خبرگزاری کار ایران

وزیر بهداشت مطرح کرد:

ارائه خدمات بهداشتی به حاشیه‌نشینان، فقرا و مرزنشینان

asdasd
کد خبر : ۶۲۱۷۰۴

وزیر بهداشت درباره خرید و فروش غیرمجاز دارو در ناصر خسرو گفت: در حال حاضر جنس کار ناصرخسرو تغییر کرده و اگر کسی داروی رسمی بخواهد می‌تواند آن را در اقصی نقاط کشور پیدا کند. موارد دیگری که در ناصرخسرو موجود است بیشتر از طریق قاچاق وارد کشور شده و قاچاق نیز مسئول و قانون مربوط به خود را دارد و به حوزه وزارت بهداشت مربوط نمی‌شود.

به گزارش خبرنگار ایلنا، سیدحسن قاضی‌زاده هاشمی؛ وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در بیست و پنجمین همایش سراسری مدیران و روسای بهداد با اشاره به امضای تفاهم‌نامه مشترک بین نیروی انتظامی و وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: تفاهم‌نامه عمدتا مربوط به موضوع پیشگیری است که تاکنون نیز با نیروی انتظامی این همکاری وجود داشته و امیدواریم بعد از این تفاهم‌نامه به صورت گسترده‌ ادامه پیدا کند.

وی خاطرنشان کرد: دراین تفاهم‌نامه به همکاری گسترده‌ای بین وزارت بهداشت و نیروی انتظامی برای پیشگیری از بیماری‌های واگیردار و بیماری‌های مشترک بین انسان و دام یا افرادی که بدون مجوز از مرزها وارد کشور می‌شوند، اشاره شده است.

وزیر بهداشت ادامه داد: همچنین از دیگر مفاد این تفاهم‌نامه همکاری گسترده برای مبارزه با قاچاق مبارزه با اعتیاد و مبارزه با عوامل موثر در تشدید آسیب‌های اجتماعی در کشور است. همچنین مبارزه با مواردی که به ایجاد شایعه‌پراکنی در فضای مجازی برای ترساندن مردم درباره آب و غذا صورت می‌گیرد و همچنین مبارزه با تبلیغات خلاف و اغواکننده در زمینه داروها و مکمل‌ها و ملزومات پزشکی است.

قاضی‌زاده هاشمی با بیان اینکه اثربخشی واکسیناسیون یکی دیگر از  مفاد این تفاهم‌نامه است، گفت: در این تفاهم‌نامه به اقدامات مشترک اجتماعی و ارائه خدمات بهداشتی به حاشیه نشینان، فقرا و مرزنشینان بیش از پیش از تاکید شده است.

وی با اشاره به بیمارستان‌ها، پلی‌کلینیک‌ها و آزمایشگاه‌های نیروی انتظامی اشاره کرد و گفت: کمک به بهداشت حرفه‌ای و آزمایشگاه‌های مدرن و مراقبت از پرسنل اورژانس کشور و مراکز درمانی از دیگر بخش‌های پیش‌بینی شده در این تفاهم‌نامه است. به نظر می‌رسد اگر مدیریت یکپارچه‌ای وجود داشته باشد در اورژانس پیش بیمارستانی و اجتماعی که در قالب این تفاهم‌نامه به آن اشاره شده می‌توان با کمک ناجا خدمات موثرتری را ارائه کرد.

وزیر بهداشت در پاسخ به این سوال که آیا اعلام یک شماره مشترک به جای انواع کدشماره‌هایی مانند 110 و  115 برای خدمات‌دهی به مردم مناسبت نیست ادامه داد: در این باره صحبت‌های زیادی شده و تجربه‌های موفق بین المللی نیز وجود دارد. مطمئنا نیروی انتظامی، راهداری، آتش نشانی، اورژانس و ... با اعلام یک شماره مشترک بهتر می‌توانند خدمات را ارائه دهند و ترجیح این است که تولیت با یک دستگاه باشد اما این موضوع نیاز به مصوبه مجلس دارد.

وی ادامه د اد: تاکنون طرح‌های خوبی به مجلس ارائه شده که نیاز به تصمیم‌گیری مجلس دارد و ما جزو طرفداران این ایده یعنی استفاده از یک شماره واحد برای همه دستگاه‌های ارائه دهنده خدمات نظیر اورژانس راهداری و نیروی انتظامی و ... هستیم ما تابع و همراه نیروی انتظامی  بوده تا افزایش کارآیی و هماهنگی بیشتر شود.

وزیر بهداشت همچنین درباره تبلیغات داروها و مکمل های غذایی در فضای مجازی گفت: این جنس تبلیغات بیشتر تقلبی است و برای جلوگیری با این معضل نیازمند همکاری وزارت ارتباطات، پلیس فتا و قوه قضائیه هستیم تا اقدامات بازدارنده به خوبی انجام شود.

وی همچنین درباره خرید و فروش غیرمجاز دارو در ناصر خسرو گفت: در حال حاضر جنس کار ناصرخسرو تغییر کرده و اگر کسی داروی رسمی بخواهد می‌تواند آن را در اقصی نقاط کشور پیدا کند. موارد دیگری که در ناصرخسرو موجود است بیشتر از طریق قاچاق وارد کشور شده و قاچاق نیز مسئول و قانون مربوط به خود را دارد و به حوزه وزارت بهداشت مربوط نمی‌شود.

قاضی زاده هاشمی در خصوص اصالت داروها نیز  خاطرنشان کرد: برای اصالت یک دارو موفق شدیم که هولوگرامی را تعبیه کنیم که در پشت دارو نصب شده و مصرف کننده می‌تواند هم از قیمت و اصالت دارو اطمینان پیدا کند تاکنون این هولوگرام برای 70 درصد داروها استفاده شده و تا پایان سال همه داروهای رسمی موجود در کشور را شامل می‌شود.

وی همچنین در خصوص استفاده مکمل‌ها گفت: داروهای مکمل از طریق قاچاق وارد کشور می‌شوند اما تمامی آنها در کشور ساخته شده و در اختیار مصرف‌کنندگان قرار می‌گیرد و ما در این زمینه نیازمند حمایت از تولید داخلی هستیم.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز