خبرگزاری کار ایران

حسن خلیل‌آبادی در گفت‌وگو با ایلنا مطرح کرد؛

ضرورت وجود یک مدیریت متمرکز درخصوص معضل تکدی‌گری در تهران/سازمان‌ها از انجام وظایف خود درخصوص معضل تکدی‌گری شانه خالی کرده‌اند

asdasd
کد خبر : ۶۷۵۳۳۷

عضو کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای شهر تهران با اشاره به اینکه سازمان‌های مختلف از انجام وظایف خود درخصوص متکدیان شانه خالی می‌کنند، گفت: برای حل آسیب‌های اجتماعی باید یک مدیریت متمرکز وجود داشته باشد که روی انجام وظایف از سوی سازمان‌های مختلف نظارت کند.

حسن خلیل‌آبادی در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا، با اشاره به برنامه وزارت کشور برای بازگرداندن متکدیان به استان‌ها و کشورهای خود عنوان کرد: پدیده‌های اجتماعی با روش‌های قهری مثل بازگرداندن یا مقابله‌های فیزیکی حل نمی‌شود و باید زمینه‌های ظهور و بروز این پدیده‌ها را از بین برد.

وی با تاکید بر اینکه پدیده تکدی‌گری را می‌توان کاهش داد اما نمی‌توان به طور کامل از بین برد، گفت: این پدیده دلایل مختلف روحی، روانی، جسمی، فرهنگی و اجتماعی دارد. بنابراین باید برای حل آن به صورت جامع و علمی‌مطالعه کرد و روش‌های مختلفی برای کاهش این پدیده به کار گرفت.

عضو کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای شهر تهران ادامه داد: از آنجاکه دوره مدیریت قبلی شهرداری تهران وظایف مختلفی را که در حیطه وظایف شهرداری نبوده، در بخش وظایف سازمانی این نهاد آورده است، سایر سازمان‌ها از انجام وظایف خود سر باز زده‌اند. سازمان بهزیستی، کمیته امداد و سایر سازمان‌های ذی‌ربط به دلیل کمبود بودجه خود تمایل داشته‌اند وظایف خود را محول کنند و شهرداری هم درجهت اهداف تبلیغاتی نسبت به انجام این وظایف مشتاق بوده است؛ نهایتا وظایف بسیاری از سازمان‌ها را شهرداری برعهده گرفته است؛ درحالی که شهرداری باید زمینه‌ساز و تسهیل‌کننده وظایف سازمان‌ها باشد؛ نه جایگزین و جانشین آن‌ها.

خلیل‌آبادی با اشاره به اینکه کمیته امداد، سازمان بهزیستی و حتی ان‌جی‌اوها و خیرین باید در حوزه متکدیان ورود کنند، اظهار کرد: از دیدگاه من اصولا دولت هم امکان از بین بردن کامل این پدیده‌ها را ندارد اما برای کاهش آن باید با مشارکت مردم تلاش کند. مردم ما درخصوص اموری مثل تکدی‌گری خیلی همکاری می‌کنند؛ به شرطی که ما ساختارها را طوری طراحی کنیم که مردم بتوانند به نیازمندان واقعی کمک کنند.

وی با اشاره به اینکه جمع‌آوری متکدیان به عهده شهرداری است، گفت: در یکی از بندهای ماده 55 قانون وظایف و اختیارات شورا و شهرداران نوشته شده جمع‌آوری (فقط جمع‌آوری) متکدیان به عهده شهرداری است اما رسیدگی مالی، روحی و درمانی پس از جمع‌آوری آنان به سازمان‌های ذی‌ربط مثل بهزیستی و کمیته امداد مربوط می‌شود. البته این نهادها هم کمک شایان توجهی نمی‌توانند به این حوزه کنند. در دولت آقای روحانی کمک‌های بهزیستی و کمیته امداد چند برابر شده اما بازهم برای زندگی افراد کافی نیست.

عضو شورای شهر تهران با تصریح به اینکه به اعتقاد من بیشتر متکدیان نیازمندان واقعی نیستند، اظهار کرد: این افراد یا باندهایی هستند که برای این کار اجیر شده‌اند یا اختلال شخصیتی دارند و از طریق این کار زخم‌های روحی و روانی خود را ترمیم می‌کنند. انسانی که واقعا فقیر است اما کرامت نفس دارد، هیچ‌گاه نمی‌آید دست خود را در خیابان جلوی کسی دراز کند؛ حتی اگر مجبور به جمع کردن پسماند شود.

عضو کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای شهر تهران در پاسخ به این سوال که چرا تاکنون متکدیان به طور کامل جمع‌آوری نشده‌اند و طرح‌های این حوزه ناموفق بوده است، بیان کرد: برای حل هر مساله‌ای اگر راه‌حل درست را انتخاب نکنید، به نتیجه نمی‌رسید. راه‌حل‌هایی که ما برای کاهش پدیده تکدی‌گری یا سایر مسائل و آسیب‌های اجتماعی به کار می‌گیریم، متدهای علمی‌و منطقی ندارند. یک هفته متکدیان را جمع می‌کنیم و بعد باز رهایشان می‌کنیم.

وی افزود: دستکاری بدون تخصص آسیب‌های اجتماعی از سوی نهادها مانند این است که یک انسان بدون تخصص بخواهد یک دمل چرکی را با یک سوزن برطرف کند. دستکاری بدون تخصص آسیب‌ها هم سبب افزایش آن‌ها می‌شود. این موضوع درخصوص اعتیاد، سرقت، خودکشی، کودکان خیابان و کار یا زنان و ... صادق است و ما دررابطه با آن‌ها اقدامات سلیقه‌ای انجام داده‌ایم.

خلیل‌آبادی تاکید کرد: کارشناسان فنی و علمی‌ باید در رابطه با هر آسیب اجتماعی مطالعه کنند تا به جای راهکارهای سلیقه‌ای، راهکارهای علمی‌داده شود. اصلا مدیر حق ندارد بگوید من راجع به فلان آسیب اجتماعی می‌خواهم فلان اقدام را انجام دهم. باید یک مرکز درخصوص مساله مطالعه انجام دهد و پس از شناسایی عوامل، به هر سازمانی یک وظیفه بدهند و یک مدیریت متمرکز روی اجرای برنامه نظارت کند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز