خبرگزاری کار ایران

آغاز آموزش بالینی با محور مراقبت از بیمار در علوم پزشکی شهیدبهشتی

asdasd
کد خبر : ۶۴۷۱۷۴

معاون دانشگاه علوم پزشکی شهیدبهشتی از آغاز برنامه جامع آموزش بالینی با محور مراقبت از بیمار و برنامه مشترک پذیرش فلوشیپ بالینی با همکاری بیمارستان های خصوصی خبر داد.

به گزارش ایلنا به نقل از دانشگاه علوم پزشکی شهیدبهشتی، چهل و سومین نشست شورای دانشگاه علوم پزشکی شهیدبهشتی با حضور دکتر محمد آقاجانی رئیس دانشگاه و سایر اعضا در تالار شهیدبهشتی برگزار شد.

در این نشست هم اندیشی که اعضای هیات رئیسه دانشگاه و سایر اعضا حضور داشتند، برنامه های جدید حوزه آموزش دانشگاه توسط  معاون آموزشی مطرح شد و مورد بحث و تبادل نظر اعضا و پیشکسوتان قرار گرفت.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی اظهار داشت: امروزه هیچ خدمتی در حوزه پزشکی وجود ندارد که نتوانیم به هموطنان ارایه دهیم. سالانه ۸.۵ میلیون بیمار بستری و چندین برابر سرپایی داریم و فقط حدود ۳۰ بیمار برای دریافت برخی از خدمات درمانی معدود به خارج از کشور اعزام می شوند.

وی افزود: تمامی بیمارستانهای اصلی و مراکز درمانی مهم دولتی کشور، آموزشی هستند و این یک فرصت برای توسعه دانش پزشکی و تربیت نیروهای مورد نیاز است که ما را از سایر کشورها مستقل و خودکفا کرده است.

آقاجانی با اشاره به اینکه بیش از ۸۰ درصد خدمات بستری در بخش دولتی کشور ارایه می شود، خاطرنشان کرد: در بهترین مراکز دنیا بیمار اصل و محور است و توجه به ارزشها، کرامت، حقوق و سلامت جسم و روح و روان وی بسیار اهمیت دارد.

وی با ذکر این نکته که اگر زمان کافی برای بیمار گذاشته نشود بدون تردید آموزش نیز آسیب خواهد دید و دچار خدشه می شود، تاکید کرد: این بحث محوری باید در جلسات شورای دانشگاه و مدیران گروهها، روسای بیمارستانها و... مطرح شده و مورد بحث و بررسی قرار گیرد.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، سیاستگذاری سلامت را یکی از حیطه هایی برشمرد که دانشگاه علوم پزشکی باید در آن تاثیر گذار باشد و بر حضور فعال و موثر دانشگاه در حوزه های سیاست سازی،  تصمیم گیری و مدیریت کلان تاکید کرد.

وی با اشاره به خلاء دانشکده مدیریت در این دانشگاه گفت: درصدد هستیم در قالب دانشکده های موجود با استفاده از امکانات، ساختار و منابع موجود بدون ایجاد بار اضافه این مسیر را در دانشگاه طی کنیم. بدون داشتن فارغ التحصیلان درجه یک و اساتید برجسته حوزه مدیریتی، سیاستگذاری سلامت و تصمیم سازی سلامت نمی توان در حوزه تصمیم گیری کلان تاثیرگذار بود.

آقاجانی تربیت اقتصاددان سلامت را یک نیاز ضروری دانست و گفت: حوزه سلامت حوزه بسیار پیچیده ای است که مسایل انسانی در آن بسیار دخیل است. ما قطعا به رشته های تخصصی در حوزه های سیاستگذاری سلامت نیاز داریم ودر این زمینه نباید از برنامه های مشترک غافل شویم.

به گفته وی دانشگاه در نظر دارد به حوزه مدیریت سلامت نیز توجه خاص داشته باشد و در این حوزه سرمایه گذاری کرده و تاثیرگذار باشد.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشی درباره موضوع پذیرش فلوشیپ بالینی با مشارکت بخش خصوصی تاکید کرد: با توجه به این که تاکنون چنین  اتفاقی نیفتاده است این کار سدشکنی است و باید از امکانات موجود در بخش خصوصی بصورت هدایت شده، کنترل شده و برنامه ریزی شده بهره گرفت.

آقاجانی خاطرنشان کرد: انتخاب اساتید برای تربیت فلوشیپ در این دوره ها با دقت لازم از سوی دانشگاه انجام می شود و پذیرش دانشجو در این دوره ها نیز طبق ضوابط صورت خواهد گرفت و از کانال دانشگاه هدایت می شود و دوره های مشترک فلوشیپ بالینی با مشارکت گروه های آموزشی و بخش خصوصی در چهار چوب آیین نامه وزارت بهداشت انجام می شود.

دکتر سیدامیرمحسن ضیایی معاون آموزشی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی ضمن تبیین برنامه ها و طرح های حوزه آموزش اظهار داشت: برنامه جامع آموزش بالینی با محور مراقبت از بیمار یکی از برنامه های تحول در آموزش پزشکی است که جزو برنامه های فوری اجرایی حوزه آموزش دانشگاه قرار دارد.

وی بیمارستان های آموزشی را محل اصلی آموزش بالینی در سطح دانشگاهها برشمرد که نقش بسیار مهمی در آموزش ارایه کنندگان خدمات سلامت (فراگیران و دانشجویان مقاطع و رشته های مختلف) دارند و در نظام سلامت ما مهمترین بخش ارایه کننده خدمات درمانی به جامعه هستند.

ضیایی تاکید کرد: بیمارستان برای ارایه خدمات درمانی تشکیل می شود و سایر اهداف برای آن فرعی هستند. بیمارستان های مهم آموزشی دنیا نیز بهترین خدمات درمانی را ارایه می دهند. بنابراین اولین و مهمترین رسالت بیمارستان ارایه خدمت مناسب درمانی به بیماراست و در کنار آن می توانیم از آموزش، اطلاعات، پژوهش و ... آن نیز بهره بگیریم.

به گفته معاون آموزشی دانشگاه علوم پزشکی شهیدبهشتی، بیمار باید در مرکز توجهات قرار گیرد، موضوعی که مقداری کم رنگ شده است و باید اصلاح شود، براساس نظام آموزش بالینی دنیا حتما مراقبت مناسب از بیمار باید در مرکز آموزش قرار گیرد در اینصورت آموزش بهتری نیز صورت می گیرد.

وی با اشاره به آغاز برنامه جامع آموزش بالینی با محور مراقبت از بیمار در دانشگاه علوم پزشکی شهیدبهشتی، از تشکیل کمیته بهره وری در دانشگاه خبر داد که بسیاری از اهداف آن با برنامه مذکور مشترک است و تاکید کرد: مهمترین هدف سیستم آموزشی، بهبود اهداف درمانی است که امیدواریم شاهد ارتقای این شاخص مهم در دانشگاه باشیم.

ضیایی با تاکید بر این نکته که بیمارستان آموزشی صرفا عرصه آموزش نیست، گفت: بیمارستان عرصه خدمت مناسب به درمان بیمار و همزمان مکانی برای تربیت یک نیروی مناسب با دانش و مهارت و تخصص مناسب است.

وی افزود:موضوعات مختلفی در مراقبت از بیمار نهفته است چنان که در مذهب ما گفته می شود خدمت به بیمار تقرب به خداست و اگر بتوانیم این فرهنگ را در دانشگاه پیاده کنیم بدون تردید در دستیابی به اهداف موفق خواهیم بود.

به گفته معاون آموزشی دانشگاه علوم پزشکی شهیدبهشتی در برخی از رشته ها از نیاز کشور فراتر رفته ایم بنابراین با توجه به منابع محدود باید به دنبال تربیت در رشته هایی باشیم که مورد نیاز نظام سلامت یا بازار کار باشد.

بازنگری در پذیرش دانشجویان شهریه پرداز، توجه به رشته های مدیریتی سلامت، برنامه مشترک پذیرش فلوشیپ بالینی با همکاری بیمارستان های خصوصی نیز بحثهای بعدی بود که توسط معاون آموزشی دانشگاه مطرح شد و مورد بحث و بررسی اعضا قرار گرفت.

وی از ارایه و طراحی نقشه تمایز دانشگاه، نقشه توسعه رشته و مقاطع جدید دانشگاه و نقشه جذب هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی به کمک صاحبنظران خبر داد و گفت: بر اساس این نقشه ها مسیر حرکت دانشگاه در حوزه آموزش در ۵ سال آینده مشخص می شود.

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز