خبرگزاری کار ایران

مسئولان دانشگاه در برابر هر خواسته، مشکلات بودجه‌ای را مطرح می‌کنند

asdasd
کد خبر : ۶۶۷۱۵۳

در نشست مجمع عمومی دبیران شوراهای صنفی دانشجویان دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور که با حضور محمدرضا فراهانی معاون دانشجویی و فرهنگی وزیر بهداشت برگزار شد، شرکت کنندگان به بیان دیدگاه‌ها و دغدغه‌های خود پرداختند.

به گزارش ایلنا به نقل از وزارت بهداشت، در ابتدای این مراسم یحیی هاشمی نسب عضو هیأت نظارت بر شوراهای صنفی دانشجویان، به ارائه گزارش عملکرد شوراهای صنفی در سال‌های گذشته پرداخت و گفت: آغاز به کار شورای صنفی از سال ۱۳۹۴ و پس از ابلاغ مجدد آئین نامه در اسفند ماه با امضای وزیر بهداشت بود و در اردیبهشت ماه سال ۱۳۹۴، اولین نشست سراسری شورای صنفی با حضور همه اعضای شورای صنفی دانشگاه‌های علوم پزشکی از سراسر کشور برگزار شد.

عضو هیأت نظارت بر شورای صنفی دانشجویان، بیان داشت: در این نشست که تعداد شرکت کنندگان حدود ۵۰۰ نفر را شامل می‌شد به وجود برخی مشکلات از جمله پایین بودن تعداد اعضاء، نقص در ساختار آئین نامه و عدم استفاده بهینه از آئین نامه اشاره شد.

هاشمی نسب ادامه داد: بعد از نشست خزر آباد در شهر ساری، نشستی با حضور وزیر بهداشت در مرداد ماه سال ۱۳۹۴ برگزار شد. در این نشست سه کارگروه آموزشی، رفاهی و آئین نامه شورای صنفی حضور داشتند و صحبت‌های خوبی انجام شد، اما به دلیل این که نشست به انتخابات بعدی برخورد می‌کرد نتیجه‌ای از داخل نشست‌ها خارج نشد.

وی به نشست مدیران دانشجویی در سال ۹۵ اشاره کرد و ابراز داشت: در این نشست هفت نفر کارگروه شورای صنفی در حضور مدیران دانشجویی توانستند صحبت‌هایی را مطرح کنند. شکل گیری این تجربه برای اولین بار در جلسات شورای صنفی اتفاق خوبی را رقم زد.

عضو هیأت نظارت بر شورای صنفی دانشجویان، بیان داشت: در ادامه بلافاصله نشست اردیبهشت ماه سال ۱۳۹۵ برگزار شد. در این نشست کارگروه آموزشی در کنار کارگروه‌های تغذیه، رفاهی و تشکیلات شکل گرفت؛ که در طی نشستی دو روزه به جمعبندی‌هایی دست پیدا کردیم.

هاشمی نسب اظهار داشت: در این نشست مسئول صندوق رفاه برای اولین بار حضور داشت و مجددا کارگروه‌های نشست قبلی جمع بندی شد، اما به دلیل برخورد با انتخابات بعدی عملا نتایج آن نشست نیز فراموش گردید.

وی بیان داشت: در ادامه هیأت نظارت اقدام به برگزاری جلسه و نشست مشترک در تابستان ۱۳۹۶ با اعضای شوراهای صنفی از کل کشور با حضور بخش آموزشی صندوق رفاه، دکتر فراهانی و دکتر عطوف کرد.  در این نشست مجددا کارگروه‌ها شکل گرفت با این تفاوت که مشکلات ما نسبت به سال ۱۳۹۴ جبران شده بود و اعضای ما از ۵۰۰ نفر به دو هزار و ۵۰۰ نفر در سال ۹۶ رسیده بود.

عضو هیأت نظارت بر شورای صنفی دانشجویان، اضافه کرد: این در حالی بود که در دانشگاه‌ها شناخت لازم نسبت به مسئولینی که تلاش داشتیم شوراهای صنفی را بشناسند ایجاد شده بود و به جایی رسیدیم که بتوانیم تغییر در ساختار آئین نامه را نیز دنبال کنیم.

هاشمی نسب در ادامه اظهار کرد: در نشست شهریور ماه سال ۱۳۹۶ تاکید بر این بود که آئین نامه شورای صنفی نیاز به تغییرات ساختاری بسیار زیادی دارد که مهمترین آن در خصوص زمان نامناسب انتخابات بود. بر این اساس نیاز بود تا شورای مرکزی در آئین نامه قرار بگیرد که با موافقت و تصویب اکثریت این اتفاق رخ داد و در ادامه دکتر فراهانی موافقت خود را اعلام، هیئت نظارت بر شوراهای صنفی دانشجویان تصویب و برای گرفتن امضای وزیر بهداشت اقدامات آغاز شد.

وی در پایان گفت: در ادامه بنا شد شورایی برای دانشجویان PHD و دستیاری جهت پی گیری مطالبات آن‌ها ایجاد شود که بر این اساس تصمیم گرفته شد برای این دسته از دانشجویان انتخابات جدایی با شورای مرکزی و مجمع جدا داشته باشیم. در نهایت نتیجه تمام تلاش‌های عنوان شده این بود که آئین نامه شوراهای صنفی در اردیبهشت ماه سال ۱۳۹۷ به امضای وزیر بهداشت رسید و به دانشگاه‌ها ابلاغ شد.

در ادامه دانشجویان شرکت کننده که دبیران شوراهای صنفی دانشجویان دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور بودند در این نشست به معرفی خود و نحوه برگزاری انتخابات شوراهای صنفی در دانشگاه‌هایشان پرداختند. برخی دانشجویان در این جلسه که  بیش از یک ساعت به طول انجامید به مشکلات خود در دانشگاه‌ها نیز گریزی زدند که مهمترین مشکلات عنوان شده به موضوعاتی همچون نداشتن رسمیت لازم در دانشگاه و حضور در حد ارائه دهندگان پیشنهادات، اشاره شد.

برخی دبیران شوراهای صنفی دانشجویی نیز به تلاش خود جهت ایجاد جایگاه مناسب در دانشگاه اشاره کردند و این موفقیت را حاصل تلاش خود برای جانمایی موثر شوراهای صنفی در امور تصمیم ساز دانشگاه دانستند و برخی دیگر نیز از حضور نداشتن در امور فرهنگی دانشگاه گلایه داشتند که اشاره صریح در آئین نامه به این عدم حضور را به عنوان تذکر دریافت کردند.

با وجود تغییر زمان انتخابات شوراهای صنفی به اردیبهشت ماه اما برخی دبیران شوراهای صنفی دانشگاه‌ها این زمان را موجب کاهش استقبال دانشجویان جهت شرکت در انتخابات عنوان و اردیبهشت ماه را زمان فرجه دانشجویان و امتحانات برخی رشته‌های علوم پزشکی دانستند که علی محمدی فیض آباد؛ رئیس اداره رفاهی و امور خوابگاه‌های وزارت بهداشت با بیان این که این وزارتخانه محدودیتی در این خصوص برای دانشگاه‌ها قائل نشده، گفت: دانشگاه‌هایی بوده‌اند که انتخابات خود را در زمان مورد دلخواه برگزار کرده‌اند.

دبیر شورای صنفی دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی یزد نیز محدود بودن دایره اختیارات شوراهای صنفی را مورد سئوال قرار داد و گفت: این محدودیت موجب می‌شود مطالبات ما در ازای دانشجویان به نتیجه نرسد و انگیزه و علاقه حضور در شوراهای صنفی را برای دانشجویان از بین ببرد.

دبیر شورای صنفی دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی بوشهر از مسئولان دانشگاه‌ها خصوصا معاونین فرهنگی و مدیران دانشجویی خواست تا اعضای شوراهای صنفی را در کنار خود ببینند نه در مقابل خود؛ زیرا نهایت تلاش شوراهای صنفی رفع مشکلات دانشجویان است.

 وی ادامه داد: متاسفانه مسئولان دانشگاه در برابر هر خواسته ما مشکلات بودجه‌ای را مطرح می‌کنند و این در حالی است که گاهی مشکل اصلی عدم مدیریت صحیح می‌باشد.

دبیر شورای صنفی دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی زنجان از وضعیت بد خوابگاهی دانشجویان پسر  دانشگاه خود گلایه کرد و مهمترین تلاش خود در شورای صنفی را در مسیر رفع این مشکل دانست.

محمدی دبیر شورای صنفی دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی زابل نیز علاوه بر بیان این که شوراهای صنفی از قدرت لازم برخوردار نیستند، ابراز داشت: بسیاری از دانشجویان تصور می‌کنند نقش ما تنها امضا زدن است و تاثیر زیادی در امور دانشجویان نداریم.

 وی به مشکل یکی از خوابگاه‌های دختران دانشگاه اشاره داشت و بیان داشت: یکی از خوابگاه‌های دختران دانشگاه در هوای گرم و غیر قابل تحمل زابل دارای کولرهای آبی است که امیدوارم این مشکل حل شود.

محمدی در پاسخ به این گلایه، گفت: زابل دارای ۱۰۰ هزار نفر جمعیت است در حالی که ۲۵ هزار نفر دانشجو دارد و تقریبا دانشجویان بر اقتصاد زابل تاثیر گذار هستند. در بازدید از خوابگاه‌های دانشگاه زابل که تعدادش از ظرفیت متقاضیان خوابگاه بیشتر است متوجه شدیم تمام اتاق‌های خوابگاهی دارای اسپلیت است که این شرایط در بسیاری از دانشگاه‌ها وجود ندارد.

دبیر شورای صنفی دانشگاه علوم پزشکی همدان نیز با بیان این که دانشگاه همدان دارای شش هزار و ۸۰۰ دانشجو است، گفت: با پی گیری‌های انجام شده انتخابات شوراهای صنفی در اوایل تیر ماه با مشارکت حدود سه هزار نفر از دانشجویان انجام شد.

وی ادامه داد: در ادامه موفق به برگزاری هشت کمیته اسکان، تغذیه، تربیت بدنی، نظارت، آموزشی، رفاهی، تربیت بدنی و خدمات دانشجویی شدیم و امیدواریم در پی گیری مطالبات دانشجویان موفق ظاهر شویم.

دبیر شورای صنفی دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی اردبیل از برگزاری انتخابات شوراهای صنفی دانشگاه برای اولین بار به صورت پایلوت خبر داد.

تشکیل شورای تخصصی دانشجویان یکی از دیگر موارد مهمی بود که در این نشست در خصوص آن بین دانشجویان بحث و تبادل نظر صورت گرفت.

گفتنی است دبیر شورای صنفی دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز، این دانشگاه را از سه سال قبل دارای شورای تخصصی دانشجویی دانست و گفت: فکر می‌کنم دانشگاه اهواز تنها دانشگاه دارای شورای تخصصی دانشجویان در میان دانشگاه‌های علوم پزشکی است.

 به گزارش مفدا، در ادامه، جلسه «برقراری ارتباط موثر» با اجرای دکتر کاظم زاده عطوفی؛ عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی ایران برگزار شد.  در این جلسه که به صورت کارگاهی برگزار شد، این استاد دانشگاه به اهمیت برگزاری کارگاه‌های «خودآگاهی» تاکید کرد و از دانشجویان خواست تا به این سئوال که «من از نظر برقراری ارتباط چگونه‌ام؟» پاسخ دهند.

دانشجویان در مدت کمتر از پنج دقیقه به این سئوال در شش خط پاسخ گفتند و برخی به صورت داوطلبانه نحوه برقراری ارتباط با دیگران در زندگی خود در سه سطح بزرگسالان، همسالان و افراد دارای سنین پایین‌تر را بیان کردند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز