود

asdasd
کد خبر : ۶۷۸۷۶۰

رییس ستاد اربعین خط محوری معارضین را بایکوت خبری اربعین، تقلیل و تخفیف و همچنین تحریف برشمرد و گفت: امسال با پدیده عجیبی روبرو بودیم. فضای عجیبی در ایران علیه زوار عراقی ایجاد شد و برخی به آن دامن زده و یک ذهنیت منفی علیه زوار عراقی ساخته شد

به گزارش خبرنگار ایلنا، حسین ذوالفقاری صبح امروز در همایش یاوران رسانه‌ای اربعین که در وزارت کشور برگزار شد، گفت: حال و هوای این روزها اربعینی است. امیدواریم این مساله تاثیر عمیقی در زندگی اجتماعی، فردی و اخلاقی و در همه در عرصه‌ها به صورت پایدار ایجاد کند.

وی به اقدامات انجام شده در عرصه رسانه اشاره کرد و اظهار داشت: ما در ارتباط با اربعین از سال ۹۴ با روند رو به رشدی برای مراجعه و راهپیمایی روبرو شده‌ایم. از سال ۹۵، تمامی یافته‌ها را از همه عرصه‌ها جمع‌آوری کرده و مورد بررسی دادیم و مبانی سیاستگذاری‌مان شد. سال گذشته هم شاهد رشد بی‌سابقه زوار بودیم.

معاون وزیر کشور با بیان اینکه ما سه مدل جلسه در سطح ملی داشتیم، اظهار داشت: یک مدل جلسات راهبردی و دیگری، جلسات برنامه‌ریزی و اجرایی و مدل دیگر، برای اجلاس بین‌المللی اربعین بوده است. کمیته‌های ستاد اربعین هم جلسات و اقدامات زیادی انجام داده‌اند که از جمله آنها تنطیم یک سند قانونی با دولت عراق بود. ما سال گذشته شش ماه با دولت عراق گفت‌وگو کردیم و در مورد یک تفاهم‌نامه توافق کردیم که این تفاهم‌نامه یک ماه قبل با سفر وزیر کشور به بغداد، توسط وزرای کشور ایران و عراق امضا شد.

ذوالفقاری با تاکید بر اینکه اقدامات زیرساختی زیادی انجام شده بود، تصریح کرد: مساله بسیاری از راه‌های جنوبی حل شده است. توافقنامه‌ای هم دیروز میان وزارتخانه‌های ارتباطات ایران و عراق امضا شد و اموالی که سال قبل توقیف شده بود، آزاد شد. در زمینه امنیت، خدمات، درمان و بهداشت کارهای زیادی انجام شده بود.

وی با بیان اینکه ستاد اربعین، ستاد کشور است و همه دستگاه‌ها در آن حضور دارند، خاطرنشان کرد: هیچ دستگاهی در این ستاد نفعی ندارد. هدف ما افزایش تسهیل‌گری و هزینه‌ها است. در زمینه روادید خواهان لغو ویزا بوده و هستیم و از جمله مباحث رایزنی‌های ما بوده که برای زوار، لغو روادید انجام شود اما تا این لحظه عراق به دلایلی که برای خود دارد، این موضوع را نپذیرفته است.

رییس ستاد اربعین ادامه داد: یکی از مسئولان عراقی به من گفت با لغو روادید چند میلیون نفر از ایران به عراق می‌آیند؟ اگر پنج، شش میلیون نفر آمدند ما زیرساخت‌های لازم را داریم؟ کرامت زوار زیرسوال می‌رود. به صراحت می‌گویم هیچ کسی تردیدی نداشته باشد که در ایران کسی نیست که خواهان لغو روادید نباشد.

ذوالفقاری با تاکید بر اینکه همه خواهان لغو روادید هستیم، ابراز داشت: علاوه بر چهار کنسولگری عراق در ایران، ۲۰ دفتر ثبت‌نام و صدور ویزا ایجاد شده است. در زمینه صدور روادید دولت عراق با ما به دلار حساب می‌کند. دولت عراق برای بحث گردشگری ۱۰ دلار اضافه کرده ولی برای اربعین فقط یک دلار گرفته می‌شود.

وی با بیان اینکه متاسفانه برخی از مسئولان از روی دلسوزی اما با ناآگاهی، حرف‌های بدون استناد می‌گویند، عنوان کرد: ای کاش در جمهوری اسلامی دوستان از روی آگاهی سخن بگویند. ستاد اربعین در زمینه نرخ دلار برای صدور ویزا، رایزنی‌های بسیاری انجام داد و توانستیم موافقت بانک مرکزی برای دادن ارز ثانویه را جلب کنیم.

معاون وزیر کشور در مورد بیمه زوار اربعین، یادآور شد: سال پیش دو میلیون و ۳۵۰ هزار ویزا صادر شد ولی فقط یک میلیون و ۱۰۰ هزار نفر خود را بیمه کردند ولی امروز همه شرکت‌ها را ملزم به بیمه کرده‌ایم. دو سال قبل که ۶۰ زوار ایرانی در عملیات تروریستی شهید شدند، ۵۵ نفر بیمه نبودند که دردسرهای زیادی ایجاد کرد.

ذوالفقاری افزود: کل بیمه خدمات درمانی و بهداشتی و دیه را برای ایام اربعین به ۲۰ هزار تومان تقلیل دادیم و از طرفی، سطح ارائه خدمات را بسیار افزایش داده‌ایم. تلاش ما این است مقرره‌های شرکت‌ها را در ایام عادی کاهش دهیم یعنی مقرره‌های کارگزاری و بیمه به یک سوم تقلیل داده شده است.

وی با تاکید بر اینکه همه دستگاه‌های مرتبط با اربعین هزینه‌کننده هستند و نه درآمدزا، بیان کرد: هزینه خدمات درمانی سرپایی وزارت بهداشت و ستادکل نیروهای درمانی در طول مسیر طی سال قبل، ۲۰ میلیارد تومان بوده است. حتی یک ریال به وزارت بهداشت، سپاه، ارتش و نیروهای مسلح داده نشده است. متاسفانه برخی از افراد حرف‌هایی می‌زنند که کام ما را تلخ می‌کنند و از ناآگاهی حرف‌هایی می‌زنند که موجب ناراحتی می‌شود.

رییس ستاد اربعین خط محوری معارضین را بایکوت خبری اربعین، تقلیل و تخفیف و همچنین تحریف برشمرد و گفت: امسال با پدیده عجیبی روبرو بودیم. فضای عجیبی در ایران علیه زوار عراقی ایجاد شد و برخی به آن دامن زده و یک ذهنیت منفی علیه زوار عراقی ساخته شد. این را داعش و صهیونیست‌ها می‌خواهند. در آن طرف هم اتفاقاتی در بصره رخ داد. متاسفانه برخی از سر دلسوزی اما ناآگاهی کارهایی می‌کنند که خواسته ترامپ است. این فضا در اربعین باید ترمیم یابد مگرنه دشمن می‌خواهد بین شیعه و سنی و ایران و عراق دشمنی ایجاد کند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز