خبرگزاری کار ایران

در گفت‌وگو با ایلنا مطرح شد؛

انتقال ۸۰ درصد پسماندهای تهران به شهر ری/ عمده نخاله‌ها در کنار جاده‌ها رها می‌شوند

asdasd
کد خبر : ۶۳۹۹۰۵

رییس اداره محیط‌زیست شهر ری با بیان اینکه بیش از ۸۰ درصد پسماندهای تهران به شهر ری منتقل می شود، گفت: همچنین روزانه ۳۵۰۰ تن نخاله ساختمانی وارد شهر ری می‌شود، بدون اینکه هیچ مکان مشخصی برای آنها در نظر گرفته شده باشد و عمده آنها در کنار جاده‌ها رها می‌شود.

زهره عبادتی (رییس اداره محیط‌زیست شهر ری) در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا در خصوص آلودگی‌های زیست محیطی متعدد در شهرری با بیان اینکه این منطقه بافت صنعتی پیدا کرده، گفت: اضافه شدن صنوف و صنایع مزاحم به این شهر علاوه بر فعالیت‌ واحدهای غیرمجاز باعث شده، انواع و اقسام آلودگی‌ها به این شهرستان تحمیل شود.

رییس اداره محیط‌زیست شهر ری با اشاره به بالا بودن شاخص آلودگی هوا در شهرری به ویژه در فصول پاییز و زمستان تصریح کرد: عمده مخاطرات زیست‌محیطی شهرری‌ به دلیل صنعتی شدن بی‌رویه این شهرستان است، البته اقدامات زیادی از طرف سازمان حفاظت محیط‌زیست و نظارت بر این واحدهای صنفی انجام شده است که امیدواریم منتج به نتیجه شود، اما توسعه واحدهای غیرمجاز به قدری زیاد است که نظارت و کنترل آنها مقداری مشکل است.

عبادتی در بخش دیگری از صحبت‌هایش در خصوص کارخانه سیمان شهرری گفت: این کارخانه طرح جامعی برای مدیریت گرد و غبار ناشی از فعالیت این کارخانه ارائه کرده‌اند که بخشی از آن انجام شده و پیشرفت‌هایی در این زمینه حاصل شده، اما به دلیل مشکلات اقتصادی امروز کشور باعث شده، این کارخانه نتواند برخی از قطعات را برای تجهیز دستگاه‌ها وارد کند. همچنین با اقداماتی که در این کارخانه انجام شده، مقدار ذرات گرد و غبار کاهش یافته، اما هنوز به حد استاندارد نرسیده است.

وی همچنین درخصوص عدم مدیریت صحیح پسماند در این منطقه گفت: بیش از ۸۰ درصد پسماند تهران به شهرری منتقل می‌شود که بخشی در سایت پسماند آراد‌کوه مدیریت می‌شود و بخشی هم به مراکز رباط کریم منتقل می‌شود. همچنین روزانه ۳۵۰۰ تن نخاله ساختمانی وارد شهرری می‌شود که ۳۰۰۰ تن از تهران وارد می‌شود، بدون اینکه هیچ مکان مشخصی برای آنها در نظر گرفته شده باشد و عمدتا در کنار جاده‌ها رها می‌شود و هیچ نظارتی بر آن نمی‌شود.

رییس اداره محیط‌زیست شهر ری با بیان اینکه ۵۰ درصد پسماندهای صنعتی استان تهران در شهرری تولید می‌شود، خاطرنشان کرد: شهرری یک شهر صنعتی است و بیشتر واحدهای صنعتی استان تهران در این شهرستان است نیمی از پسماندهای صنعتی در این شهرستان تولید می‌شود که نیاز به مدیریت و نظارت بیشتر دارد، البته اقداماتی انجام شده اما کافی نیست، چرا که حجم پسماند و آن چیزی که تخلیه می‌شود، آنقدر زیاد است که با اقدامات جزیی و کوتاه مدت مشکل حل نمی‌شود.

عبادتی تاکید کرد: برای اینکه بتوانیم مشکل پسماند را در این منطقه حل کنیم، باید هم برای نخاله‌های ساختمانی و هم پسماندهای صنعتی و عادی به دنبال ایجاد واحدهای بازیافت باشیم. همچنین مشکلات زیست‌محیطی سایت آرادکوه باید برطرف شود، البته برنامه‌هایی ارائه شده، اما هنوز اجرایی نشده است.

وی با بیان اینکه سوء مدیریت پسماند می‌تواند تلفیقی از آلودگی‌ها را به همراه داشته باشد، خاطرنشان کرد: پسماندسوزی عمدتا در حاشیه جاده‌ها اتفاق می‌افتد و بسیاری از مراکز پسماندهایشان در حاشیه جاده‌ها رها و یا اقدام به آتش‌زدن آن می‌کنند، البته کنترل و نظارت بر این قضیه مستلزم این است که براساس قانون مدیریت اجرایی پسماند که شامل شهرداری‌ها، بخشداری‌ها و دهداری‌ها می‌شود، نظارت کافی داشته باشند و گشت‌های فعال به ویژه در شب‌ها برای جلوگیری از پسماندسوزی در این مناطق پیش بینی شود.

عبادتی همچنین درباره خشک شدن چشمه‌علی گفت: چشمه علی یک رودخانه حفاظت شده نبود و از همین‌رو زیر نظر سازمان حفاظت محیط‌زیست قرار نداشت، اما قطعا وقتی یک چشمه طبیعی خشک می‌شود، اکوسیستم منطقه را هم از نظر دمای هوا و هم از نظر موجودات آبزی که در آنجا زیست می‌کردند، تحت تاثیر قرار می‌دهد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز