خبرگزاری کار ایران

معاون عملیات سازمان امداد و نجات:

جستجوی پیکرهای قربانیان حادثه سقوط هواپیما ادامه دارد

asdasd
کد خبر : ۶۰۰۸۲۴

معاون عملیات سازمان امداد و نجات جمعیت هلال احمر با اشاره به حادثه سقوط هواپیمای تهران- یاسوج گفت: یک تیم عملیاتی از اروپا به یاسوج آمده بود، اما وقتی شرایط را دید منصرف شد و بازگشت، از همین رو باید قدر نیروهای عملیاتی‌مان را بدانیم.

شاهین فتحی (معاون عملیات سازمان امداد و نجات جمعیت هلال احمر) در نشست بررسی حادثه سقوط هواپیمای تهران-یاسوج گفت: سعی داشتیم جریان اطلاع رسانی هواپیمای تهران-یاسوج فردی نباشد و افرادی که در حادثه هستند تصاویری منعکس نکنند و از مجرای روابط عمومی کار انجام شود، ولی اینکه چرا برخی اطلاعات درز می‌کرد برای ما جای سوال است.

فتحی با بیان اینکه فرودگاه یاسوج جز سخت ترین فرودگاهها است و خلبانان برای فرود در آن با مشکل مواجه هستند، افزود: بعد از یک ساعت و پنج دقیقه از پرواز تهران-یاسوج، به ما اطلاع دادند یکی از هواپیماها در رادار قابل پیگیری نیست و مسیر اعلام شد.اولین دستور این بود که تمامی استان های در مسیر آماده باش باشند و وضعیت اضطراری اعلام شد. بلافاصله نیروی ما در سازمان هواپیمایی کشوری در سازمان مدیریت بحران حضور یافت و اطلاعات رد و بدل شد و سناریوهای مختلف سقوط و فرود در یکی از فرودگاهها و هواپیمایی مطرح شد؛هرچند بیشتر بحث سقوط مطرح بود.

وی اضافه کرد: مرکز کنترل هماهنگی ما  24ساعته فعال است، لذا تهیه نقشه های مختلف از مسیر هواپیما دنبال شد ولی دیگر به ما اعلام کردند هواپیما در نزدیکی  بیده سقوط کرده است و بلافاصله تیم های اصفهان و یاسوج به منطقه وارد شدند. سقوط هواپیما حادثه ای ملی است و باید بالاترین مسولان عملیاتی حضور داشته باشند برای همین رییس سازمان امداد و نجات شخصا حضور یافت تا تیم ها را مدیریت کند.

وی گفت:سناریوهای مختلفی برای عملیات داشتیم چون قبلا چند مورد سابقه سقوط بالگرد داشتیم و میخواستیم از پهپاد و بالگرد استفاده کنیم ولی منطقه پوشیده از برف بود.

فتحی عنوان کرد: تا روز سه شنبه صبح که هوا افتابی بود یک سری عملیات های جستجوی دقیق انجام شد حدود ساعت 10بالگردهای حاضر در منطقه، اجازه پرواز پیدا کردند.ارتفاع بالای 3هزارپایی برای بالگرد سخت است و باید خلبان ها حرفه ای باشند .محلی ها هم چون منطقه را می شناختند در منطقه حضور یافتند ولی چون تجهیزات نداشتند ادامه کارشان سخت یود.

وی ادامه داد: عملیات تا شب ادامه داشت و نیروها در ارتفاعات بالای چهارهزارپا کمپ زدند و صبح چهارشنبه به علت برودت هوا بازگشتند و هرچه در توان داشتند پیکرها را پایین آوردند.همزمان با این اقدامات اطلاع رسانی ها هم انجام می شد.

فتحی افزود: با همه این احوال، عصر چهارشنبه جلسه ای با نماینده ارتش و رییس سازمان مدیریت بحران داشتیم و قرار شد عملیات از سی سخت و جبهه جنوبی دنبال شود و افرادی با تجهیزات کامل به محل سقوط صعود کردند اما بعد از رسیدن تیم ها اعلام کردند بارش برف شدید است و به علت برودت جلوتر نمی‌توانیم برویم. صبح روز جمعه هم تیم ها اعلام کردند70 سانت برف روی چادر ما باریده و به علت پوشیده بودن کوه از برف امکان ادامه عملیات نیست.

وی با تاکید بر اینکه همه عملیات ها با هماهنگی جمعیت هلال احمر انجام می شد،گفت: بنا بود فردی در این حادثه آسیب نبیند برای همین از بهترین افراد فعال در حوزه کوهستان مشورت گرفتیم و نظرشان این بود عملیات تا بهبود شرایط جوی متوقف شود.از آن روز تا کنون هم عمده عملیات ها برای انتقال پیکرها توسط بالگردها متمرکز است و الان چندین تیم در منطقه کار جستجوی پیکرها را دنبال می کنند.

فتحی عنوان کرد: نمی توان زمان مشخص کرد چون هواپیما چندین قطعه شده و انتقال پیکرها با مشکلاتی مواجه است و امیدواریم در همین ایام با چندین بالگرد و متخصص که در منطقه داریم کار به خوبی انجام شود.سعی کردیم از ظرفیت های همه استفاده کنیم و تیم های کوهنوردی زیادی هم برای کمک با ما تماس می گرفتند و از کمک های آن ها استفاده می کردیم.

وی گفت: سال 96 پرحادثه ترین سالی بوده است که تاکنون داشته ایم و تماما در عملیات بودیم و روز عادی نداشتیم.یک تیم از اروپا به یاسوج آمده بود اما وقتی شرایط را دید منصرف شد و بازگشت، از همین رو باید قدر نیروهای عملیاتی را بدانیم.

فتحی عنوان کرد: روز اول اعلام کردیم اولویت ما جعبه سیاه نیست، اما دوستان سازمان هواپیمایی کشوری با ما هماهنگ کردند که به نیروها آموزش دهیم که اگر احیانا با تجهیزاتی از هواپیما برخورد کردند بتوانند جعبه سیاه را شناسایی کنند. بالگردهای ما در منطقه جعبه سیاه را شناسایی کردند و  پایین آورده شد و تحویل مقامات قضایی دادیم.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز