خبرگزاری کار ایران

رییس پلیس مبارزه با موادمخدر تهران بزرگ در گفت‌وگو با ایلنا:

وجود بیش از ۱۰۰۰ معتاد متجاهر زن در تهران/ظرفیتی برای بازپروری زنان ایجاد نشده‌است

asdasd
کد خبر : ۶۰۲۷۰۳

رییس پلیس مبارزه با موادمخدر تهران بزرگ با اشاره به وجود بیش از ۱۰۰۰ معتاد متجاهر زن در تهران گفت: طی دو ماه گذشته حدود ۱۵۰ معتاد متجاهر زن جمع‌آوری شده. هرچند تعداد این افراد کم است، اما مشکلاتشان بیش از مردان معتاد متجاهر است و دغدغه ما هم نسبت به آنها بیشتر.

سرهنگ محمد بخشنده در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا، با بیان اینکه برخورد با معتادان در حاشیه شهر و مناطق پرخطر شهر از اولویت‌های اصلی پلیس مبارزه با مواد مخدر استان تهران است، گفت: یکی از اولویت‌های پلیس مبارزه با مواد مخدر تهران بزرگ در سال ۹۶ با توجه به فرمایشات مقام معظم رهبری پیگیری مطالبات مردم در حاشیه شهرها و نقاطی است که حضور و تردد معتادان مواد مخدر و خرده‌فروشان مواد مخدر مشاهده می‌شود، البته این موضوع نیز در سال ۹۷ پیگیری و برنامه‌ریزی‌های لازم برای آن انجام شده است.  

جمع‌آوری ۷ هزار معتاد متجاهر طی یک ماه گذشته

وی با اشاره به آمار معتادان متجاهر در سطح شهر تهران گفت: حدود ۱۵ الی ۲۰ هزار معتاد متجاهر در سطح شهر تهران وجود دارد و با توجه به ظرفیتی که شورای هماهنگی، بهزیستی و ستاد مبارزه با مواد مخدر ایجاد کرده است، طی دوماه گذشته بیش از هفت هزار معتاد متجاهر در سطح شهر تهران جمع‌آوری شده و در مراکز بازپروری ماده ۱۵ و ۱۶ در حال بازپروری هستند.  

رییس پلیس مبارزه با مواد مخدر تهران بزرگ تاکید کرد: برای اینکه به وضعیت ایده‌ال برسیم به همین مقدار ظرفیت دیگر نیز احتیاج داریم که با همکاری همه دستگاه‌ها از جمله ستاد مبارزه با مواد مخدر، پلیس، شورای هماهنگی و سایر نهادهای ذیربط در حال رایزنی و پیگیری برای افزایش ظرفیت مراکز بازپروری هستیم.  

نمی‌توانیم زنان معتاد متجاهر را در پایگاههای پلیس نگهداری کنیم

سرهنگ بخشنده با بیان اینکه بیش از هزار معتاد متجاهر زن در تهران وجود دارد، گفت: طی دو ماه گذشته همچنین حدود ۱۵۰ معتاد متجاهر زن از سطح شهر تهران جمع‌آوری شده و در حال حاضر در مراکز ماده ۱۵ و ۱۶ با دستور مراجع قضایی حضور دارند. متاسفانه ظرفیت ما در بخش زنان بسیار کم است. هرچند تعداد این افراد کم است، اما مشکلات آن‌ها بیش از مردان معتاد متجاهر است و دغدغه ما در زمینه معتادان زن متجاهر بیشتر است.

وی ادامه داد: امیدواریم ظرفیت بیشتری برای آنها در نظر گرفته شود، چرا که نمی‌توانیم این افراد را جمع‌آوری کرده و در پایگاه پلیس و کلانتری نگهداری کنیم. برای بازپروری این افراد باید مراکزی باشد که شرایط لازم برای نگهداری شان را داشته باشد، اما هنوز در سطح شهر تهران این ظرفیت ایجاد نشده است.

رایزنی برای تمدید مدت نگهداری معتادان متجاهر در مراکز بازپروری

رییس پلیس مبارزه با مواد مخدر پایتخت با بیان اینکه در نقاط آلوده شهر مانند شوش و هرندی و در نقاط حاشیه‌ای شهر، حضور معتادان متجاهر وضعیت بهتری پیدا کرده است، تصریح کرد: طبق قانون این افراد به مدت سه ماه در مراکز ماده ۱۶ و ۱۵ نگهداری می‌شوند، اما در حال رایزنی با مقامات قضایی هستیم تا این مدت تمدید شده و سه ماه دیگر نیز این معتادان متجاهر در مراکز ۱۵ و ۱۶ نگهداری شوند.

سرهنگ بخشنده به آشنایی کامل پلیس به نقاط آلوده شهر تهران در زمینه مواد مخدر اشاره کرد و گفت: به مناطق آلوده شهر اشرافیت کامل داریم و تاکنون نیز هر کدام از این معتادان را بیش از هفت الی هشت‌بار جمع‌آوری کرده‌ایم، در صورتی که ظرفیت مراکز بازپروری افزایش پیدا کند و مدت زمان بیشتری در این مراکز نگهداری شوند، در روزهای پایانی سال نیز طرح جمع‌آوری معتادان نیز انجام خواهد شد.

وی خاطرنشان کرد: همچنین گروه ضربت پلیس مبارزه با مواد مخدر از زمان حضور سردار رحیمی در شهر تهران شکل گرفته و این گروه ضربت به صورت شبانه‌روزی در سطح شهر تهران به ویژه نقاط آلوده شهر اقدام به گشت‌زنی می‌کند و شهرداری نیز در این زمینه به ما کمک می‌کند تا نقاط آلوده شهر را از حضور معتادان پاک‌سازی کنیم.

دستگیری بیش از ۵۰۰ خرده‌فروش مواد مخدر طی یک‌ماه گذشته

سرهنگ بخشنده در بخش دیگری از صحبت‌هایش با اشاره به خرده‌فروشان مواد مخدر گفت: هماهنگی و تعامل خوبی بین ما و دستگاه قضایی در زمینه مجرمان مواد مخدر وجود دارد، طی یکماه گذشته نیز بیش از هزار و ۵۰۰ نفر خرده‌فروش مواد مخدر دستگیر شدند که از این میان ۵۰۰ خرده‌فروش موادمخدر با هماهنگی دستگاه قضایی پس از تشکیل پرونده روانه زندان شدند.

او با بیان اینکه مرجع قضایی هم براساس قانون با مجرمان برخورد می‌کند، تاکید کرد: در بسیاری از موارد قانون مجازات در خصوص مجرمان مواد مخدر بازدارندگی لازم را ندارد و قانون در این زمینه نیاز به اصلاح دارد، البته ما در پلیس مبارزه با مواد مخدر پیگیر این موضوع هستیم.

رصد ۱۴ محور منتهی به شهر تهران برای جلوگیری از ورود موادمخدر

رییس پلیس مبارزه با مواد مخدر پایتخت همچنین درباره انهدام باندهای اصلی فروش مواد مخدر در سطح شهر تهران تصریح کرد: پلیس مبارزه با مواد مخدر در زمینه برخورد با باندهای توزیع مواد مخدر هیچ‌گونه اغماضی نمی‌کند و با جدیت و قدرت ۱۴ محور منتهی به شهر تهران را به صورت شبانه‌روزی رصد می‌کنیم. بیش از ۷۰ باند قاچاق مواد مخدر را در سال جاری متلاشی کردیم و بیش از ۲۱ تن انواع مواد مخدر کشف و ضبط شده است. همچنین برنامه‌ریزی مفصلی برای روزهای پایانی سال و سال ۹۷ داریم و در زمینه کشفیات‌ مواد مخدر، انهدام باندها و دستگیری افراد با شدت و قدرت به کار خود ادامه می‌دهیم.

استفاده مواد فروشان از خلا‌ءهای قانونی برای توزیع مواد مخدر

سرهنگ بخشنده با بیان اینکه در حال حاضر خرده‌فروشان مواد مخدر جای ثابتی برای فروش مواد مخدر ندارند، تصریح کرد: متاسفانه برخی شرایط در سطح شهر تهران باعث شده که گاهی اوقات دسترسی به مواد را آسان کند به طور مثال از آنجا که خرید و فروش موتورسیکلت بدون هیچ چارچوب و مقرراتی انجام می‌شود برخی خرده‌فروشان مواد مخدر از این خلاهای قانونی استفاده کرده و با خرید یک موتورسیکلت بدون سند و بدون پلاک اقدام به خرید و فروش موادمخدر در سطح شهر تهران می‌کنند.

کاهش سن اعتیاد و مصرف موادمخدر در مدارس را تایید نمی‌کنم

وی در خصوص مصرف مواد در مدارس و کاهش سن اعتیاد در بین نوجوانان نیز گفت: من این موضوع را تایید نمی‌کنم، اما واقعیت این است که یک دسته از خانواده‌ها آسیب‌پذیرند وقتی در خانواده‌ای پدر و مادر معتاد هستند، قطعا این معضل روی فرزندان خانواده نیز اثرگذار است و ما عده معدودی از این خانواده‌ها را نیز داریم که فرزندان در خانواده معتاد شده‌اند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز