خبرگزاری کار ایران

مسئول اداره بهداشت و درمان ستاد کل نیروهای مسلح:

ایران اولین قربانی سلاح‌های شیمیایی است

asdasd
کد خبر : ۶۷۷۳۳۳

مسئول اداره بهداشت و درمان ستاد کل نیروهای مسلح با بیان اینکه "افق آینده طب نظامی"؛ شعار چهارمین کنگره آسیا- اقیانوسیه طب نظامی است، گفت: علیرغم فشارهای نابخردانه دشمن در فضای کاملا علمی، نظامی و آزاد صرفا با یک دعوت ۳۵ کشور برای شرکت در کنگره طب نظامی در تهران اعلام آمادگی کرده‌اند.

به گزارش ایلنا به نقل از پایگاه خبری پلیس، نشست خبری چهارمین کنگره آسیا-اقیانوسیه طب نظامی صبح امروز در بیمارستان ولیعصر ناجا با حضور سردار "حسن عراقی‌زاده"؛ مسئول اداره بهداشت و درمان ستاد کل نیروهای مسلح،  سردار دکتر " سید محمد رضا  سیداحمدیان"؛ معاون بهداد ناجا، سرهنگ "علیرضا خوشدل"؛ رئیس دانشگاه علوم پزشکی ارتش، برگزار شد.

سردار "حسن عراقی‌زاده" در این نشست خبری با تبریک هفته ناجا به همه سبزپوشان و سبزقامتان ناجا اظهار داشت: امروز امنیت مرزها، امنیت کشور در سطوح مختلف از جمله اجتماعی و سیاسی مرهون حضور و ایثارگری این عزیزان است.

مسئول اداره بهداشت و درمان ستاد کل نیروهای مسلح به برگزاری چهارمین کنگره آسیا- اقیانوسیه طب نظامی از ۲۰ تا ۲۴ مهر ماه پرداخت و اظهار داشت: این کنگره به میزبانی جمهوری اسلامی ایران در تهران و با حضور ۱۰۷ میهمان خارجی از ۳۰ کشور و ۱۷۰۰ میهمان داخلی برگزار خواهد شد.

وی با  شعار اصلی این کنگره که "افق آینده طب نظامی" بیان کرد: درمان مصدومان ناشی از سلاح‌های شیمیایی، بیولوژی، هسته‌ای و انفجاری؛ سلامت روان و علوم شناختی در طب نظامی؛ مدیریت حوادث غیرمترقبه و طب نظامی و همچنین آموزش طب نظامی و همکاری بین‌المللی از جمله ۴ محور برگزاری این همایش است.

این مقام ارشد ستاد کل نیروهای مسلح طب نظامی را یکی از شاخه‌های مهم و تاثیرگذار در علم پزشکی دانست و گفت: طب نظامی مشخصا به درمان مصدومان و مجروحان صحنه نبرد می‌پردازد چه سربازان و چه مردمی که در این عرصه مورد هجمه قرار گرفتند.

سردار عراقی‌زاده تصریح کرد: طب نظامی با طب حوادث و مسائل غیرمترقبه عجین است؛ مسائلی همچون سیل، طوفان، زلزله و رانش زمین.

وی افزود: در حوادث ناگواری همچون زلزله منجیل و رودبار، زلزله بم، زلزله کرمانشاه و سرپل ذهاب اولین نیروهایی که در صحنه حاضر شدند نیروهای نظامی بودند که اورژانس صحرایی برپا کردند. در زلزله سرپل ذهاب بیش از ۱۰ بیمارستان صحرای متعلق به ارتش و سپاه مستقر شد چرا که پزشکان و پرستاران وامدادگران طب نظامی به جهت آموزشی که دیده‌اند و آمادگی که هر لحظه دارند جزو اولین نیروهایی هستند که در صحنه حوادث طبیعی حاضر می‌شوند.

مسئول اداره بهداشت و درمان ستاد کل نیروهای مسلح به برگزاری این کنگره پرداخت وگفت:‌درصددیم تا عزیزانمان در جریان آموزش‌ها و آخرین دستاوردهای طب دنیا قرار گیرند و بتوانند تبادل تجربیات کنند.

سردار عراقی‌زاده به کمیته بین‌المللی طب نظامی ICMM اشاره و بیان کرد: این کمیته یک سازمان بین‌المللی و بین دولتی است که هدف از آن آموزش پرسنل بهداری در جنگ و کاهش تلفات جنگی است؛ تا امروز ۱۱۷ کشور عضو این کمیته بوده و ۶ کشور ناظرند.

وی فعالیت اصلی این کمیته را برگزاری همایش‌های بین‌المللی در سطح جهان و هر دو سال یک بار عنوان و تصریح کرد:‌آخرین اجرا سال گذشته در دهلی نو بود که جمهوری اسلامی با تعداد مقالات ارائه شده در رتبه دوم جای گرفت.

مسئول اداره بهداشت و درمان ستاد کل نیروهای مسلح در خصوص کنگره‌های منطقه‌ای گفت: بین دو سال، در ۵ زیرمنطقه کنگره دو سالانه برگزار می‌شود که در منطقه آسیا-اقیانوسیه امسال ایران میزبان است.

سردار عراقی‌زاده خاطر نشان کرد: از شنبه هفته آینده جمهوری اسلامی ایران به مدت ۲ سال رئیس کارگروه آسیا- اقیانوسیه است و هدایت برنامه‌های علمی و آموزشی در منطقه را به عهده خواهد داشت؛ عضویت جمهوری اسلامی از سال ۹۴ با تصویب مجلس شورای اسلامی به عنوان عضو رسمی در کمیته ICMM ثبت شده است.

وی به تشکیل ستادی در ستاد کل نیروهای مسلح در خصوص برگزاری این کنگره اشاره و مطرح کرد: کمیته علمی این کنگره در دانشگاه علوم پزشکی ارتش و کمیته اجرایی در بهداری ناجا تشکیل شده است؛ کنگره از روز جمعه ۲۰ مهر آغاز و شنبه افتتاحیه آن خواهد بود؛ همچنین مانور نمایشی برای شرکت کنندگان پیش‌بینی شده است.

این مقام ارشد ستاد کل نیروهای مسلح به حضور مسئولان بهداشت و درمان ارتش‌های کشورهای جهان در این کنگره پرداخت و گفت: ۸۳۴ مقاله داخلی و خارجی دریافت کرده‌ایم که مقالات برتر به صورت سخنرانی، پوستر و پوستر مجازی ارائه خواهند شد.

مسئول اداره بهداشت و درمان ستاد کل نیروهای مسلح تقسیم‌بندی مسئولیت‌های این کنگره را بر اساس توانمندی سازمان‌ها اعلام و عنوان کرد : تقسیم وظایف بین سازمان‌های ارتش، سپاه و نیروی انتظامی بر اساس توانمندی و علاقمندی آنها بوده است.

این مقام ارشد ستاد کل نیروهای مسلح به بحث تحریم و فشار دشمن پرداخت و گفت: امروز دشمن به کشور وارد آورده و بحث تحریم و انزوای جمهوری اسلامی ایران را مطرح می‌کند که علیرغم این فشارهای نابخردانه در فضای کاملا علمی، نظامی و آزاد و بدون هیچ گونه فشار از ۵۴ کشور در منطقه دعوت کرده‌ایم و تا این لحظه ۳۵ کشور اعلام آمادگی کرده و نمایندگان خود را معرفی کردند.

سردار عراقی‌زاده تاکید کرد: این کنگره یک نمایش از اقتدار بیرونی نظام جمهوری اسلامی ایران است و نفوذ و ارتباط گسترده ایران علیرغم فشارهایی که به آن وارد می‌شود چرا که تعداد میهمان‌های خارجی شرکت کننده در این کنگره از کنگره قبلی بیشتر بودند.

وی به برپایی نمایشگاهی از تولیدات تجهیزات پزشکی در حاشیه این کنگره اشاره و مطرح  داشت:بیمارستان صحرایی و اورژانس صحرایی که توسط وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح ساخته شده به نمایش درخواهد آمد.

مسئول اداره بهداشت و درمان ستاد کل نیروهای مسلح در پاسخ به سؤالی در خصوص اعزام متخصصان طب نظامی از ایران به کشورهای دیگر گفت: در چند سال قبل که سیل پاکستان را شاهد بودیم یک بیمارستان صحرایی مجهز به پاکستان فرستادیم؛ تعدادی از پرسنل ما نیز در آنجا حضور داشتند و بعد همان بیمارستان صحرایی‌مان را در آنجا گذاشتیم و برگشتیم؛ در مورد آوارگان روهینگیایی نیز نیروهای طب نظامی ما برای کمک و امداد اعزام شدند.

سردار عراقی‌زاده در خصوص حضور تیم پزشکی طب نظامی در پیاده روی اربعین خاطر نشان کرد: در همه سال‌های گذشته بهداری نظامی ما حضور فعال داشته است؛ سال ۹۶، چهار بیمارستان صحرایی در داخل کشور در محدوده مرزها و دو بیمارستان در کشور عراق در مسیر نجف تا کربلا مستقر کردیم، امسال هم این برنامه را به صورت گسترده در دستور اجرا داریم.

این مقام ارشد ستاد کل، توانمندی جمهوری اسلامی در حوزه طب نظامی را برگرفته از تجربه ۸ سال جنگ تحمیلی دانست وگفت: در دوران دفاع مقدس و جنگ تحمیلی بیمارستان‌های مجهز و صحرایی ما در فاصله کمتر از ۳۰ کیلومتر از خط مقدم در مقابل حملات توپخانه‌ای حضور داشت و عمل‌های جراحی را انجام می‌داد.

وی گفت: یکی از ویژگی‌های منحصر به فرد کشور ما این است که اولین قربانیان سلاح‌های شیمیایی هستیم و حجم و تنوع سلاح‌های شیمیایی بر علیه ما در دنیا بی‌سابقه است؛ اگرچه خسارات شدیدی داشتیم اما تجربیات زیادی به ما داد به طوری که دنیا مشتاق شنیدن تجربیات ماست و در این کنگره یکی از محورهای اصلی درمان مجروحان شیمیایی است.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز