خبرگزاری کار ایران

رئیس کمیته سلامت شورای شهر تهران در گفت‌وگو با ایلنا:

وضعیت رسیدگی به کودکان کار بدلیل بدهی‌های شهرداری مطلوب نیست

asdasd
کد خبر : ۵۹۹۸۲۱

رئیس کمیته سلامت شورای شهر تهران گفت: با توجه به شرایط فعلی کشور و بدهی عظیمی که شهرداری دارد، وضعیت رسیدگی به کودکان کار هرچند که انجام می‌شود، اما مطلوب نیست.

به گزارش خبرنگار ایلنا، معضل کودکان کار اگرچه به ظاهر یک آسیب اجتماعی یا تصویر تلخ شهری تلقی می‌شود، اما در پس خود نشان از وضعیت بحرانی در بخش‌های دیگر اجتماعی دارد که تبلور آن در کودکان کار به حد اعلا‌ رسیده است. ناتوانی سرپرست‌های خانوارهای حاشیه شهرهای بزرگ نظیر تهران برای اداره مالی زندگی از مهم‌ترین عواملی هستند که هم باعث پیدایش معضل کودکان کار می‌شود و هم صدالبته به طور مستقیم در افزایش تعداد کودکان کار نیز تاثیر مستقیم دارد؛ بطوری که معاون اجتماعی و فرهنگی شهرداری تهران تعداد کودکان کار را  15 هزار کودک اعلام کرده است؛ این در حالیست که سازمان بهزیستی تعداد این کودکان را 7000 مورد می‌داند.

با این حال بخش قابل توجهی از این کودکان توسط پیمانکاران شهرداری به زباله گردی مشغول هستند که شرایط بهداشتی اضطراری نیز دارند، اما متاسفانه در زمان مراجعه به مراکز درمانی پذیرش شده اما با هزینه های بالای درمانی مواجه هستند؛ این در حالی است که شورای شهر تهران از همان ابتدا قول رفع این کار خلاف قانون پیمانکاران شهرداری در کوتاه ترین زمان ممکن را داده بود که نه تنها تا امروز هیچ نشانی از رفع این معضل نیست؛ بلکه رییس کمیسیون سلامت شورای شهر تهران در واکنش به اینکه این کودکان توسط پیمانکاران شهرداری به زباله گردی مشغول هستند می گوید که این پیمانکارها خصوصی هستند!

ناهید خداکرمی (رئیس کمیته سلامت شورای شهر تهران) در رابطه با وضعیت درمانی کودکان کار و خیابان به خبرنگار ایلنا گفت: مساله اتباع بیگانه بدلیل جنگ و فقر در کشور ما وجود دارد و این افراد در حاشیه شهر تراکم بالاتری دارند،این مساله به دلیل فعالیت سازمان امور پناهندگان،سازمان ملل و وزارت کشور ربطی به شهرداری و کمیسیون سلامت ندارد، با این‌حال شهرداری همواره تلاش کرده است که مسائلی را که مرتبط با حضور اتباع است؛ بخصوص مساله کودکان کار را در حد مقدورات حل و فصل کند.

وی افزود: با توجه به طرح تحول سلامت تا جایی که اطلاع دارم تمام مراکز بهداشتی در سطح یک این افراد را پذیرش می‌کنند؛ همچنین اورژانس نیز با این تفکر که این افراد اتباع هستند مانع از پذیرش نمی‌شود؛ بنابراین مشکلی از نظر پذیرش وجود ندارد.

خداکرمی در رابطه با کودکانی که توسط شهرداری به کار گرفته می ‌شوند و کارت نیز دارند، بیان داشت: کودک کار یک معضل چند بعدی فراگیر است.اغلب آنها فرزندان مهاجرین هستند.برخی از این کودکان در جنگ پدر و مادر خود را از دست داده اند و به دلیل شرایط بدی که داشتند به کشور پناه آورده اند وجالب است که شرایط زباله گردی آنها در کنار سبقه‌ای که داشتند و پس زمینه ای که موجب مهاجرت آنها شده است به اندازه ای شدید بوده است که زباله گردی را ترجیح می‌دهند که این فضای شهر را از نظر عاطفی، زیبایی، انسانی و اجتماعی دچار مشکل کرده است و راه حل را شهرداری و شورای شهر نمی تواند به تنهایی ارائه دهد.

وی افزود: این مساله به گونه ای است که وزارت کار، وزارت کشور، امور پناهندگان سازمان ملل و تمامی سازمان هایی که درگیر این مساله هستند باید این امور را باهم سرو سامان دهند.

خداکرمی تاکید کرد که با توجه به شرایط فعلی کشور و بدهی عظیمی که شهرداری دارد، وضعیت رسیدگی به این هرچند که انجام می‌شود؛ اما مطلوب نیست.

وی در واکنش به اینکه در حال حاضر کودکان زباله گرد برای پیمانکاران شهرداری کار می‌کنند، بیان داشت: پیمانکاران شهرداری بخش خصوصی هستند اما این مساله را در نظر بگیرید که این کودکان نیاز به کار کردن دارند و جمع آوری آنها تبعاتی دارد، فرض کنید شهرداری این کار را ممنوع کند نتیجه این می‌شود که این کودکان به کارهای زیرزمینی و بهره کشی برده وار سوق داده شده و به کارهای خطرناک تر مثل بهره کشی جنسی و یا بهره کشی هایی که منجر به خشونت نسبت به این کودکان می‌شود منجر شود این مساله عمیق و چند بعدی است که در واقع در مدت کوتاهی حل نمی شود.

وی افزود: مهاجرت های غیرقانونی و ورود پناهندگان باید توسط کشور مبدا حل شود.یکی از راه حل ها  این است که همه این افراد را جمع آوری کرده وبه مرزها برده تا رد مرز شوند که کشور ما این کار را انجام نمی دهد.

رئیس کمیته سلامت شورای شهر تهران در ادامه گفت: پدیده کودکان کار بسیار رنج آور و دردناک است که به هرحال همه باید برای آن راه حل اساسی و مطلوب را پیدا کنند تا این کودکان بچگی کنند و به کلاس های درس بازگردند و آینده مطلوب‌تری داشته باشند نه اینکه کودک این آرزو را داشته باشد که زباله بیشتری را جمع کند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز