خبرگزاری کار ایران

معاون فرهنگی دانشگاه تهران در گفت‌وگو با ایلنا:

رویکرد انضباطی در اجرای «طرح عاری از دخانیات» نداریم/ پیگیری وزارت علوم برای جلوگیری از استعمال دخانیات در سایر دانشگاه‌ها

asdasd
کد خبر : ۶۴۵۴۷۵

معاون فرهنگی دانشگاه تهران گفت: دانشگاه تهران نماد آموزش عالی کشوراست و نباید ناهنجاری‌هایی مثل استعمال دخانیات در آن وجود داشته باشد.

 مجید سرسنگی (معاون فرهنگی دانشگاه تهران) در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا درباره اجرای طرح عاری از دخانیات در دانشگاه تهران گفت: بحث استعمال دخانیات در دانشگاه یک ناهنجاری برای دانشگاهیان در همه رده‌ها اعم از کارکنان، اساتید، دانشجویان و به طور کل قشر فرهنگی محسوب می‌شود، البته از قبل یک سری قوانین بوده به طور مثال سیگار کشیدن در فضاهای مسقف و بسته به نوعی ممنوع شده و خوشبختانه این مساله در دانشگاه رعایت می‌شود و به ندرت دیده شده که افراد در محیط‌های سربسته مثل کلاس یا سالن سیگار بشکند.

وی با اشاره به اینکه استعمال دخانیات نوعی ناهنجاری و به ضرر جوان‌ها است که باعث آسیب‌های جسمی و روحی می‌شود، گفت: از همین رو دانشگاه تصمیم گرفت به طور جدی به این مساله بپردازد و کمیته‌ای هم تشکیل شد که افراد مختلفی از جمله نمایندگان تشکل‌های دانشجویی در آن حضور داشتند، زیرا ما اعتقاد داریم هر کاری بخواهد در دانشگاه انجام شود، باید با همراهی دانشجویان باشد تا بتواند به طور کامل موفق شود، البته من خودم اعتقاد دارم بحث مقابله با استعمال دخانیات بیشتر موضوعی فرهنگی و ترویجی است.

سرسنگی با اشاره به اینکه قصد آگاهی دانشجویان از مضرات دخانیات را داریم، بیان کرد: ما بیشتر دنبال این هستیم که دانشجویان را از اثرات مخرب استعمال دخانیات و پیامدهای منفی که در زندگی شخصی و اجتماعی‌شان دارد آگاه سازیم، به گونه‌ای که آنها متقاعد شوند که استعمال دخانیات امر خوبی برایشان نیست و داوطلبانه آن را کنار بگذارند.

 معاون فرهنگی دانشگاه تهران آمار افرادی که در دانشگاه تهران دخانیات استعمال می‌کنند را اندک برشمرد و گفت: رویکرد ما بیشتر رویکرد فرهنگی و تدریجی است و نه رویکرد انضباطی. خوشبختانه طبق آمارهایی که داریم، تعداد کسانی که سیگار می‌کشند به نسبت کلیت دانشگاه خیلی اندک هستند، ولی همین تعداد هم از نظر ما مناسب و در شان دانشگاه نیست.

سرسنگی اضافه کرد: دانشگاهی مثل دانشگاه تهران که نماد آموزش عالی کشور است، نباید ناهنجاری‌های استعمال دخانیات در آن وجود داشته باشد. البته نباید اینگونه تصور شود که همه دانشگاهیان در دانشگاه تهران سیگار می‌کشند، نه این طور نیست، بلکه تعدادی که دخانیات استعمال می‌کنند، بسیار اندک هستند، اما هدف ما این است که همین تعداد کم هم استفاده از سیگار را کنار بگذارند. ما به آنها کمک کنیم، رویکردشان را عوض کنند و به جمع کثیر کسانی برگردند که از دخانیات استفاده نمی‌کنند.

وی بیان کرد: تعداد کل دانشجویان ما حدود 50 هزار نفر و تعداد افرادی که در محیط دانشگاه اقدام به کشیدن سیگار می‌کنند، کم است، اما در عین حال همانطور که گفتم ما وظیفه داریم، در مقابل همین تعداد کم رفتارهای ترویجی و فرهنگی داشته باشیم تا همین افراد هم عادت استفاده از سیگار را نه با اجبار بلکه با آگاهی ترک کنند.

وی در پاسخ به این سوال که شاید برخی از دانشجویان خیلی زیر بار نروند که کشیدن سیگار را کنار بگذارند، در مواجهه با این برخوردها چه برنامه‌هایی دارید؟ گفت: ما می‌خواهیم از تاثیرات مخرب سیگار آگاهی بدهیم. ضمن اینکه امکان دارد، استعمال دخانیات مقدمه‌ای باشد برای یک سری از ناهنجاری‌های مخربی که بعدها به وجود می‌آید.

سرسنگی در پایان در پاسخ به این سوال که آیا این طرح قرار است؛ علاوه بر دانشگاه تهران در دیگر دانشگاه‌ها نیز اجرا شود؟ گفت: تا جایی که من می‌دانم، در وزارت علوم هم این قضیه در حال پیگیری است تا یک کمپین راه بیافتد تا در دیگر دانشگاه‌ها شاهد استفاده از سیگار در محیط دانشگاه نباشیم. هنوز آیین‌نامه این طرح تدوین نشده است، باید آیین نامه تدوین شود تا ببینیم چه چیزهایی ممنوع اعلام خواهد شد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز