خبرگزاری کار ایران

رئیس امور بین‌الملل و مدارس خارج از کشور در گفت‌وگو با ایلنا:

کاهش اعزام معلم به خارج از کشور به دلیل محدودیت‌های بودجه‌ای/افزایش معلمان تبعی در دستور کار است

asdasd
کد خبر : ۶۵۷۹۳۴

رئیس امور بین‌الملل و مدارس خارج از کشور گفت: با توجه به محدودیت‌های بودجه‌ای که برای مدارس خارج از کشور وجود دارد، در تلاش هستیم تعداد معلمان اعزامی را کاهش دهیم.

غلامرضا کریمی (رئیس امور بین الملل و مدارس خارج از کشور و قائم مقام وزیر آموزش و پرورش) در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا با اشاره به شرایط ثبت نام و جدید ترین آمار دانش آموزان اتباع خارجی و دانش آموزان افغان گفت: طبق آخرین آمار ۴۵۰ هزار دانش‌آموز اتباع خارجی در سال تحصیلی ۹۶-۹۷ در مدارس تحصیل کردند که ۴۲۰ هزار نفر آنها اتباع افغانستانی بودند. حدود ۷۰ درصد این اتباع در مقطع ابتدایی و مابقی در مقطع متوسطه تحصیل کردند.

او با اشاره به آمار دانش‌آموزان افغان در استان‌های مختلف کشور گفت: بیشترین دانش‌آموزان افغان در تهران و شهرستان‌های آن، اصفهان، خراسان شمالی، قم و شیراز هستند. ضمن اینکه امسال هم مشابه سال‌های قبل برنامه‌ریزی‌های لازم را انجام داده‌ایم تا تمامی دانش‌آموزانی که لازم‌التحصیل هستند، بتوانند در مدارس ثبت‌نام شوند.

رئیس امور بین الملل و مدارس خارج از کشور توضیح داد: هر دانش‌آموزی که سال گذشته در مدارس ما بوده با ارائه کارنامه‌اش محدودیتی برای ثبت نام ندارد، اما بقیه اتباع  که تاکنون در مدارس حضور نداشتند، برای ثبت نام می‌توانند به مراکزی که وزرات کشور تعیین کرده مراجعه کنند و کد خاصی را دریافت کنند که در هنگام ثبت نام لازم است.

کریمی در پاسخ به این سوال که برخی خبرها حاکی از این است که برخی اتباع افغان در حال بازگشت به کشور خود هستند، آیا آماری از کاهش دانش آموزان افغانستانی در کشور موجود است، گفت: سالانه بین ۱۰ تا ۱۵ درصد افزایش تعداد دانش‌آموزان را داشته‌ایم، شاید در حال حاضر آمار دقیقی ارائه در این زمینه نتوان ارائه داد، باید منتظر بمانیم که ثبت‌نام‌ها انجام شود تا اواخر مهر ماه می‌توان به آمار دقیق‌تری دست پیدا کنیم.

رئیس امور بین الملل و مدارس خارج از کشور درباره شرایط آمادگی مدارس خارج از کشور برای ورود به سال تحصیلی جدید گفت: طبق روال سال‌های گذشته مدارس در خارج از کشور در موئد مقرر باز خواهند شد و ثبت نام دانش‌آموزان هم که از یک و دو ماه قبل صورت گرفته همچنان در جریان است. البته در تلاش هستیم با توجه به محدودیت‌های بودجه‌ای که برای مدارس خارج از کشور وجود دارد، تعداد معلمان اعزامی را کاهش دهیم، ولی از طرف دیگر معلم تبعی فرهنگی و غیرفرهنگی را افزایش می‌دهیم که بتوانند در این مدارس در اول مهر کارشان را آغاز کنند.

کریمی با اشاره به آمار دقیق معلمان خارج از کشور گفت: بیش از ۴۰۰ معلم اعزامی ارز بگیر و حدود ۳۰۰ نفر معلم هم داریم که ارزی دریافت نمی‌کنند، این ۷۰۰ نفر معلم رسمی آموزش و پرورش در خارج از کشور هستند.

وی درباره سطح علمی دانش آموزان مدارس خارج از کشور در مقایسه با دانش آموزان داخل کشور گفت: در واقع دو نوع مدارس در خارج از کشور داریم، یک سری مدارس هستند که تعداد دانش آموزان آن قابل توجه است و هر مدرسه‌ای بیش از ۲۰۰ نفر دانش آموز دارد که شرایط معلم در آنجا مشابه مدارس داخل است. ضمن اینکه ما شاهد قبولی دانش آموزان مدارس خارج از کشور در المپیادها و کسب رتبه‌های خوب کنکور هستیم.

وی ادامه داد: یک سری از مدارس هم خاص سفارت‌خانه‌ها هستند که در آنجا فقط فرزندان کارگزاران نظام حضور دارند و تعداد دانش آموزان در این نوع مدارس حدود ۱۵ تا ۲۰ نفر محدود است. در اینگونه مدارس با توجه به تنوع دانش آموزانی که وجود دارد امکان اعزام معلم به اندازه کافی امکانپذیر نیست. به عنوان مثال ممکن است که ۵ نفر دانش آموز ابتدایی و ۱۰ نفر دانش آموز پایه متوسطه باشند، طبیعی است که امکان اعزام معلم تخصصی برای این منظور فراهم نیست، لذا شاید کیفیت آن مدارس قابل مقایسه با مدارس داخلی نباشد. تلاش ما بر این است که امسال با آموزش‌های مجازی نقایصی که وجود داشته را بتوانیم برطرف کنیم.

کریمی در پاسخ به این سوال که آموزش زبان فارسی که قرار بود؛ در مدارس برخی کشورهای خارجی انجام شود به کجا رسید؟ گفت: آن ۱۳ هزار دانش آموزی که در مدارس خارج از کشور تحصیل می‌کنند همه مسلط به زبان فارسی هستند، ولی در نوبت بعد از ظهر مدرسه هم گاها در برخی از کشور‌ها با همکاری بنیاد سعدی فضای آموزشی در اختیار دانش آموزان قرار می‌گیرد تا دانش آموزانی که در مدراس غیرایرانی درس می‌خوانند، بتوانند زبان فارسی را فرا بگیرند. در برخی از کشورهای اروپایی هم روزهای شنبه و یکشنبه که مدارس خارجی تعطیل‌اند، مدارس ما باز هستند و در آنجا آموزش‌های خاص زبان فارسی داده می‌شود.

قائم مقام وزیر آموزش و پرورش در خصوص کتب درسی پایه دوازهم مدارس خارج از کشور گفت: برنامه‌ریزی‌هایمان را از یکی دو ماه قبل آغاز کردیم تا بتوانیم به موقع کتاب‌های درسی را به دست دانش‌آموزان برسانیم و تمام تلاشمان را می‌کنیم تا اول مهر همه دانش‌آموزان کتب درسی مورد نظر را داشته باشند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز