خبرگزاری کار ایران

فرمانده نیروی انتظامی:

تامین امنیت فضای سایبری دغدغه اصلی همه کشورهاست

asdasd
کد خبر : ۶۲۰۲۹۲

فرمانده نیروی انتظامی گفت: کشورها برای تامین امنیت سایبری خود نیازمند مشارکت بین المللی هستند.

به گزارش خبرنگار ایلنا، حسین اشتری در ششمین نشست روسای پلیس سایبری اروپا و آسیا گفت: ایران کشوری پهناور، چهار فصل و یکی از تاریخی‌ترین کشورهای جهان است. ایران باسابقه کهن، دارای فرهنگ دیرینه با آداب اسلامی و با مردم مهربان به دنبال تعالی بشر و دوستی ملل است.

وی ادامه داد: پلیس ایران در شش هزار کیلومتر مرز خاکی و دو هزار و 700 کیلومتر مرز آبی با هزار و 29 شهر و روستا به تامین امنیت مردم در زمین، دریا، هوا و فضای سایبری مشغول است و در راستای تحقق این هدف 13 هزار شهید تقدیم کرده است.

وی با بیان اینکه ایران از اعضای موسس سازمان ملل متحد، سازمان اکو، جبنش عدم تعهد سازمان کنفرانس اسلامی و اوپک است، گفت: عضویت در این سازمان‌ها نشان دهنده حرکت فعالانه جمهوری اسلامی ایران در عرصه بین المللی است.

فرمانده ناجا با بیان اینکه فضای سایبر امروز به شکل قابل توجهی تمام ابعاد زندگی بشر را در حوزه‌های اقتصادی، اجتماعی، علمی و آموزشی به خود وابسته کرده، تصریح کرد: این فضا دارای فرصت‌های بسیار مناسبی همچون کاهش هزینه‌ها، جذابیت، تنوع، آزادی اطلاعات و ارتباطات برای کاربران است و اکثر نهادهای دولتی و خصوصی خدمات مختلف خود را در بستر این فضا برای شهروندان برنامه‌ریزی و اجرا می‌کنند.

وی ادامه داد: بر همین اساس تامین امنیت فضای سایبری دغدغه اصلی همه کشورهای جهان بوده و امروز مقوله امنیت به هم پیوسته است یعنی کشورها برای تامین امنیت سایبری خود نیازمند مشارکت بین المللی هستند و باید تمام پلیس‌های جهان با استفاده از ظرفیت‌های بین المللی مانند اینترپل، یوروپل، دفتر مقابله با جرم و مواد مخدر سازمان ملل و بخش‌های خصوصی نهایت همکاری را داشته باشند.

سردار اشتری با اشاره به راه‌اندازی مجتمع جهانی نوآوری سازمان اینترپل تصریح کرد: سازمان اینترپل به درستی با راه‌اندازی مجتمع جهانی نوآوری سازمان اینترپل گام مهمی در مقابله با جرائم سایبری و کمک به کشورهای عضو برداشته است و این مجتمع نیز تاکنون در این راستا اقدامات خوبی به انجام رسانده است. حملات تروریستی سایبری توسط مجرمین به زیرساخت‌ کشورها منجر به تهدید صلح و امنیت بین المللی می‌شود که در این راستا مقابله با این تهدیدات یکی از اهداف مهم مجتمع جهانی نوآوری سازمان اینترپل است.

وی با بیان اینکه اینکه  این نشست و تبادل اطلاعات و همکاری کشورها نقش مهمی در مقابله و پیشگیری با این تهدیدات دارد ادامه داد: مهمترین تهدیداتی که در حال حاضر فضای سایبری جهان را تحت تاثیر خود قرار داده است عبارتند از فعالیت و توسعه گروه‌های سازمان یافته جنائی در فضای سایبری و بهره‌برداری مجرمانه گروه‌های تروریستی از فضای مجازی است. جرائم سایبری بدون شک مهمترین شکل جدید از جرائم است که یک واکنش جهانی را طلب می‌کند.

وی ادامه داد: طی دهه‌های گذشته برای مقابله با جرائم سازمان یافته فراملی نظیر قاچاق، مواد مخدر و قاچاق انسان از طریق ایجاد موافقت‌نامه‌های بین المللی اقدام شده است. جرائم سایبری جهان امروز را با چالش‌های عدیده امنیتی مواجه ساخته و این امر متاثر از استفاده و بهره‌گیری تروریست‌ها و مجرمان بین المللی و جرائم سازمان یافته از فضای سایبری و فناوری‌های نوین و پیچیده است.

سردار اشتری با بیان اینکه معتقدم تمامی کشورها برای تامین امنیت فضای سایبر و مقابله موثر با جرائم سایبری ابتدا باید به یک ادبیات و فهم مشترک در این حوزه دست یابد گفت: نشست روسای بخش‌های مقابله با جرائم سایبری با محوریت سازمان اینترپل می‌تواند در دستیابی پلیس کشورها به این مهم نقش موثری را ایفا کند.

وی ادامه داد: امروزه ما شاهد حملات تروریستی سایبری در جهان به خصوص در منطقه و در کشورهای واقع در غرب آسیا هستیم و شرایط کنونی منطقه فرصتی را برای سوء استفاده از گروه‌های تروریستی فراهم کرده است.

فرمانده ناجا خاطرنشان کرد: از آنجا که کشور ما یکی از قربانیان این حملات تروریستی بوده جای بسی تاسف است که برخی از این حملات به صورت هوشمندانه و مدیریت شده توسط برخی از کشورها که دارای زیرساخت‌ها و بانک‌های اطلاعاتی و همچنین سرورهای شبکه‌‌های مجازی در اختیار آنهاست، صورت می‌پذیرد.

وی با بیان اینکه ما توانسته‌ایم به کمک جوانان نخبه خود در خصوص ابزار و تجهیزات و فناوری‌های بومی به مقابله با این حملات بپردازیم گفت: ما آ‌مادگی آن را داریم تا دانش به دست آمده بومی خود را در اختیار جامعه جهانی قرار دهیم. با توجه به تغییر شکل جرائم و حملات سایبری ضرورت دارد تا هر چه سریعتر کشورها از تمامی ظرفیت‌های بین المللی و بخش‌های خصوصی راهکارهای اساسی همکاری مشترک را ایجاد و دنبال کنند.

وی ادامه داد: اینجانب به عنوان رئیس پلیس جمهوری اسلامی همواره به رئیس پلیس سایبری سرادر هادیان فر تاکید و توصیه کرده‌ام که در راستای توسعه و تقویت همکاری‌های منطقه‌ای و بین المللی برای مقابله با جرائم سایبری از تمامی ظرفیت‌ها و توانمندی پلیس جمهوری اسلامی ایران بهره بگیرد.

سردار اشتری ادامه داد: امیدوارم با تلاش و همکاری همه جانبه همه پلیس های سایبری کشورها، سازمان اینترپل، مرکز جرایم سایبری یوروپل و دفتر مقابله با جرم و مواد مخدر سازمان ملل متحد و بخش های خصوصی شاهد یک فضای امن و آرام برای همه کاربران قانون مدار در فضای سایبری باشیم.

وی خاطرنشان کرد: امیدوارم این نشست دستاوردهای بسیار کاربردی و عملیاتی برای شرکت کننده ها داشته باشد و بتواند همکاری و تبادل اطلاعات روسای پلیس سایبری کشورها را از طریق تفاهم نامه ها، معاهدات و کنوانسیون ها بیش از پیش نزدیک تر کند. امروز همدلی و همبستگی و ارتباط نزدیک کشورها با یکدیگر می تواند عرصه را بر مجرمان و تروریست ها تنگ کند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز