خبرگزاری کار ایران

توضیحات ایلنا درباره خبر ابتلای ۷۸ نفر به HIV در یک روستا +صوت و تصویر

asdasd
کد خبر : ۶۵۴۸۴۷

خبرگزاری کار ایران (ایلنا)‌ درباره خبر ابتلای ۷۸ نفر به HIV در یک روستا به نقل از رئیس اداره بهزیستی چابهار که در ۱۶ مرداد ماه منتشر شد و فردای این تاریخ در اقدامی تعجب‌برانگیز توسط ایشان تکذیب شد، توضیحاتی ارائه می‌کند.

به گزارش خبرنگار ایلنا، چندی پیش معین‌الدین سعیدی، عضو شورای شهر چابهار در گفت‌وگویی با خبرنگار ایلنا مساله ابتلا به ویروس HIV در روستای درگز (یکی از روستاهای چابهار) را اعلام و عنوان کرد که این روستا بشدت با مساله HIV درگیر است و این آمارها داده نمی‌شود، اما بر اساس برخی آمارهای غیررسمی در این روستای کوچک بالای 90 مورد ابتلا وجود دارد که آمار رسمی و دقیق آن در دست شبکه بهداشت و درمان است.

پس از این اظهارات خبرنگار ایلنا پیگیر مساله شد و سوالاتی را در این زمینه برای حسن تاوانه، رئیس اداره  بهزیستی چابهار به منظور پاسخگویی ارسال کرد و پس از چند روز، پاسخ سوالات بصورت متن از سوی ایشان و از طریق تلگرام ارسال شد که او در این متن ضمن عذرخواهی بابت تاخیر در پاسخگویی بعلت بیماری، آمار و ارقامی را در رابطه با وضعیت چابهار اعلام کرد.

رئیس اداره بهزیستی چابهار در رابطه با وجود روستایی در این منطقه که آمار نسبتا بالایی از ابتلا به HIV در آن وجود دارد، بیان داشت: در یکی از روستاهای این منطقه به نام درگز آمار ابتلا بالای ۷۸ نفر تایید شده است؛ البته بهتر بود، این آمار از طریق مرکز بهداشت شهرستان رسما اعلام می شد، اما شاید ملاحظه‌کاری آنها بدلیل توریستی بودن شهرستان و محرمانه بودن این دست اطلاعات آماری است، آمار کلی ابتلا به HIV در شهرستان چابهار نیز تقریبا ۳۰۰ نفر است.

تاوانه در ادامه گفت: اداره بهزیستی برای پیشگیری از گسترش HIV در منطقه درخواست کرده که اقدامات توافقی با نهادهای مسئول انجام شود، اما کارشناسان مرکز بهداشت شهرستان برای ثبت اطلاعات مشخصات سجلی و هویت در سامانه بهزیستی کشور مدت یکسال پاسخگو نبودند، به تازگی شبکه بهداشت شهرستان اعلام کرده است که در اختیار گذاشتن آن منوط به موافقت مسئولان بالادست استانی است.

پس از انتشار این خبر، رئیس اداره بهزیستی چابهار در مصاحبه‌ای اعلام کرد که هیچ مصاحبه‌ای با هیچ یک از رسانه‌ها در این خصوص نداشته و طی هفته‌های گذشته به دلیل بیماری برای فرآیند درمان در استان خراسان رضوی به سر می‌برد. او تماس‌های خبرنگار ایلنا برای چرایی این اظهارنظر‌های عجیب را بی‌پاسخ گذاشت و در ادامه رییس روابط عمومی بهزیستی سیستان و بلوچستان طی تماسی با خبرگزاری ایلنا خواستار ارائه توضیح درباره این مصاحبه شد و خبرنگار ایلنا ضمن ارائه شرح کامل ماجرا از وی درخواست کرد که درباره چرایی برخورد مدیر کل بهزیستی چابهار در این رابطه روشن‌گری انجام دهد، اما بعد از ساعتی تکذیبیه‌ای از جانب بهزیستی با این محتوا ارسال شد:

در پی انتشار خبری مبنی بر وجود 78  نفر مبتلا به ایدز در یکی از روستاهای چابهار که صبح امروز در خبرگزاری کار ایران ـ ایلنا از سوی رئیس اداره بهزیستی چابهار منتشر شد، حسن تاوانه، رئیس اداره بهزیستی چابهار چنین آماری را تکذیب کرد و گفت: تاکنون مصاحبه‌ای مبنی بر وجود مبتلایان به ایدز در چابهار با هیچ خبرگزاری انجام ندادم.

وی با بیان اینکه منبع ارائه آمار مبتلایان به ایدز وزارت بهداشت و نماینده‌اش شبکه بهداشت در شهرستان است، گفت: ما آماری مبنی بر وجود 78 نفر مبتلا به ایدز آن‌هم در یک روستا نداریم،  به‌شدت این موضوع را تکذیب می‌کنم.

تاوانه با تکذیب خبر وجود 1500 کارتون‌خواب در چابهار اظهار داشت : متاسفانه برخی رسانه‌ها در انتشار اخبار بی‌توجهی می‌کنند.

وزارت بهداشت نیز ضمن تکذیب خبر، توضیحاتی در این خصوص ارائه داد:

محمد مهدی گویا (رییس مرکز مدیریت بیماری های واگیر وزارت بهداشت) در خصوص وضعیت شیوع بیماری ایدز در روستای درگز اعلام کرد که استان سیستان و بلوچستان از جمله استان هایی در کشور است که در آن شیوع HIV از متوسط کشوری بالاتر است. 
 
 او در خصوص گزارشی مبنی بر ابتلای 78 نفر به HIV  در این منطقه روستایی گفت: براساس گزارشی که در این رابطه منتشر شده است، باید اعلام کرد که تعداد موارد ذکر شده در رابطه با موارد ابتلا از صحت برخوردار نیست و آمار مبتلایان کمتر از تعداد منتشر شده است وتمامی موارد ابتلا به HIV در این منطقه، در میان افرادی است که رفتارهای پرخطر دارند که در درجه اول اعتیاد تزریقی و در درجه بعدی، تماس های جنسی خارج از چارچوب خانواده، آنها به بیماری HIV گرفتار کرده است.
 

آخرین واکنش به این خبر مربوط به فرید براتی سده (رئیس مرکز توسعه پیشگیری و درمان اعتیاد سازمان بهزیستی) است که او نیز ضمن تکذیب، چنین گفته است:

بعد از انتشار این خبر بنده به صورت تلفنی تماسی را با مدیر کل بهزیستی سیستان و بلوچستان داشتم و وی نیز این موضوع را تکذیب کرد و قرار شد؛ طی هفته آینده بنده بازدید میدانی را در این خصوص داشته باشم تا همه چیز به صورت شفاف مشخص شود، بر همین اساس مدیر کل بهزیستی چابهار هیچ مصاحبه‌ای با هیچ یک از رسانه‌ها در این خصوص نداشته و این در حالیست که وی طی هفته‌های گذشته به دلیل بیماری برای فرآیند درمان در استان خراسان رضوی به سر می‌برد.

خبرگزاری ایلنا پس از عدم پاسخگویی بهزیستی و پیگیری‌های بی‌نتیجه در رابطه با چرایی این اظهارات و تکذیب‌های پی در پی و از همه مهم‌تر برای حمایت از صداقت و رسالت کار رسانه‌ای متن ارسال شده از جانب رئیس اداره بهزیستی چابهار را به همراه صدای ضبط شده عضو شورای شهر چابهار منتشر کرد.

توضیحات ایلنا درباره خبر ابتلای ۷۸ نفر به HIV در یک روستا +صوت و تصویر

توضیحات ایلنا درباره خبر ابتلای ۷۸ نفر به HIV در یک روستا +صوت و تصویر

توضیحات ایلنا درباره خبر ابتلای ۷۸ نفر به HIV در یک روستا +صوت و تصویر

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز