خبرگزاری کار ایران

عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس در گفت‌وگو با ایلنا:

امنیت غذایی در ۴ استان در مرز بحران قرار گرفته‌است

asdasd
کد خبر : ۶۲۶۹۶۶

رئیس مجمع نمایندگان استان سیستان و بلوچستان از قرار گرفتن امنیت غذایی در ۴ استان در مرز بحرانی خبر داد.

محمدنعیم امینی‌فرد (نماینده مردم ایرانشهر در مجلس شورای اسلامی) در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا با بیان اینکه چهار استان کشور در آستانه بحران امنیت غذایی قرار گرفته‌اند، گفت: در این چهار استان، سیستان و بلوچستان با اختلاف، رتبه اول را دارد و سپس هرمزگان، بوشهر و خراسان جنوبی رتبه‌های دوم تا چهارم را به خود اختصاص داده‌اند.

وی ادامه داد: استان سیستان و بلوچستان به لحاظ شاخصه‌های توسعه‌ای و ضریب جینی در رتبه‌های پایینی قرار دارد و متاسفانه بدلیل نبود ثروت و نیز خشکسالی‌های این 18 ساله اخیر به موضوع امنیت غذایی در این استان صدمات جدی وارد شده است. این خشکسالی مردم روستاها را در شهرهای زابل، زاهدان و چابهار به حاشیه‌های شهرها کشانده و فاکتورهایی که مربوط به امنیت غذایی است را به قهقرا برده‌است.

رئیس مجمع نمایندگان استان سیستان و بلوچستان با بیان اینکه بر اساس پژوهش‌های دانشگاهی به عمل آمده در این استان، میزان قد و وزن نسبت به میانگین کشوری بسیار پایین‌تر است، اضافه کرد: دولت باید اولاً اقدامی اضطراری در خصوص توزیع سبدهای غذایی کند و سپس توانمندسازی مردم این منطقه و ایجاد اشتغال را در دستور کار خود قرار دهد.

عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس به نقش NGO ها در کاهش مشکلات غذایی استان سیستان و بلوچستان اشاره کرد و گفت: انجمن مردمی ضدگرسنگی اقداماتی را در خصوص توزیع، جمع آوری و انبار مواد غذایی صورت داده‌اند و اقدامات این سمن‌ها بسیار در مسئله تغذیه استان موثر بوده است. قطعاً حضور این انجمن‌ها در کنار وظایف حاکمیتی می‌تواند مشکل این منطقه را حل کند.

وی گفت: شناسایی کودکان دارای سوءتغذیه و مشکلات بهداشتی در روستاهای استان و تامین سبد غذایی آنها بسیار کمک کننده خواهد بود. نباید این را هم از خاطر ببریم که خشکسالی در سیستان و بلوچستان باعث از بین رفتن دامداری در این استان شده است. در طول 3 سال گذشته بودجه‌ای حدود 850 میلیون دلار در دشت سیستان و بلوچستان هزینه شده است اما متاسفانه این منطقه به نظر فراموش شده است.

امینی فرد با بیان اینکه در این استان به لحاظ بحث آموزش بهداشتی و نیز عادت‌های بد غذایی متاسفانه مشکلاتی وجود دارد، در خصوص عکس منتشر شده از استفاده گوشت گربه در یکی از روستاهای این استان گفت: بنده صحت این عکس را تایید نمی کنم، چرا که مردم این استان بسیار دیندار هستند و قطعاً به حلال و حرام در بحث غذایی خود دقت دارند. از این رو صحت آن را بعید می‌دانم. خود من البته میزان قابل توجهی از سوءتغذیه را در سیستان و بلوچستان دیده‌ام، اما تاکنون با چنین چیزی که مردم این استان بر اثر استفاده گوشت‌های غیرمجاز به بیمارستانی مراجعه کرده باشند و مشکلاتی از این دست پیش آمده باشد را ندیدم.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز