خبرگزاری کار ایران

مقام مسئول سازمان غذا و دارو در گفت‌وگو با ایلنا:

بیمه‌شدن داروی حیاتی بیماران پوکی استخوان در گرو کاهش قیمتش است

asdasd
کد خبر : ۵۹۱۳۲۱

مدیرکل دفتر ارزیابی و تجویز کالاهای سلامت سازمان غذا و دارو با اشاره به اینکه داروهای برند تحت پوشش بیمه قرار نمی‌گیرند، گفت: مسئله داروی تری‌پاراتاید برای بیماران پوکی استخوان در حال بررسی است تا قیمت آن کاهش یابد و بیمه‌ها آن را تحت پوشش قرار دهند.

مهرناز خیراندیش، مدیرکل دفتر ارزیابی و تجویز و مصرف کالاهای سلامت سازمان غذا و دارو در گفت‌و‌گو با خبرنگار ایلنا درباره همکاری این سازمان با بیمه‌ها و خارج شدن برخی داروها از لیست بیمه مانند داروی (تری‌پاراتاید) برای بیماران پوکی‌ استخوان گفت: طبق قانون برنامه ششم توسعه داروهایی که پوشش حمایتی می‌گیرند باید داروی تولید داخل و بعد ژنریک باشند و برندها نباید تحت پوشش بیمه قرار گیرند و در طول برنامه ششم این موضوع حتما باید اجرا شود.

او با اشاره به اینکه داروهایی که از تحت پوشش بیمه بیرون می‌آیند؛ مشابه آنها وجود دارد، گفت: اگر دارویی مشابه نداشته باشد این مسئله برایش پیش نمی‌آید. داروهایی که در مدت اخیر از تحت حمایت بیمه خارج شدند، مشابه‌ای در بازار دارند.

خیراندیش ادامه داد: در هیچ جای دنیا سازمان غذا و دارو همه داروها را وارد فهرست خود و بیمه نمی‌کند و این گونه نیست که همه دارو تحت پوشش قرار گیرند.

مدیرکل دفتر ارزیابی کالاهای سلامت سازمان غذا و دارو با اشاره به هزینه اثربخشی یا (HTA )، گفت: در کشورهای توسعه یافته مبنی بر نتایج این مطالعات سیاست‌گذاری می‌کنند. سازمان غذا و دارو ما هم متخصصینی در زمینه HTA دارد که براساس این مطالعات دارو از نظر اثربخشی بررسی می‌شود.

خیراندیش خاطر نشان کرد: در مورد دارویی مانند تری پاراتاید که برای بیماران پوکی استخوان تجویز می‌شود و در حال حاضر از لیست بیمه خارج شده نیز شرایط  به همین گونه است. در این خصوص تعهداتی شرکت داشت که باید به آنها عمل می‌کرد. این موضوع در حال پیگیری است که قیمت آن پایین بیاید و زمانی که قیمت آن پایین بیاید بیمه‌ها نیز می‌توانند آن را پوشش دهند.

او با بیان اینکه 97درصد داروهای کشور تولیدی است، افزود: خوشبختانه شاخص‌های سلامت و درمان بیماران در کشور ما بسیار خوب است و 97 داروهایی بازار در کشور تولید داخل است و کیفیت خوبی هم دارند. هم چنین آمار فروش داروها نشان می‌دهد که استقبال از داروهای ایرانی خوب است.

مدیرکل دفتر ارزیابی کالاهای سلامت سازمان غذا و دارو با تاکید بر اینکه فرهنگ تجویز و مصرف دارو نیاز به اصلاح دارد، گفت: بیمه سیاست‌های خود را دارد اما سازمان غذا و دارو با ارزیابی‌هایی که انجام می‌دهد، تصمیم‌ می‌‌گیرد، دارویی در فهرست رسمی داروهای کشور قرار بگیرد یا نه. ما براساس مطالعات هزینه اثربخشی داروها را وارد فهرست رسمی می‌کنیم که همین امر موجب می‌شود اکثر داروهایی که در این فهرست قرار دارند از سوی بیمه‌ها نیز حمایت شوند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز