خبرگزاری کار ایران

تجریشی:

۵۰ درصد گازوییل کشور استاندارد است

asdasd
کد خبر : ۶۵۱۱۸۴

معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست ۵۰ درصد گازوییل کشور را استاندارد عنوان کرد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، مسعود تجریشی، معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست در نشستی خبری خود با موضوع اقدام‌های دبیرخانه کارگروه ملی کاهش آلودگی هوا گفت: اداره این کارگروه ملی از ۱۹ دی ماه ۱۳۹۶ از معاونت اجرایی رئیس جمهوری به سازمان محیط زیست محول شد و از همان تاریخ پنج جلسه کارگروه ملی و ۲۲ جلسه کمیته تخصصی داشتیم که تمامی مستندات آن در سایت کارگروه ملی در دسترس همه است.

وی به دستور عیسی کلانتری برای شفاف‌سازی این کارگروه اشاره کرد و افزود: بر اساس این اطلاعات می‌توان دید چه نهادهایی وظیفه خود را انجام داده و چه کسانی وظایف خود را انجام نداده‌اند و رسانه‌ها می‌توانند از آن‌ها مطالبه‌گری کنند.

معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست با بیان اینکه مدیران همیشه پیش از همه مساله منابع مالی را مطرح می‌کنند، خاطر نشان کرد: مدیر خوب عملکرد خود را وقتی که پول نیست، با منابع موجود می‌تواند نشان بدهد. ممکن است پول نداشته باشیم اتوبوس جدید بخریم اما باید ببینیم روی همین اتوبوس چگونه می‌توانیم فیلتر نصب کنیم. چگونه می‌توانیم وقتی به شرایط اضطرار می‌رسیم با توجه به اینکه همه زیرساخت‌ها را داریم عوامل بازدارنده را فعال کنیم.

تجریشی خاطرنشان کرد: اکنون ۵۰ درصد گازوییل کشور ما استاندارد است باید ببینیم با همین ۵۰ درصد چه کار می‌توانیم بکنیم و کارهایی که می‌توانیم انجام بدهیم و نداده‌ایم را پیگیری کنیم.

معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت از محیط زیست در ادامه نشست خبری در پاسخ به سوال خبرنگاران گفت: تولید خودرو و استفاده از آن روز به روز در حال افزایش است اما ما می‌توانیم با ایجاد سیاست‌های مناسب حفظ وضع موجود را داشته باشیم تا وضعیت‌مان بدتر نشود همچنین می‌توانیم تلاش کنیم که حتی در شرایط موجود سالی 10 درصد شاخص‌هایمان را بهبود ببخشیم اما در این زمینه نیازمند همراهی مردم و همکاری نهادهای حاکمیتی هستیم.

تجریشی با بیان اینکه در قانون مقرر شده است اگر اتوبوس بیشتر از 10 دقیقه در حالت توقف روشن باشد جریمه‌ای باید برای آن تعیین شود، گفت: اتوبوس‌ها نیمی از زمان خود را در ایستگاه متوقف و روشن هستند در حالی که اگر این قانون اجرایی شود به ازای هر اتوبوس دو میلیون تومان در سال در مصرف سوخت کشور صرفه‌جویی می‌شود.

معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت از محیط زیست با بیان اینکه بسیاری از موارد و اجرای بسیاری از طرح‌ها نیازی به پول ندارد، گفت: صرفا برخی از مصوبات نیازمند اجرا است اگر قانون موجود را اجرا کنیم مشکل حل می‌شود اما اجرای این قانون نیازمند آن است که همه ما، مردم و رسانه‌ها از مسئولین اجرای این مصوبات را پیگیری کنیم.

تجریشی خاطرنشان کرد: در حال حاضر کامیون‌هایی از زمان جنگ دوم جهانی در سطح شهر تردد می کنند چرا که در جاده‌های کشور تردد این کامیون ممنوع است از همین رو خطر به سطح شهرها می‌آیند. در اعتراضات ماه‌های اخیر کامیونداران به این موضوع اشاره کرده بودند که به ازای یک سوم کامیون بار وجود ندارد یعنی اگر یک سوم کامیون‌های فرسوده از رده خارج شوند هیچ مشکلی ایجاد نمی‌شود.

وی تاکید کرد:‌ اگر بخواهیم آلودگی هوا نداشته باشیم حتما به گروهی فشار خواهد آمد و حتما عده‌ای متضرر خواهند شد اما باید ضرر آلودگی هوا را در کلان ببینیم در سال گذشته وزارت بهداشت کتابچه‌ای را منتشر کرد که بر اساس آن سه تا شش هزار مرگ مستقیم بر اثر ذرات معلق گزارش شده بود البته باید آمارهای مرگ و میر غیرمستقیم ناشی از آلودگی هوا را نیز به این آ‌مارها اضافه کنیم.

وی با اشاره به قانون جدید آلودگی هوا گفت: آیین نامه شرایط اضطرار قانون جدید آلودگی هوا به هیئت دولت تحویل داده شده است روز 27 اسفندماه سال گذشته 11 آیین‌نامه قانون هوای پاک به هیئت دولت تحویل داده شد و در هیئت وزیران دو نفر از اعضا اشاره کردند که با توجه به شرایط موجود نمی‌توانند به تعهداتشان در خصوص قانون آلودگی هوا عمل کنند. ما با این وزرا جلسات را برگزار کردیم و حدود یک ماه پیش مقرر شد دو دستگاهی که نمی‌توانستند به تعهدات خود عمل کنند با تغییر این تعهدات در حد یک تا سه ماه موظف هستند وظیفه خود را انجام دهند در حال حاضر نیز ظرف یک هفته تا یک ماه آینده این موضوع در هیئت دولت مطرح می‌شود و پس از خروج از هیئت دولت قابل اجرا است.

تجریشی در خصوص کانون‌های گرد و خاک که یکی دیگر از معضلات آلودگی هوای تهران است گفت: کانون‌های گرد و خاک شناسایی شده و تا پایان شهریور باید همه کانون‌های بالقوه گرد و خاک را در سراسر کشور شناسایی و برای احیای همه آنها برنامه‌ریزی لازم انجام شود در خصوص کانون‌های گرد و غبار خوشبختانه با پول اندک برنامه‌ها می‌توانند اثربخشی زیاد داشته باشند و همچنین می‌توانیم با مشارکت و هماهنگی و همکاری همه دستگاه‌های اجرایی در این زمینه به نتایج مطلوب برسیم. حل مشکل کانون های گرد و غبار خوشبختانه مانند آلودگی هوا نیاز به بودجه سنگین ندارند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز