خبرگزاری کار ایران

سردار هادیانفر در پاسخ به ایلنا:

بانک‌ها بیشتر از مسائل امنیتی به تبلیغات توجه دارند

کد خبر : ۶۱۷۶۱۲

رئیس پلیس فتا ناجا گفت: متاسفانه آنقدر که بانک‌ها به تبلیغاتشان و دریافت داده‌های مردم توجه می‌کنند به مسائل امنیتی و ایمنی توجه نمی‌کنند.

به گزارش خبرنگار ایلنا، سردار هادیانفر، رئیس پلیس فتا ناجا با تاکید بر اینکه پیام‌رسان‌های داخلی نگهدارنده اطلاعات مردم در داخل کشور هستند، گفت: تمام شرکت‌ها و پیام‌رسان‌های اجتماعی که ادعا می‌کنند اطلاعات به کشورها نمی‌دهند در حقیقت گزاف می‌گویند چراکه پروتکل‌هایی وجود دارد که براساس آنها باید با پلیس کشورها همکاری‌های لازم را داشته باشند و همه این اطلاعات در اختیار آمریکایی‌ها و اسرائیلی‌ها قرار می‌گیرد و آنها از این اطلاعات به راحتی استفاده می‌کنند و احتیاجی به استعلام ندارند و این نکته‌ای است که مردم باید به آن توجه کامل را داشته باشند.

سردار هادیانفر خاطرنشان کرد: این اطلاعات گاهی‌اوقات در اختیار شرکت‌های تبلیغاتی برای تعیین مد و لباس، نوع خوراک و... قرار می‌گیرد. این اطلاعات هنگامی که روی هم انباشته می‌شود عیار و ارزش بالایی پیدا می‌کند و دارندگان این اطلاعات می‌توانند براساس این داده‌ها کشورهای مورد هدف را تحلیل کنند.

وی با بیان اینکه 40 میلیون نفر از 200 میلیون نفری که در تلگرام فعالیت می‌کنند ایرانی هستند خاطرنشان کرد: اگر کاربران ایرانی و روسیه از این پیام‌رسان خارج شوند درواقع تلگرام بلافاصله ورشکسته خواهد شد چراکه مشتری برای اطلاعات کشور ما وجود دارد اما این مشتری‌ها برای اطلاعات سایر کشورها نیست.

رییس پلیس فتای ناجا خاطرنشان کرد: پلیس فتا در گفت‌وگوهای دو نفره حضور ندارد و صرفا با دستور مقامات قضائی این بررسی‌‌ها را انجام می‌دهد اما در تالارهای گفت‌وگو حضور دارد. تالارهای گفت‌وگو یک فضای عمومی است که عده‌ای با هم صحبت می‌کنند و پلیس فتا این فضا ها را رصد می‌کند اما همانطور که گفتم در گفت‌وگوهای دونفره بدون مجوز قضائی وارد نمی‌شود.

وی ادامه داد: پلیس فتا هیچ گاه متهمان را از طریق ایمیل یا پیامک احضار نکرده و تنها از طریق دادخواست کتبی متهمان فرا خوانده می‌شوند. مردم می‌توانند از طریق سایت پلیس فتا با ما در تماس باشند البته پلیس فتا در هیچ یک از شبکه‌ها و پیام‌رسان‌های خارجی از جمله تلگرام، توئیتر، اینستاگرام و... حساب کاربری نداشته اما در شبکه‌های پیام‌رسان داخلی از جمله سروش، ایتا و... فعالیت می‌کنند.

سردار هادیانفر درخصوص گروه‌های داعش نیز همانطور که گفتم گروه‌هایی که در این زمینه فعالیت داشتند شناسایی و به مراجع قضائی اطلاع داده شد. این افراد در بحث تفکرات بیشتر در فضاهای مجازی فعالیت می‌کنند. همچنین پلیس فتا افرادی را که به اصطلاح شاخ اینستاگرام نامیده می‌شوند را رصد می‌کند این افراد اکثرا در خارج از کشور زندگی می‌کنند.

وی ادامه داد: شناسایی این افراد نیز صورت گرفته و موضوعاتی که محتوای مجرمانه داشته باشد نیز به پلیس اینترپل اطلاع داده شده و برخورد موثر نیز با آنها انجام خواهد شد اما نمی‌توان این صفحات را از فضای مجازی مانند اینستاگرام حذف کرد چراکه همانطور که باز هم گفتم سرورهای اینستاگرام در آمریکاست و ما نمی‌توانیم این صفحات را حذف کنیم و بیش از یک سال است که نمی‌توانیم فیلترینگ جدی‌ای را در خصوص اینستاگرام اعمال کنیم. مگراینکه با امنیت ملی در ارتباط باشد.

وی در پاسخ به سوال ایلنا مبنی بر اینکه درگاه‌های اینترنتی و تلفن‌بانک‌ها از امنیت کافی برخوردار نیستند در این زمینه چه اقدامات موثری با بانک‌ها صورت گرفته خاطرنشان کرد: خوشبختانه اکثر زیرساخت‌های بانکداری در حوزه الکترونیک است اما متاسفانه با وجود رشد فزاینده‌ای که در این بخش دیده می‌شود متاسفانه آنقدر که بانک‌ها به تبلیغاتشان و دریافت داده‌های مردم توجه می‌کنند به مسائل امنیتی و ایمنی توجه نمی‌کنند ما در جلساتی که با آنها داشتیم نیز این موضوعات را تذکر داده‌ایم.

سردار هادیانفر با اشاره به جلسات با روسای بانک‌ها و بانک مرکزی تاکید کرد: در خصوص ایمنی بیشتر بانک‌ها مصداقی و مستند صحبت و قرار شد تا به این موضوعات پرداخته و مشکلات آنها را برطرف کنند. هر چه در حوزه بانکداری الکترونیک امنیت را بیشتر کنیم می‌توانیم مشکلات حوزه فناوری را از سر راه برداریم.

رییس پلیس فتای ناجا در بخش دیگری از صحبت‌هایش درباره خروج از پیام‌رسان‌های خارجی تصریح کرد: مرجع تصمیم‌گیرنده در مهاجرت از پیام‌رسان‌های خارجی و مسدود سازی آنها پلیس فتا نیست بلکه شورای عالی فضای مجازی یا به تشخیص مقامات عالی قضایی این امر صورت می‌گیرد.

وی ادامه داد: تا به امروز ما به سختی توانستیم احقاق حق کنیم چراکه سرور این پیام‌رسان‌ها در داخل کشور نیست و نمی‌توانیم حق شهروندی را که شاکی است نادیده بگیریم. هر سامانه‌ای باید به گونه‌ای باشد که در صورتی که جرمی صورت گرفت پلیس بتواند ادله مورد نیاز را از طریق آن سامانه بدست بیاورد از همین رو ما نیز برای امنیت بیشتر خود مردم استفاده از پیام‌رسانهای داخلی را توصیه می‌کنیم.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز