خبرگزاری کار ایران

مدیرعامل آبفای استان تهران در گفت‌وگو با ایلنا:

آبیاری فضای سبز با آب آشامیدنی/مصرف‌کننده اصلی ذخایر آبی شهرداری است/ دریاچه خلیج‌فارس خشک نمی‌شود

asdasd
کد خبر : ۶۴۸۳۶۶

مدیرعامل آبفای استان تهران با بیان اینکه شهرداری تهران، مصرف‌کننده اصلی ذخایر آبی تهران است، گفت: شهرداری تهران فضای سبز را در برخی نقاط با آب آشامیدنی آبیاری می‌کند.

محمدرضا بختیاری (مدیرعامل آبفای استان تهران) در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا، با اشاره به مشکلات شدید تهران در خصوص ذخائر آبی در رابطه با مصرف بیش از حد آب توسط شهرداری تهران برای آبیاری فضای سبز تصریح کرد: ما یک اختلاف اساسی با شهرداری تهران داریم. شهرداری تهران ادعا می‌کند که به هیچ عنوان فضای سبز را به وسیله آب آشامیدنی آبیاری نمی‌کند، منتهی بررسی‌های ما نشان می‌دهد که این مساله وجود دارد.

وی ادامه داد: سازمان آبفا چندین مورد را شناسایی و با آنها برخورد کرده است. در آخرین جلسه‌ای که با آقای مختاری (مدیرعامل سازمان پارک‌ها و بوستان‌های شهرداری تهران) و آقای یزدانی (معاون خدمات شهری شهرداری تهران) برگزار کردیم، قرار شد که "آب منطقه‌ای" نقاطی که از آب آشامیدنی برای آبیاری استفاده می‌شود را شناسایی و احصا کنند. همچنین مقرر شد این لیست را ظرف یک ماه به شهرداری ارائه دهند تا آبیاری با آب آشامیدنی در این نقاط سریعا قطع شود.

مدیرعامل آبفای استان تهران در پاسخ به این سوال که در چه نقاطی در تهران از آب آشامیدنی برای آبیاری فضای سبز و انجام خدمات شهرداری استفاده می‌شود، گفت: این نقاط پیش از این بسیار زیاد بود، اما اکنون به صورت پراکنده در جاهای مختلف تهران وجود دارند.

شهرداری تهران سالانه ۱۹۰ میلیون متر مکعب از ذخایر آبی برداشت می‌کند

مدیرعامل آبفای استان تهران در واکنش به این سوال که استفاده از ذخائر آبی برای انجام خدمات شهری و آبیاری اقدام مناسبی محسوب می‌شود یا خیر؟ افزود: در حال حاضر بین شهرداری تهران و آب منطقه‌ای اختلافات بسیار جدی وجود دارد. براساس بررسی‌های "آب منطقه‌ای" شهرداری تهران سالانه ۱۹۰ میلیون متر مکعب از آب چاه‌ها استفاده می‌کند اما شهرداری ادعا می‌کند که این میزان فقط ۱۴۰ میلیون مترمکعب است.

مدیرعامل آبفای استان تهران ادامه داد: در جلسه‌ای با شهرداری تهران توافق کردیم که در افق ۱۴۱۰ شهرداری تهران فقط می‌تواند حداکثر ۷۰ میلیون متر مکعب از منابع آب زیرزمینی برداشت کند و موظف است مابقی را با استفاده از  پساب تصفیه‌خانه‌ها تامین کند. شهرداری نمی‌تواند به طور کلی استفاده‌اش را از آب خام را قطع کند چراکه در برخی موارد نمی‌توانند از پساب استفاده کند، علت آن نیز مسائل بهداشتی و روانی است که در جامعه وجود دارد. شهرداری تهران نیز پذیرفته است علاوه بر اینکه فضای سبز را محدود می‌کند برای آبیاری چمن‌ها از آب خام استفاده کرده و درخت‌ها و جنگل‌ها را با استفاده از پساب آبیاری کند.

وی در پاسخ به این سوال که چرا اکنون به فکر افتاده‌اند و برای انجام این اقدامات دیر نیست، افزود: قرار شده است شهرداری نقاطی را که قصد برداشت پساب را دارد به ما اعلام کرده و ما بررسی خواهیم کرد که از کدام نقاط می‌توانیم از این تصفیه‌خانه‌ها به شهرداری آب بدهیم.

دریاچه خلیج فارس خشک نمی‌شود

مدیرعامل آبفای استان تهران همچنین در پاسخ به این سوال که آیا احتمال خشک شدن دریاچه خلیج فارس وجود دارد یا خیر؟ گفت: اصلا این مساله صحت ندارد. دریاچه خلیج فارس، آبِ خود را از رودخانه کن تامین می‌کند. باتوجه به شرایط رودخانه کن، احتمال خشک شدن دریاچه وجود ندارد. رودخانه کن در سال حدود ۳۰ میلیون مترمکعب آورد دارد و دریاچه چیتگر سالی، یک تا یک و نیم میلیون متر مکعب آب برداشت می‌کند، البته ظرفیت دریاچه کن حدود ۳.۵ میلیون مترمکعب است. این یک میلیون مترمکعب، برای رودخانه کن رقم قابل توجهی محسوب نمی‌شود، هرچند بخشی از آب دریاچه تبخیر می‌شود.

بختیاری در پاسخ به این سوال که مساله چاه‌های غیرمجاز در تهران چقدر جدی است و جنگل‌های چیتگر به خاطر پایین آمدن سطح آب منطقه ۲۲ در حال خشک شدن هستند، افزود: سطح آب زیرزمینی در تهران در حال کاهش است و شکی در آن وجود ندارد. سطح آب زیرزمینی به علت برداشت بی‌رویه در حال کاهش است این همه در تهران عمده برداشت مربوط به فضای سبز است توسط شهرداری است.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز