خبرگزاری کار ایران

مدیر کل دفتر حیات وحش در گفت‌وگو با ایلنا:

استان یزد ذخیره‌گاه یوز ایرانی می‌شود

asdasd
کد خبر : ۶۰۵۶۱۹

مدیر کل دفتر حیات وحش و تنوع زیستی سازمان حفاظت محیط زیست با بیان اینکه قصد داریم مرکز پردیسان را به عنوان مرکز تکثیر یوز معرفی کنیم، گفت: همچنین استان یزد به عنوان ذخیره‌گاه یوز ایرانی معرفی می‌شود.

مجید خرازیان مقدم در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا با بیان اینکه مهمترین گونه‌ در معرض خطر در کشور یوزپلنگ آسیایی است که در حال حاضر به آن یوزپلنگ ایرانی می‌گوییم، گفت: معتقدیم فارغ از پروژه بین‌المللی، برای یوز ایرانی باید در سطح ملی برنامه داشته باشیم از همین‌رو طرحی را تهیه کردیم و به سازمان برنامه و بودجه ارائه شده است.

وی با اشاره به مرکز نگهداری یوز در پارک پردیسان و حضور سه قلاده یوز کوشکی، دلبر و ایران در این مرکز گفت: هدف ما در فاز یک این برنامه این بود که کوشکی و دلبر به طریق طبیعی تولید مثل داشته باشند اما محقق نشد در حال حاضر فاز دوم این طرح را قرار است آغاز کنیم. در این فاز از روش‌های غیرطبیعی استفاده می‌شود هدف هم این است که در این مرکز توله‌یوز‌هایی را تکثیر کنیم و از آنها در مکان دیگری که قرار است ذخیره‌گاه طبیعی یوز شود استفاده کنیم.

مدیر کل دفتر حیات وحش و تنوع زیستی سازمان حفاظت محیط زیست درباره ذخیرگاه طبیعی یوز نیز توضیح داد: در نظر داریم در یکی از زیست‌گاه‌های طبیعی محوطه ۳۵ هزار هکتاری را محصور کرده و از آن به عنوان ذخیرگاه طبیعی یوز استفاده کنیم پیشنهاد ما برای این زیستگاه استان یزد است، گفته می‌شود دراین منطقه تعدادی یوز نر وجود دارد و چند سالی است که یوز ماده در این منطقه دیده نشده است.

او ادامه داد: یکی از برنامه‌های ما در این زیستگاه این است که اگر رقیبی برای یوز وجود دارد از این محوطه ۳۵ هزار هکتاری خارج کرده و طعمه‌ها را در آنجا برای یوز افزایش دهیم تا در صورتی که در پردیسان موالید یوز داشته باشیم به این محوطه منتقل و از آنها به عنوان مولد در این زیستگاه استفاده کنیم.

مدیر کل دفتر حیات وحش و تنوع زیستی سازمان حفاظت محیط زیست خاطرنشان کرد: در حال حاضر وضعیت یوز به صورتی است که اگر اقدامات موثر نداشته باشیم چند سال دیگر همین تعداد یوز را نیز از دست خواهیم داد. از همین رو در کنار این محوطه ۳۵ هزار هکتاری در حد چند هکتار مرکز تکثیر و پرورش جبیر را خواهیم داشت و در ابتدا یوزها را در یک محوطه ده هکتاری نگهداری کرده و پس از آموختن شکار به ذخیره‌گاه منتقل می‌کنیم.

خرازیان مقدم با اشاره به بودجه برآورد شده برای این طرح گفت: حدود ۱۶ میلیارد تومان بودجه برای این طرح برآورد شده که ۱۳ میلیارد آن برای فنس کشی ۳۵ هزار هکتار است و از ۳ میلیارد باقی مانده مقادیری برای پرورش جبیر و مقداری نیز برای توسعه و ساماندهی مرکز پردیسان استفاده می‌شود.

وی در پاسخ به این سوال که آیا این پروژه با پروژه بین‌المللی حفاظت از یوز ایرانی منافات ندارد و باعث موازی کاری نمی‌شود گفت: پروژه بین‌المللی حفاظت از یوز  ایرانی، حفاظت از یوز در زیستگاه‌های طبیعی را دنبال می‌کند اما این طرح کاملا جداگانه است از سوی دیگر دفتر حیات وحش و معاونت محیط زیست طبیعی متولی حیات وحش کشور است و باید برنامه‌ای برای یوز ایرانی داشته باشد. اگر پروژه بین‌المللی یوز ایرانی باشد با این پروژه در کنار هم از یوز ایرانی حفاظت می‌کنیم اما اگر پروژه بین‌المللی یوز نباشد نمی‌توانیم بگوییم یوز هم نباشد و باید برنامه‌های خود را برای حفظ گونه‌های جانوری داشته باشیم.

مدیر کل دفتر حیات وحش و تنوع زیستی سازمان حفاظت محیط زیست تاکید کرد: این موضوع به هیچ وجه نافی مهمترین وظیفه سازمان که همان حفاظت از گونه در زیستگاه‌های طبیعی است، نیست. ما در ابتدا باید یوز را در زیستگاه‌‌های طبیعی حفاظت کنیم اما به عنوان اولویت دوم این طرح را پیشنهاد دادیم و در تلاش هستیم که بتوانیم مرکز پردیسان را به عنوان یک مرکز تکثیر یوز داشته باشیم.

خرازیان مقدم درباره آخرین وضعیت کوشکی و دلبر نیز گفت: با توجه به اینکه در فاز اول نتوانستیم از طریق طبیعی تولید مثل داشته باشیم در فاز دوم تکثیر غیرطبیعی را در پیش گرفتیم، در اولین مرحله نیز در تلاش هستیم تا با گرفتن اسپرم از یوز نر لقاح مصنوعی را در یوز ماده ایجاد کنیم. از ابتدای سال ۹۷ نیز با همکاری پژوهشکده محیط زیست مستقر در پارک پردیسان سعی داریم تا مرکز پردیسان را در این زمینه تقویت کنیم چراکه اگر بخواهیم ذخیره‌گاه طبیعی برای یوز ایجاد کنیم نیاز به این داریم که یوز‌هایی را تولید و به آن مراکز منتقل کنیم و نمی‌توانیم به دلیل شکنندگی جمعیت یوزها در طبیعت از آن‌ها استفاده کنیم.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز