خبرگزاری کار ایران

رئیس دانشگاه الزهرا در گفت‌وگو با ایلنا:

اساتید توانمندی‌های علمی‌ خود را در سطح بین‌المللی ارزیابی کنند

asdasd
کد خبر : ۶۴۱۹۵۹

رئیس دانشگاه الزهرا (س) گفت: این باور باید بین همکاران ما به وجود بیاید که در سطح بین‌المللی توانمندی‌های علمی‌ خود را ارزیابی کنند.

مهناز ملانظری (رئیس دانشگاه الزهرا (س)) در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا درباره اقدامات این دانشگاه برای بین‌المللی شدن گفت: دانشگاه الزهرا برای پروژه تراز بین‌المللی از ابتدای سال ۹۶ که در واقع سال شروع این پروژه بوده، برنامه‌ راهبردی و مشخصی را تدوین کرده است، ضمن اینکه هر سه ماه یکبار شاخص‌های تعریف شده در آن تفاهمنامه که در وزارت علوم مطرح شده رصد و مورد سنجش قرار می‎گیرد و به موازات این امر در گذشته بسته‌های حمایتی و تشویقی را در هیات امنا مصوب کردیم که حاصل و خروجی آن مسیر قاعدتا به ارتقای کیفی دانشگاه‌ها و طبیعتا ارتقای تراز بین‌المللی کمک می‌کند.

وی ادامه داد: در کنار این امر بحث تخصیص بودجه‌ بوده که در سال ۹۷ تا حدود یک درصد اعتبارات هزینه‌ای و پنج درصد اعتبارات اختصاصی دانشگاه‌ها برای حمایت از پروژه تراز بین المللی اختصاص داده‌ شده است و امیدواریم؛ بسته‌های حمایتی اعتباری که از برنامه‌ریزی‌های وزارت علوم است به کمک ما بیاید، اما علاوه بر همه اینها آنچه که در پروژه تراز بسیار مهم است، بحث فرهنگسازی بین اعضای هیات علمی است.

ملانظری تصریح کرد: این باور باید بین همکاران ما به وجود بیاید که در سطح بین‌المللی توانمندی‌های علمی‌شان را ارزیابی کنند، لذا در نشست‌هایی که واحد بین‌الملل و حوزه‌های معاونت آموزشی و پژوهشی با دانشکده‌ها داشتند، این موارد و تمام اطلاعاتی که دوستان نیاز دارند، برای بحث ارتقای بین المللی مطرح و استفاده شده و امیدوار هستیم که این آشنایی اعضای هیات علمی با اقدامات انجام شده و با دستورالعمل‌های تصویب شده زمینه‌ای باشد، برای اینکه بتوانند در پروژه تراز دانشگاه‌ها با یکدیگر دست به دست هم همکاری کنند.

وی با اشاره به شرایط سیاسی کنونی در ایران و جهان و رابطه آن با بین المللی کردن دانشگاه‌ها توضیح داد:‌ باید منتظر باشیم تا ببینیم چه اتفاق‌هایی می‌افتد؛ ما فراز و نشیب‌های زیادی را در این چهل و اندی سال دنبال کردیم و از این رو طرح تراز می‎تواند، سختی‌هایی را به دنبال خود داشته باشد. برای اینکه بتوانیم کارمان را با جدیت پیگیری کنیم، به نوعی تمام تلاشمان را با فرض شرایطی که ایجاد می‌شود، ادامه می‌دهیم. طبیعتا هر مشکلی که پیش بیاید متناسب با آن می‌توان راهکارهایی را برای استفاده از فرصت‌ها تدوین کرد.

او در رابطه با اینکه دانشگاه الزهرا چقدر نسبت به دانشگاه‌های دیگر برای عملی شدن این طرح پیشتاز است، گفت: به هر حال ۱۶ دانشگاه انتخاب شده، هر کدامشان در جایگاه‌های متفاوتی هستند و تا ایده‌‌آل‌هایی که مدنظر بوده، فاصله زیادی داشتند. به نظرم آن چیزی که باید سنجیده شود، میزان حرکت و روند حرکتی دانشگاه‌هاست. شاید اگر وزارت علوم نگاهش به روندها باشد، خیلی موفق‌تر است تا اینکه بحث میزان موفقیت برای قرار گرفتن در سطح پنج دانشگاه برتر را مدنظر داشته باشد. چون طبیعتا اگر بپذیریم که نگاه وزارت علوم فقط رسیدن به آن پنج دانشگاه برتر بوده، کار پنج دانشگاه اول ایران خیلی راحت‌تر است و سریع‌تر می‌تواند به آن چیزی که مدنظر است، برسد.

وی ادامه داد: ولی به هر حال چون این کار علاوه بر اهداف قرار گرفتن در سطوح بین‌المللی به نوعی بحث‌های کیفیتی دانشگاه‌ها را هم به دنبال دارد از این رو دانشگاه الزهرا بسیار پیشتاز بوده و در حد مقدورات خودش در سال ۹۶ و چند ماه اخیر سال ۹۷ تلاشش را کرده تا بتواند به شاخص‌های مدنظر برسد و در ۹۰ درصد موارد نیز موفق بوده‌است.

او درباره ایجاد فضای نقادانه در دانشگاه‌‌ها و سخن گفتن با صدای رسا و اینکه آیا شرایط برای ایجاد چنین فضایی در محیط‌های دانشگاهی فراهم شده‌است؟ گفت: واقعیت این است که خیلی به آن خواستگاه نزدیک نیستیم، حتی ممکن است، همکاران هیات علمی و دانشجویان ما از این فضا دور باشند که بتوانند؛ حرف‌هایشان را بگویند.

ملانظری تصریح کرد: آنچه که خیلی مهم است، این است که برای ادای رسای تمام خواستگاه‌ها رعایت همه اصول و جوانبی است که در این امر  باید در نظر گرفته شود، صرف بیان رسای موضوعات بدون در نظر گرفتن سایر مسائل قطعا نمی‌تواند اتفاق خیلی خوبی باشد. امیدواریم با فضایی که سعی می‌کنیم در دانشگاه‌ها به وجود بیاید، زمینه‎ای ایجاد شود که این خواستگاه‎ها خیلی شفاف‎تر ادا شود.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز