خبرگزاری کار ایران

در نشست معاونان آموزشی دانشگاه‌های کشور مطرح شد؛

بازار کار از فارغ‌التحصیلان استقبال کند

asdasd
کد خبر : ۶۴۰۲۴۱

دومین نشست معاونان آموزشی و تحصیلات تکمیلی دانشگاه‌های کشور با محوریت برنامه های مهارت افزایی و ارتقای توان اشتغال پذیری دانشجو کارشناسی صبح امروز در وزارت علوم، تحقیقات و فناوری برگزار شد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، محمدرضا آهنچیان، مدیر کل دفتر برنامه ریزی آموزش عالی در ابتدای این نشست گفت: در 25 اردیبهشت ما جلسه ای در خصوص طرح مهارت افزایی و ارتقا اشتغال پذیری داشتیم که مقرر شد دانشگاه ها ارزیابی های خود را با ما ارائه دهند. از 25 اردیبهشت اتفاقات خوشایندی افتاده است و با هدف طرح که بسیار برای ما مهم است و آنچه که به عنوان طرح جامع است باید از طرف دانشگاه ها گزارش شود که تاکنون چه اتفاقاتی افتاده است.

وی درباره تعریف اشتغال پذیری گفت: قصد دانشگاه‌ها کاریابی نیست بلکه نوعی آینده گزینی است به صورتی که دانشجویان پس از فارغ التحصیلی روش های ورود به کسب و کار را به خوبی بدانند و باید آنچه مربوط به کسب و کار می شود را در اشتغال پذیری مطرح و همچنین صلاحیت هایی را که احراز کرده در این فضا استفاده کند.

او افزود: گروه‌های برنامه ریزی سطح یک و دو موظف اند، نیروها را بر اساس بازار کار و تربیت نیروی کار ماهر تربیت کنند. همچنین برنامه درسی باید صحیح اجرا شود. متناسب سازی برنامه ریزی های درسی با شایستگی های حرفه ای مورد انتظار از دانش آموختگان دانشگاهی نیز باید صورت بگیرد.

آهنچیان با بیان اهداف دیگر طرح ارتقا اشتغال پذیری گفت: از اهداف دیگر این طرح می توان به روزآمد سازی و ارتقای کارآمدی برنامه های آموزشی از طریق ترکیب های پیشرفته دانش بشری در تراز ملی اشاره کرد.چشم انداز طرح اصلاح روند توسعه آموزش عالی از طریق بازگشت به ارتقای کیفیت آموزش در دوره کارشناسی است. آمار ها نشان می دهد تعداد دانشجویان دکتری بیش از ده برابر شده است. این انتقاد به آموزش عالی مطرح است که ما روی تحصیلات تکمیلی متمرکز شده ایم و از کارشناسی غافلیم و می توانیم بگوییم در این مورد دچار ضعف شده ایم و در این مدت بیشتر به تحصیلات تکمیلی پرداختیم. امیدواریم این طرح بتواند توجه ما را به سمت کارشناسی جلب کند.

وی ادامه داد: خواهش ما این است که یک درس اختیاری برای این طرح در نظر گرفته شود. علاوه بر این یکی از برنامه های ما این است که تا شهریور ماه یک طرح فرابرنامه ای برای آماده سازی اشتغال پذیری دانشجویان داشته باشیم.

مدیرکل برنامه ریزی آموزش عالی درباره امتیازات تشویقی برای اجرای این طرح گفت: این امتیازات برای چهار گروه شرکت ها و سازمان های همکار، دانشگاها های مجری،مدرس و عضو هیات علمی و دانشجویان در نظر گرفته شده است.

در ادامه مجتبی شریعتی نیاسر معاون آموزشی وزارت علوم بیان کرد: همواره مطرح است که دانش آموختگان آنطور که انتظار می رود نمی توانند در بازار کار شغل پیدا کنند. این مساله چند وجه دارد یک وجه آن این است که دانش آموختگان ما وقتی به خارج از کشور می روند در آنجا از این افراد استقبال می شود و این نشان می دهد در دانشگاه های ما آموزشهای خوبی داده می شود. یک وجه دیگر  است که باید بگوییم که دانش آموختگان ما چطور بتوانند از مهارت های خود استفاده کنند.بخش دیگر اما مربوط به بازار کار می شود که باید از این جوانان استقبال کند.

او افزود: در بخش مهارت افزایی یکی از نکات مهم این است دانشجویان باید مهارت های چندگانه را بیاموزند. مثلا آموزه های تخصصی است که دانشجویان رشته هایی مانند رشته های روانشناسی، علوم پایه و فیزیک، شیمی و..  می توانند به آن توجه کنند. یک بخش دیگر مهارت های بین رشته ای است مثلا کسی که مکانیک خوانده است باید بتواند به مهندسی های دیگر راه پیدا کند.

شریعتی ادامه داد: بخش دیگر مهارت ها عمومی است، یک فرد ممکن است در بهترین دانشگاه تحصیل کرده باشد اما نتواند خودش در جامعه کاری عرضه کند. ممکن است یک فرد تحصیلات خوبی داشته باشد اما نتواند خوب بنویسد، با مهارت های زندگی، هنری، زبانی، فکری و.. آشنا نباشد. به ظاهر این ها ربطی به تحصیلات ندارد اما یقینا به مهارت های اجتماعی مربوط است.

او افزود: جوانان امروز انتظار دارند بعد از تحصیل مستقیما وارد بازار کار شوند و سرجایشان بنشینند و سر ماه حقوقشان را بگیرند. البته این درست است اما تنها هدف ما نیست.

او در خصوص استقبال از دانشجویان خارج از کشور گفت: ما با آغوش باز از دانشجویانی که در خارج از کشور در تحصیلاتشان به مشکل برخورده‌اند، استقبال خواهیم کرد و تسهیلات لازم را برای آنان فراهم خواهیم کرد زیرا آنان فرزندان این نظام هستند.

وی اضافه کرد: ما باید در زمینه مهارت افزایی اقداماتی انجام دهیم. در سال 95 بخشنامه به دانشگاه ها در زمینه دروس اختیاری ابلاغ شد، در این زمینه کاملا دست دانشگاه ها باز است که دو درس اختیاری را به صورت رایگان به دانشجویان ارائه دهند. همچنین نمره این دروس می‌تواند در معدل دروس کل اثر بگذارد. با طرحی که پیشتر به آن اشاره شد دانشگاه ها باید گواهی‌هایی به دانشجویان ارائه دهند، همچنین پشتیبانی حقوقی را نیز ما انجام می دهیم تا دانشجویان بتوانند در زمان اشتغال از آن استفاده کنند.حدود 140 میلیارد تومان از سازمان برنامه بودجه درخواست کرده ایم تا در اختیار دانشگاه ها قرار دهیم تا این آموزش‌ها را به دانشجویان ارائه دهند.

معاون آموزشی وزارت علوم گفت: در شرایط تحریم به سر می‌بریم دستگاه آموزش عالی مستثنی از ارکان نظام نیست و دولت نیازمند حمایت دستگاه آموزش عالی است. دانشگاه ها آنقدر توانمند هستند که با شرایط ناشی از تحریم مقابله کنند. باید هم افزایی در میان دانشگاه ها ایجاد شود تا آنها بتوانند از امکانات یکدیگر استفاده کنند، ما به طور جدی پیگیر این موضوع هستیم.این هم افزایی تنها مرتبط با امکانات فیزیکی نیست بلکه شامل نیروی انسانی نیز می شود.

حسینی معاون آموزشی دانشگاه تهران در ادامه این نشست عنوان کرد: ما باید در دانشجویان رغبت و اشتیاق ایجاد کنیم تا این طرح مورد توجه قرار بگیرد. در مورد طرح "کهاد" نیز باید بگویم که این طرح در یکی دو ساله اخیر تقریبا موفق بوده و قدم های خوبی برای آن برداشته شده است.

وی افزود: ما در دانشگاه تهران دوره های کهاد کارآفرینی، کهاد مدیریت و... را در نظر گرفته ایم که همه دانشجو ها حتی دانشجویان تحصیلات تکمیلی می توانند از این تسهیلات استفاده کنند.

حسینی ادامه داد: ما در بحث رویکرد برنامه های درسی باید یک بازبینی اساسی انجام دهیم و متاسفانه در دانشگاه ها این هم افزایی وجود ندارد و ما حتی در مقدمات دانشگاهی گاها با مشکل مواجه هستیم.علیرغم اینکه فکر می کردیم دوره کهاد می تواند خیلی موفق عمل کند اما چندان مورد استقبال قرار نگرفته است زیرا برنامه های ما انقدر با حصار رو به رو است که به مشکل می خوریم. دکتر شریعتی نیاسر گفتند برای این طرح باید یک یا دو درس اختیاری در نظر بگیریم اما برای عملی شدن طرح مهارت افزایی و ارتقای اشتغال پذیری، آموزش بیش از دو درس اختیاری لازم است.

همچنین کریمیان معاون آموزشی دانشگاه خوارزمی بیان داشت: این طرح رویکرد قابل توجهی برای اصلاح روند ماست. زیرا کم توجهی و بی توجهی به کارشناسی واقعا به این مقطع آسیب زده است حتی اخیرا توجه به بحث پژوهی به بحث آموزشی هم آسیب وارد کرده است.

کریمیان ادامه داد: ماموریت دانشگاه ها تربیت نیروی انسانی است اما ما از مسیر اصلی که ارتقای مهارت است دور شده ایم و باید به این مسیر برگردیم.

او افزود: برای اساتید دانشگاه ما ملزم است که یک درس کارشناسی را تدریس کنند و اگر تنها بخواهند در تحصیلات تکمیلی آموزش دهند برای ما قابل قبول نیست.ضمن اینکه ما در دانشگاه خوارزمی علاوه بر طرح 2020 که در راستای افزایش ارتقا و مهارت اجرا می شود باید درس هایی را در قالب این طرح و دروس اختیاری ارائه دهیم که البته باید در دل برنامه های طول ترم گنجانده شود زیرا دانشجو دروس خارج از برنامه تحصیلی را نمی پذیرد.همچنین ما یک دوره آموزشی طرح کهاد را در دوره تحصیلی دانشجویان در نظر گرفتیم و همان شهریه نوبت دوم را با 50درصد تخفیف به آن اختصاص دادیم. این طرح می تواند به دانشجو کمک کند تا در آینده به مهارت هایی از  اشتغال پذیری دست یابد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز