خبرگزاری کار ایران

در گفت‌وگو با ایلنا مطرح شد؛

۷۰۰ میلیارد تومان خسارت ناشی از بلایای طبیعی/راه‌اندازی رادارها معطل ۳۰۰ میلیون تومان اعتبار

asdasd
کد خبر : ۶۴۱۱۷۹

مدیرکل هواشناسی اردبیل با اشاره به خسارت ۷۰۰ میلیارد تومانی ناشی از بلایای جوی طبیعی در این منطقه گفت: در صورت تامین ۳۰۰ میلیون تومان اعتبار برای تجهیز دستگاههای رادار می‌توان از بسیاری از خسارت‌های ناشی از تغییر اقلیم در منطقه جلوگیری کرد.

 مدیرکل هواشناسی استان اردبیل با اشاره به خسارت ۷۰۰ میلیارد تومانی ناشی از بلایای جوی طبیعی دراین منطقه گفت: درصورت تامین ۳۰۰ میلیون تومان اعتبار برای تجهیز دستگاههای رادار می توان از بسیاری از خسارتهای ناشی از تغییراقلیم درمنطقه جلوگیری کرد.

علی دولتی‌مهر (مدیرکل هواشناسی اردبیل) در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا با اشاره به وضعیت نامناسب رادارهای هواشناسی در این استان گفت: این پروژه در حال اجراست و حدود ۸۰ درصد پیشرفت فیزیکی داشته و تاکنون نیز ۸ میلیارد هزینه شده است، اما به دلیل عدم تامین بودجه این پروژه متوقف شده است.

وی ادامه داد: در صورتی که ۳۰۰ میلیون تومان اعتبار باقی‌مانده این پروژه تامین شود این پروژه به طور کامل راه‌اندازی می‌شود.

مدیر کل هواشناسی اردبیل با بیان اینکه در ۹ استان  کشور دستگاه‌های رادار نصب شده است، توضیح داد: گاهی اوقات به طور آزمایشی از این رادارها استفاده می‌کنیم، اما به دلیل اینکه پروژه به طور کامل راه اندازی نشده نمی توانیم به طور کامل از ان استفاده کنیم.

دولتی مهر تصریح کرد: موقعیت جغرافیایی و نحوه قرار گرفتن استان اردبیل به گونه‌ای است که این استان به صورت طولی است و بیش از سه درجه جنوب و شمال استان با هم اختلاف عرض جغرافیایی دارند. این اختلاف باعث نوسانات و تغییرات زیاد اقلیمی در این منطقه می‌شود.

وی با بیان اینکه در یک مسیر ۵۰ کیلومتری گاهی اوقات فصول مختلف را در استان مشاهده می‌کنیم، گفت: این نوسانات جوی باعث می‌شود ما از بلایای طیبعی و اقلیمی منطقه بسیار آسیب ببینیم در حالی که با راه‌اندازی‌ رادار‌ها می‌توانیم جلوی بسیاری از این خسارت‌ها را بگیریم.

مدیر کل هواشناسی استان اردبیل با اشاره به خسارت‌های ناشی از بلایای طبیعی در سال گذشته خاطرنشان کرد: حدود ۷۰۰ میلیارد تومان خسارت در سال گذشته ناشی از بلایای جوی طبیعی در این منطقه بوده است. مشکلاتی از جمله سیل، خشکسالی، تگرگ و رگبارهای شدید باعث خسارات شدیدی به استان شده است. در حالی که با استفاده از رادارها می توان منطقه را پایش کرد و ۲ تا ۶ ساعت قبل از وقوع اطلاع رسانی کرد.

دولتی مهر با بیان اینکه اعتباراتی که در هواشناسی هزینه می شود نوعی سرمایه گذاری است، یادآور شد:  دانشمندان تغییر اقلیم را نوع بیماری برای سیاره زمین می دانند. اگر قرار باشد با این مشکل مقابله کنیم قطعاً باید به علم هواشناسی بها داده شود و تجهیزات مورد نیاز برای آن فراهم شود از مهمترین این تجهیزات رادارها هستند آنها به شناسایی پدیده های جوی قبل از وقوع در یک منطقه کمک می کنند.

وی بیان کرد: می‌توان با استفاده از این رادارها جلوی بسیاری از خسارت‌های وارده را گرفت درحقیقت می‌توان شدت زمان و نوع پدیده ها را با استفاده از رادارها برای مناطق مختلف پیش بینی کرد و با شناسایی پدیده ها می توان با اطلاع رسانی به موقع جلوی بسیاری از خسارت ها را گرفت.

مدیرکل هواشناسی استان اردبیل با اشاره به خسارتهای ناشی از بلایای طبیعی در سال گذشته خاطرنشان کرد: در سال گذشته در اطراف مشکین شهر سیلی به وقوع پیوست که خسارات های بسیاری برای عشایر برجای گذاشت اگر این رادارها فعال بودند می توانستیم با تشخیص به موقع و اطلاع رسانی سریع به عشایر از بسیاری از خسارات ناشی از سیل جلوگیری کنیم.

 دولتی با اشاره به سرمازدگی باغات در سال گذشته تاکید کرد: در حال حاضر پایش ها به صورت ملی است اما ما نمی توانیم در خصوص تغییرات جوی در فصل بهار پیش بینی مناسبی داشته باشیم و بیشترین خسارتها در همین فصل به ما وارد می شود.

وی همچنین در خصوص مشکلات ناشی از تغییر اقلیم گفت: تغییر اقلیم باعث وقوع بارش‌های کوتاه مدت با شدت فراوان می شود که خسارت های زیادی را به منطقه وارد می کند، همچنین وقوع طوفان و سیل از دیگر مشکلاتی است که تغییر اقلیم ایجاد می کند. همچنین تغییر اقلیم باعث افزایش دما و افزایش وزش بادهای گرم در فصل تابستان در منطقه شده است.

مدیرکل هواشناسی استان اردبیل خاطر نشان کرد: ناهنجاری های اقلیمی باعث کاهش برف می شود همچنین خشکسالی و سرمازدگی نیز از دیگر مواردی است که به دلیل تغییر اقلیم اتفاق می افتد.

دولتی مهر درخصوص تغییرات دمایی نیز گفت: دمای هوا در این منطقه در سه ماهه ابتدای سال نسبت به سال گذشته دو دهم کاهش داشته اما نسبت به دوره آماری شش دهم افزایش دما داشته‌ایم.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز