خبرگزاری کار ایران

سخنگوی سازمان آتش نشانی:

هنوز علت قطعی حادثه آتش‌سوزی ساختمان برق حرارتی مشخص نیست

asdasd
کد خبر : ۵۹۱۵۸۵

سخنگوی سازمان آتش نشانی با بیان اینکه آتش نشانی 53 ساعت در محل آتش‌سوزی ساختمان برق حرارتی حضور داشته است، گفت: این حادثه پتانسیل این را داشت که بدتر از این باشد اما بدون هیچ گونه تلفات و خسارت سنگین مهار شد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، جلال ملکی سخنگوی سازمان آتش نشانی بعد از ظهر امروز در نشست خبری حادثه آتش سوزی ساختمان اداری میدان ولیعصر نحوه اطفای حریق را اعلام کرد.

او با بیان اینکه در جریان این تحقیق تلاش آتش نشانان مثال زدنی بود گفت: تلاش آتش نشانی و همه سازمان‌های درگیر مثال زدنی بود، ساعت 10:06 نیروهای آتش نشانی به سمت مقصد اعزام شدند در وهله اول اعلام شد که آتش سوزی از کابین آسانسور آغاز شده اما وقتی نیروهای اول وارد ساختمان شدند متوجه شدند که دود داخل طبقات دیگر نیز وجود دارد و با آمدن نیروهای کمکی بالاخره مشخص شد کانون آتش در طبقه منفی 4 ساختمان بوده است.

ملکی با تاکید بر اینکه نیروها در ابتدا افراد حاضر در ساختمان با کمک حراست خارج شدند سپس عملیات اطفا آغاز شد، افزود: بایگانی این ساختمان بسیار قدیمی بوده و حجم زیادی پوشه و کاغذ را در خود جای داد و قفسه‌ها نیز بدون رعایت اصول چیده شده بودند.

ملکی با بیان اینکه آتش نشانی 53 ساعت در محل حضور داشته است گفت: این حادثه پتانسیل این را داشت که بدتر از این باشد اما بدون هیچ گونه تلفات و خسارت شاخص و سنگین  مهار شد و تا چند دقیقه دیگر نیروها محل را ترک خواهند کرد.

او ادامه داد: کارکنان اداره خودشان دیر متوجه آتش شده بودند و آتش نشانان در وهله اول متوجه ابعاد حادثه نشده بودند و به علت دود غلیظ و حرارت بالا نمی‌توانستند متوجه منبع حریق شوند.

ملکی در خصوص مصوبه جلسه ستاد مدیریت بحران برای استفاده از فوم در شب گذشته و تاخیر در استفاده از کف افزود: ما از ابتدا از فوم استفاده می‌کردیم اما نه به این حجم. اما در مواردی دمای طبقه منفی چهار به 250 درجه هم رسیده بود و این به این معنا است که آب به شعله نرسیده بخار می‌شد و در ساعات اولیه به علت درجه حرارت بالا استفاده از کف کارآیی نداشت اما ساعات اولیه بامداد دیشب بالاخره درجه حرارت کاهش یافت و بالاخره توانستیم از فوم استفاده کنیم توجه کنید که فوم خاصیت جذب ندارد البته پس از استفاده از فوم آب را قطع نکردیم و این پیشنهاد هم از بیرون نبود بلکه پیشنهاد خودمان بود.

وی افزود: هنوز علت قطعی حادثه مشخص نیست اما ممکن است سیستم اطفای حریق از نوع آیروسل بوده باشد که این نوع سیستم حرارت بسیار زیادی دارد و اگر در کنار مواد قابل اشتعال قرار بگیرد ممکن است باعث آتش‌سوزی شود.البته ممکن است علت چیز دیگری بوده باشد و این سیستم کار خود را به خوبی انجام داده باشد اما حرارت بالا باعث شدیدترشدن آتش شده باشد.

ملکی افزود: این ساختمان دو سه طبقه و قدمتی کم تر از پلاسکو داشت و ۱۸سال پیش مقاوم‌سازی شده است و ۱۸۰۰تن بار اضافی از روی ساختمان برداشته شده است.ساختمان‌هایی که سازه فلزی دارند اگر درجه تا ۵۰۰برسد امکان ریزش تا ۵۰درصد وجود دارد و اگر به ۶۰۰درجه برسد ساختمان می‌ریزد.هنوز هم بیم اینکه ساختمان به‌طور کل نریزد صفر نشده و هنوز هم وجود دارد.این درصد کم شده اما از بین نرفته است.باید ظرف ۲۴ساعت مشاوران و مهندسان ساختمان را بررسی کنند که تا ببینند ساختمان نیاز به مقاوم‌سازی دارد یا نه.خدمات انتظامی، ترافیکی و اورژانس تا ایجاد ایمنی کامل باید در آن جا حضور داشته باشند.

وی گفت:بعد از پلاسکو  حساسیت بسیار زیاد شد،این حادثه را هم اگر مدیریت نمی‌کردیم بدتر از پلاسکو می‌شد چون ساختمان‌های زیادی اطراف آن وجود دارند و پتانسیل مصدومیت و تخریب خارجی داشت.آخرین‌بار ۳دی‌ماه امسال به این ساختمان اخطار داده شده اما اقدامات ایمنی کافی صورت نگرفته است.آتش نشانان تاوان بی احتیاطی افراد دیگر را می‌دهند.ساختمان‌های بالای شش طبقه باید از سمت آتش نشانی تاییدیه بگیرند. شهروندان باید خودشان هم در ایمن‌سازی ساختمان‌ها مشارکت داشته باشند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز