خبرگزاری کار ایران

عیسی کلانتری:

تمرکز قدرت و اختیارات در تهران یکی از آفات محیط زیست کشور بود/ نباید بار جدیدی بر بیلان آبی کشور اضافه کنیم/ روند بیایانی شدن در کشور در حال افزایش است

asdasd
کد خبر : ۶۱۰۸۷۴

معاون رئیس‌جمهور و رئیس سازمان حفاظت محیط زیست با بیان اینکه فقر، نخستین تهدید برای محیط زیست در تمام دنیا است، تاکید کرد: تمرکز قدرت و اختیارات در تهران یکی از آفات محیط زیست کشور بود.

به گزارش ایلنا، عیسی کلانتری صبح امروز در دیدار نوروزی با معاونان، مدیران و کارشناسان ستادی و استانی این سازمان، گفت: با ایده‌‌‌‌آل‌‌‌ها فاصله داریم اما در حد توان تلاش می‌‌‌‌‌‌‌کنیم تا به شایسته‌‌‌‌ترین و بهترین نحو ممکن وظایف خود را انجام دهیم. استراتژی سازمان حفاظت محیط زیست حرکت در مسیر توسعه پایدار است و در همین راستا با هر دستگاهی که در این مسیر حرکت کند همراه هستیم.

وی با بیان اینکه تمرکز قدرت و اختیارات در تهران یکی از آفات محیط زیست کشور بود، اظهار داشت: افراط و تفریط در هیچ حوزه‌‌‌‌ای، نتیجه مثبت به همراه ندارد. چنانچه بر اثر سخت‌گیری‌‌‌های بیش از حد و معطل ماندن بسیاری از پروژه‌‌ها برای دریافت مجوز ارزیابی، در برنامه ششم توسعه مصوب شد، اگر در مدت دو ماه، مجوز ارزیابی پروژه‌‌‌های توسعه‌‌‌ای و عمرانی، تعیین تکلیف نشود، پروژه بدون کسب مجوز، آغاز به کار می‌‌کند.

معاون رییس‌جمهور افزود: فقر، نخستین تهدید برای محیط زیست در تمام دنیا است. فقر و بیکاری منجر به نابودی محیط زیست می‌‌‌شود و از این رو محیط زیست نباید مانع توسعه در کشور باشد. البته باید در مسیر توسعه پایدار حرکت کرد.

کلانتری با بیان اینکه سازمان حفاظت محیط زیست به لحاظ علمی و پژوهشی، فقیر است، تصریح کرد: مراکز پژوهشی و دانشگاه‌‌‌ها باید برای انجام پژوهش‌‌‌های کاربردی در حوزه محیط زیست به ویژه پژوهش‌‌‌‌های مرتبط با خسارات ناشی از تخریب محیط زیست همچون خسارات گرد و غبار بر اقتصاد، سلامت و بهداشت استان خوزستان به سازمان حفاظت محیط زیست کمک کنند.

وی ادامه داد: سازمان حفاظت محیط زیست در بحث برنامه و بودجه هم فقیر است. به رغم مسئولیت‌‌‌های متعدد سازمان محیط زیست، بودجه این سازمان بسیار ناچیز است و همین موضوع منجر به نگرانی ما در سال جدید شده است زیرا دولت هم به لحاظ اعتبارات در سال جدید، بسیار تحت فشار است.

رییس سازمان حفاظت محیط زیست اضافه کرد: خوشبختانه به رغم چالش‌‌‌‌‌‌‌های متعدد از جمله چالش‌‌‌‌های بودجه‌‌‌ای، هر جا محیط زیست به خطر بیافتد، محکم می‌‌‌‌ایستیم نباید برای محیط زیست خارج از محیط زیست سیاستگذاری کرد.

کلانتری درخصوص تشکل‌های مردمی خاطرنشان کرد: تشکل‌‌‌های مردمی و رسانه‌‌‌‌ها بازوهای کمکی سازمان حفاظت محیط زیست هستند اما اصول و استراتژی‌‌‌های محیط زیست کشور را باید دانشمندان و متخصصان این حوزه تعیین کنند و فشار تشکل‌‌‌های مردمی و رسانه‌‌‌ها نباید منجر به عدول از این اصول و استراتژی‌‌‌ها شود.

وی با بیان اینکه بحران آب در کشور جدی است، ابراز داشت: این موضوع مهم باید سرفصل همه برنامه‌‌‌ریزی‌ها و پروژه‌‌های کشور باشد و توسعه در حوزه‌‌‌هایی همچون صنعت و کشاورزی باید با آمایش سرزمین و شرایط آبی کشور سازگار شود. نباید هیچ بار جدیدی بر بیلان آبی کشور اضافه کنیم و بنابراین زین پس به هیچ صنعت آب بری در مناطق بی‌‌‌آب یا کم‌‌‌‌آب کشور، مجوز نمی‌‌دهیم.

وی با تاکید براینکه بحران آب مهمترین تهدید محیط زیست کشور است، بیان کرد: هیچ‌‌‌کس مخالف رشد کشور و حمایت از تولید داخلی نیست؛ اما به هر قیمتی نباید از تولید داخل حمایت کرد. برای حفظ منافع ملی باید قیمت آب در تولید داخل محاسبه و اعلام شود. قطعا در شرایط کنونی باید الگوی کشت و آبیاری کشور تغییر کند. در صورت ادامه روند کنونی بخش کشاورزی و تشدید تهدید و تخریب محیط زیست و آب از سوی کشاورزی، منافع ملی کشور از بین خواهد رفت.

معاون رییس‌جمهور یادآور شد: سرعت و روند بیایانی شدن در کشور در حال افزایش است. محیط زیست باید قبل از اجرای پروژه‌ها و طرح‌‌‌های مخرب، سیاست‌ها و استراتژی‌‌های خود را ابلاغ و دستگاه‌‌های مرتبط را مکلف به اجرای این سیاست‌‌‌ها و استراتژی‌‌ها کند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز