خبرگزاری کار ایران

رئیس دانشگاه جامع علمی و کاربردی خبر داد:

پذیرش محدود دانشجو کارشناسی ارشد در سال ۹۸

asdasd
کد خبر : ۶۵۰۴۰۸

رئیس دانشگاه جامع علمی و کاربردی در نشست خبری به موضوعات افزایش تعداد دانشجویان در مقاطع مختلف، پذیرش جدید در دوره کارشناسی ارشد، ارزیابی سه‌چهارم مدرسین این دانشگاه و آمار فارغ‌التحصیلان شاغل اشاره کرد.

به گزارش ایلنا،‌ محمدحسین امید رئیس دانشگاه جامع علمی و کاربردی در نشست خبری تشریح اقدامات این دانشگاه در جمع اصحاب رسانه گفت: یکی از هدف‌گذاری‌های ابتدای مدیریتم در این دانشگاه آموزش نیروهای مهارتی بود که اقدامات زیادی در این خصوص انجام شده و در این مسیر تلاش کردیم ارکان کیفیت در دانشگاه علمی و کاربردی اصلاح شود.

وی در توضیح بیشتر افزود: به دنبال آن هستیم که نظام آموزشی، دروس، کیفیت و ظرفیت‌های مدرسین را افزایش دهیم؛ چراکه باید تفاوت‌های زیادی در بالا بردن کیفیت نظام مهارتی صورت گیرد.

رئیس دانشگاه جامع علمی و کاربردی خاطرنشان کرد: در ورودی دانشجویان دانشگاه جامع علمی و کاربردی خیلی دستمان باز نیست و با اینکه در مهرماه یک میلیون و ۸۰۰ هزار دانشجو به دنبال ورود به این دانشگاه هستند اما عملاً یک‌سوم آنها در دانشگاه علمی و کاربردی ثبت‌نام می‌کنند، ولی اگر افراد به نظام آموزشی و کیفیت این دانشگاه اطمینان داشته باشند استقبال بیشتری از آن صورت می‌گیرد.

 افزایش ۱۵ درصدی تعداد دانشجویان دانشگاه علمی و کاربردی در سه سال اخیر

امید اظهار داشت: تعدادی دانشجویان کشور با کاهش ۲۰ درصدی مواجه است به‌طوری که ظرف سه سال اخیر تعداد آنها از ۵ میلیون دانشجو به ۴ میلیون رسیده است، این در حالی است که تعداد دانشجویان دانشگاه علمی و کاربردی ۱۵ درصد افزایش داشته است. ضمن اینکه با حذف سهمیه‌ها و ارتقای کیفیت نظام آموزشی به‌طور میانگین یک نمره در معدل ورودی‌های این دانشگاه افزایش پیدا کرده است.

وی گفت: ۴۶ هزار مدرس برای دریافت کد مدرسی ثبت‌نام کرده و آزمونی برای آنها برگزار شد که فقط ۸ هزار نفر توانستند کد مدرسی دریافت کنند و مابقی هم به دلیل نداشتن شرایط لازم نتوانستند مدرس دانشگاه جامع علمی و کاربردی شوند.

* ارزیابی مجدد ۷۵ درصد مدرسین

رئیس دانشگاه جامع علمی و کاربردی خاطرنشان کرد: ۷۵ درصد مدرسین در اغلب استان‌های کشور مورد ارزیابی مجدد قرار گرفته‌اند اما ارزیابی مدرسین استان تهران به دلیل تعداد زیادشان دو سال زمان می‌برد.

امید ارزیابی مدرسین دانشگاه جامع علمی و کاربردی که از سال ۹۵ آغاز و اجرای آن از سال ۹۶ شروع شد، بر اساس اسناد بالادستی نظام دانشگاهی صورت گرفته است. این در حالی است که در طول دو سال اخیر حتی یک مورد جذب مدرس جدید خارج از چارچوب نظام‌مند تعریف‌شده نداشته و قرار نیست کسی هم به جمع مدرسین جدید بر این اساس اضافه شود، زیرا قانون در این خصوص کاملاً مشخص است.

 ارزیابی ۸۰۰ رشته و برنامه درسی انجام شده

وی تصریح کرد: تمام برنامه‌های درسی این دانشگاه که شامل ۸۰۰ رشته در مقاطع کاردانی و کارشناسی است، مورد ارزیابی قرار گرفته و ساماندهی لازم برای آن در حال اقدام است که امیدواریم تا پایان سال تحصیلی ۹۸-۹۷ همه برنامه‌های درسی مورد ارزیابی قرار گیرند.

رئیس دانشگاه جامع علمی و کاربردی اظهار داشت: آمادگی لازم در محتوای آموزشی و برنامه‌های درسی دانشگاه جامع علمی و کاربردی برای به‌روزرسانی ادغام،‌تفکیک جدید و یا منسوخ شدن مراکز این دانشگاه وجود دارد و تلاش داریم خود را با دنیا همخوان کنیم.

 راه‌اندازی یک مرکز آموزشی ـ مهارتی با همکاری اروپایی‌ها در تهران

امید با بیان اینکه قرار است در آینده نزدیک در تهران یک مرکز آموزشی ـ مهارتی با همکاری چند کشور اروپایی راه‌اندازی شود، خاطرنشان کرد: بنا داریم تا اگر خانواده‌ها فرزندان خود را به دانشگاه سپردند، این دانشگاه بتواند آنها را ماهر و کاردان تحویل جامعه دهد.

 شاغل بودن ۷۰ درصد فارغ‌التحصیلان دانشگاه جامع علمی و کاربردی

وی گفت: از ۵۰۰ هزار برگه نظرسنجی که بین دانش‌آموختگان دانشگاه جامع علمی و کاربردی توزیع شده است حدود ۱۰۰ هزار نفر به آن پاسخ داده‌اند که با این کار به دنبال این هستیم تا جایگاه این دانشگاه را در نظام آموزش عالی کشور مطلع شویم که بر همین اساس مشخص شده که ۵۰ درصد دانشجویان این دانشگاه پس از فارغ‌التحصیلی، شاغل شده‌اند ضمن اینکه ۱۵ تا ۲۰ درصد آنها هم قبل از دانشجو شدن در این دانشگاه شاغل بوده‌اند که در مجموع می‌توان گفت ۷۰ درصد فارغ‌التحصیلان این دانشگاه شاغل هستند.

وی تأکید کرد: در حال حاضر به دنبال آن هستیم که با اعطای وام ارزان‌قیمت به فارغ‌التحصیلان این دانشگاه، آنها بتوانند شرکت‌های دانش‌بنیان تأسیس کنند.

رئیس دانشگاه جامع علمی و کاربردی گفت: دانشگاه جامع علمی و کاربردی نمی‌پذیرد که شغل فارغ‌التحصیلان آن با مهارت آموخته‌شان یکسان نباشد لذا بر آن شدیم که برخی روند را در این امور اصلاح کنیم، ‌به همین جهت فرد نباید دستش باز باشد که شغلی دم دستی برای خود انتخاب کند؛ چراکه دروس دانشگاه علمی و کاربردی را آموخته و مهارت و کار را یاد گرفته و باید بر همان اساس وارد بازار کار شود.

امید افزود: برای مهر ۹۷ زیر ۶ هزار کد رشته در این دانشگاه تعیین شده، این در حالی است که سال‌های قبل ۱۴ هزار کد رشته داشتیم که این تغییر نشان‌دهنده اصلاح برخی نظام‌های آموزشی در این دانشگاه است.

استقبال ۹۲.۵ درصدی مراکز دانشگاهی از طرح سطح‌بندی

وی افزود: از سال ۹۵ سطح‌بندی مراکز دانشگاهی علمی و کاربردی با ۱۷۷ نشانگر و ۵۸ ملاک و ۸ عامل اجرایی شد که از ۵۶۴ مرکزی که مشمول طرح سطح‌بندی می‌شدند، ۵۲۸ مرکز یعنی ۹۲.۵ درصد از آن استقبال و دیتای لازم را در سامانه وارد کرده‌اند.

رئیس دانشگاه جامع علمی و کاربردی در توضیح بیشتر خاطرنشان کرد: ۵۳ هزار رکورد وارد سامانه ویژه این کار شده که ۸۸ درصد رکوردها مورد صحت‌سنجی و راستی‌آزمایی توسط واحدهای استانی شده است که البته پایان مردادماه هم نتایج لازم این سطح‌بندی به صورت رسمی اعلام خواهد شد.

امید اظهار داشت: مراکز سطح یک دانشگاه علمی و کاربردی بر اساس سطح‌بندی جدید مورد تشویق قرار می‌گیرند و از مهر ۹۷ آنها فقط ۱۰ درصد از هزینه‌های بالاسری خود را با تخفیف ۵ درصدی پرداخت خواهند کرد درحالی‌که دیگر مراکز باید ۱۵ درصد به سازمان مرکزی هزینه بدهند ضمن اینکه مراکز سطح یک هم می‌توانند در بخش توسعه رشته‌ها راحت‌تر اقدام کنند.

 ۱۰ درصد بودجه دانشگاه علمی و کاربردی دولتی است

امید با بیان اینکه فقط ۱۰ درصد بودجه دانشگاه جامع علمی و کاربردی دولتی است گفت: ۹۰ درصد بقیه این بودجه از طریق هزینه‌های بالاسری از مراکز دانشگاهی دریافت می‌شود.

وی خبر داد ۲۲ مرداد ثبت‌نام مقطع کاردانی و ۲۹ مرداد ثبت‌نام مقطع کارشناسی آغاز می‌شود که قرا است تا پایان هفته اول شهریور این ثبت‌نام ادامه پیدا کند.

 کاهش تعداد مراکز علمی و کاربردی به ۶۱۰ مرکز در کشور

رئیس دانشگاه جامع علمی و کاربردی افزود: از ۱۱۰۰ مرکز دانشگاهی تعدادی از مراکز به دلیل نداشتن کیفیت و یا پایان از مأموریتشان و یا انصراف دستگاه‌های مختلف از چرخه آموزشی دانشگاه علمی و کاربردی خارج شدند و در مهر ۹۶ فقط ۹۰۰ مرکز فعال بوده و دانشجو پذیرش می‌کردند اما با مصوبه شورای عالی اداری این دانشگاه تعداد آنها به ۶۱۰ مرکز کاهش پیدا کرده است البته شاید برخی از مراکزی که دانشجو ندارند به بخش خصوصی واگذار شوند.

امید خاطرنشان کرد: برای مهر ۹۷ دانشگاه علمی و کاربردی ۳۵۶۰ کد رشته در مقطع کاردانی و ۲۰۸۰ کد رشته در مقطع کارشناسی اعلام ظرفیت خواهد کرد که بر همین اساس ظرفیت پذیرش مقطع کاردانی ۲۳۰ هزار نفر و ظرفیت پذیرش مقطع کارشناسی ۱۴۰ هزار نفر است.

وی با بیان اینکه نسبت دانشجویان کاردانی به کارشناسی در دانشگاه علمی و کاربردی ۷۰ به ۳۰ است درحالی‌که قبلاً این نسبت ۵۰ به ۵۰ بوده خاطرنشان کرد: در دو سال اخیر و با اصلاح برخی روند این نسبت به ۶۰ به ۴۰ رسیده است ما در مجموع برای سال ۸۰ به دنبال افزایش ظرفیت کاردانی در این دانشگاه هستیم.

 ظرفیت پذیرش ۴۰۰ هزار نفری دانشگاه علمی و کاربردی برای سال تحصیلی جدید

رئیس دانشگاه جامع علمی و کاربردی با بیان اینکه طبق برنامه‌ریزی‌های انجام‌شده برای مهر ۹۷ نزدیک به ۴۰۰ هزار ظرفیت در دانشگاه جامع علمی و کاربردی وجود دارد، اظهار داشت: در سال ۹۶ این ظرفیت ۲۸۰ هزار نفر بود.

امید گفت: طبق برنامه ششم توسعه باید ظرفیت دانشجویان در کشور کاهش یابد که در حال حاضر ۴ میلیون دانشجو در ایران وجود دارد، اما در پایان این برنامه باید تعداد آنها به یک میلیون و ۲۰۰ هزار نفر برسد.

 ایجاد ۳۰ مرکز نوآوری و ۲۹ مرکز در دست اقدام

وی افزود: ایجاد و توسعه مراکز نوآوری در دانشگاه جامع علمی و کاربردی در دستورکار قرار گرفته است و برای راه‌اندازی شرکت‌های نوآوری ۵۰ میلیون وام با سود ۲ درصد از منابع خود دانشگاه پرداخت خواهد شد که در حال حاضر ۳۰ مرکز نوآوری ایجاد شده و ۲۹ مرکز در دست اقدام است ضمن اینکه تأیید فعالیت این شرکت‌ها هم به دانشگاه علمی و کاربردی واگذار شده است.

رئیس دانشگاه جامع علمی و کاربردی با بیان اینکه برای سال تحصیلی ۹۸-۹۷ میزان افزایش شهریه حداکثر ۱۰ درصد در نظر گرفته شده که این مقدار کمترین افزایش شهریه در کل دانشگاه‌های ایران است گفت: برای رشته‌های گروه صنعت و کشاورزی این افزایش حداکثر ۱۰ درصد و یا شاید کمتر باشد ضمن اینکه برای گروه خدمات، فرهنگی و اجتماعی این افزایش شهریه حداکثر ۵ درصد در نظر گرفته شده که البته تمامی این افزایش شهریه‌ها باید به تأیید سازمان مرکزی برسد.

امید خاطرنشان کرد: هیچ مرکزی نمی‌تواند همه دانشجویان را ملزم به ثبت‌نام‌های تابستانی کند.

وی با بیان اینکه از امسال حداقل یک بار فراخوان جذب مدرسین جدید دانشگاه جامع علمی و کاربردی صورت خواهد گرفت که احتمالاً در شهریور یا بهمن‌ماه خواهد بود بعید است این آزمون در تمامی استان‌ها برگزار شود.

رئیس دانشگاه جامع علمی و کاربردی با بیان اینکه راه‌اندازی مرکز آموزش مهارتی با برخی کشورهای مطرح اروپایی که در این زمینه شناخته شده‌اند که می‌توان به آلمان، اتریش، استرالیا و روسیه اشاره کرد، گفت: ۵۰ درصد دانشجویان آلمانی آموزش‌های مهارتی را در کنار آموزش‌های تئوری فرا می‌گیرند، ‌البته قرار است از محتوای درسی این آموزش‌های مهارتی مراکز بین‌المللی رشته‌های مدنظر تأمین و از مدرسین بین‌المللی استفاده شود، همچنین پذیرش دانشجویان هم به صورت ویژه و بررسی شده است.

امید در توضیح بیشتر این موضوع گفت: صنعت، گردشگری و هوانوردی موضوعات مهارتی در این مرکز بین‌المللی مشترک هستند.

 پذیرش محدود دانشجویان مقطع کارشناسی ارشد در سال ۹۸

وی افزود: در سال‌های ۹۱، ۹۲ و ۹۳ پذیرش کارشناسی ارشد در دانشگاه جامع علمی و کاربردی وجود داشت و حدود ۱۳۰۰ تا ۱۴۰۰ نفر دانشجو د راین بخش بدون برنامه‌ریزی دقیق پذیرش شده بودند البته این دوره‌ها موفق نبود؛ چراکه بخش زیادی از این دانشجویان همچنان دانشجو هستند و برای سال ۹۷ قطعاً پذیرش ارشد نخواهیم داشت ولی بسیار محدود در سال ۹۸ پذیرش کارشناسی ارشد در رشته‌های خاص آن هم برای پروژه‌های کلان در کنار متخصصان آموزش‌های لازم را خواهند دید.

رئیس دانشگاه جامع علمی و کاربردی با بیان اینکه در حال حاضر ۴۰۰ هزار دانشجو و ۵۰ هزار مدرس در دانشگاه جامع علمی و کاربردی وجود دارد که نسبت آنها یک به هشت است و حدود ۲۵ درصد آنها احتمالاً امکان ادامه همکاری با دانشگاه را نخواهند داشت، گفت: پیش‌بینی شده که در سال‌های آینده حداقل این نسبت یک به ۱۰ شود.

 ۹۰ درصد مراکز علمی و کاربردی بخش خصوصی اساسنامه خود را تکمیل کرده‌اند

امید اضافه کرد: مرکز ورشکسته در دانشگاه جامع علمی و کاربردی وجود ندارد و آنها توانسته‌اند با شهریه‌های موجود امورات خود را بگذرانند.

وی‌ ادامه داد: یکی از مشکلات دانشگاه جامع علمی و کاربردی این بود که چارچوبی برای فعالیت‌های خود نداشتند و آنها بعد از دریافت مجوز کارهای خودشان را انجام می‌دادند که خیلی از اقدامات آنها تنش‌زا بوده و باعث ایجاد دردسرهایی برای سازمان مرکزی شده بودند.

رئیس دانشگاه جامع علمی و کاربردی در توضیح بیشتر افزود: در دانشگاه جامع علمی و کاربردی بعد از ۲۵ سال فعالیتش حتی یک مرکز هم اساسنامه لازم را نداشت اما امروز بالای ۹۰ درصد مراکز علمی و کاربردی بخش خصوصی یعنی ۲۴۵ مرکز اساسنامه خود را تکمیل کرده و در دفاتر اسناد رسمی آن را ثبت و شورای گسترش در حال مصوب کردن آن است. البته این اساسنامه شامل مراکز وابسته به نهادهای دولتی و نظامی نمی‌شود.

امید اظهار داشت: باید کارمندان دانشگاه جامع علمی و کاربردی بر اساس چارچوبی خاص استخدام و دارای قرارداد با مراکز باشند این در حالی است که حداقل دستمزد به آنها پرداخت شده و حتی برخی کارمندان حقوق خود را به صورت دستی دریافت می‌کنند، ولی حتماً کارمندان مراکز باید تحت پوشش قانون کار قرار گرفته و حداقل‌ها در مورد آنها رعایت شود که تاکنون به این مسئله ورود نکرده‌ایم اما بنا داریم این کار مهم را انجام دهیم.

وی افزود: برای مهر ۹۷ به بعد بنا داریم که رؤسای مراکز دانشگاهی بیش از دو دوره نتوانند مدیریت کنند.

رئیس دانشگاه جامع علمی و کاربردی اظهار داشت: مجوز پذیرش دانشجوی خارجی در دانشگاه جامع علمی و کاربردی وجود دارد، ضمن اینکه مذاکراتی را هم با عراق،‌اقلیم کردستان و افغانستان صورت گرفته و حتی قرار است مرکزی اختصاصی در اصفهان برای دانشجویان خارجی راه‌اندازی شود.

امید در توضیح بیشتر گفت: برخی مراکز علمی و کاربردی در استان‌های اصفهان، بوشهر، خراسان جنوبی و آذربایجان شرقی به صورت اختصاصی برای پذیرش دانشجویان خارجی با طرف‌های بین‌المللی مذاکره‌ کرده‌اند.

برگزاری اولین جشن سراسری دانش‌آموختگان دانشگاه در آبان ۹۷

وی‌ ادامه داد: مراکزی که در سطح آخر وضعیت سطح‌بندی جدید قرار می‌گیرند مهلتی برای اصلاح روند خود دریافت می‌کنند که اگر خود را اصلاح نکنند، شاید مجوز تعطیلی را مقابل چشمان خود ببینند.

رئیس دانشگاه جامع علمی و کاربردی گفت: برنامه‌های فرهنگی و جشنواره‌های متعدد قرآنی، ‌مسابقات قهرمانی و جشنواره حرکت در سال تحصیلی ۹۷-۹۶ برگزار شد اما در سال تحصیلی جدید بنا داریم این برنامه‌ها با توان و سرمایه‌گذاری بیشتری برگزار شود.

امید در پایان گفت: قرار است در آبان سال جاری اولین جشن سراسری دانش‌آموختگان دانشگاه جامع علمی و کاربردی برگزار شود که البته برای آن مسابقه ویژه‌ای طراحی لباس خاص برگزار و رتبه برتر انتخاب شده است.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز