خبرگزاری کار ایران

معاون وزیر بهداشت در همایش سرطان:

۱۵۴ هزار نفر در ایران مبتلا به سرطان هستند

asdasd
کد خبر : ۵۸۶۸۷۲

معاون بهداشت وزیر بهداشت با اشاره به اینکه اطلاعات و آمار درباره سرطان در ایران به روز نیست، گفت: از ابتدای سال ۹۷ فاز دوم اصلاح فرایند اجرایی دریافت اطلاعات آغاز می‌شود.

به گزارش خبرنگار ایلنا، علیرضا رئیسی، معاون بهداشت وزارت بهداشت در همایش ملی مبارزه با سرطان گفت: حدود ۴ سال است که بحث سرطان در وزارت بهداشت جدی گرفته شده و پویش‌های متفاوتی در این زمینه راه‌اندازی شده است. هدف از راه اندازی این پویش‌ها، ارائه هشدار و یادآوری و همچنین رساندن پیام به مردم و سیاست‌گذاران و مسئولان است.

او ادامه داد: وظایفی که در راستای مبارزه با سرطان وجود دارد، باید در جایگاه افراد به درستی انجام شود. یعنی هم وظایف فردی و هم مراقبت‌های جامعه از افراد باید مورد توجه باشد.

رئیسی افزود: وزارت بهداشت به عنوان متولی سلامت کشور است، اما همه المان‌های عوامل موثر بر سلامتی در اختیار وزارت بهداشت نیست و ۷۵ درصد این المان‌ها نیاز به مشارکت بین بخشی دارد.

معاون بهداشت وزیر بهداشت گفت: بحث آلاینده‌ها و مواد غذایی و بسترسازی جهت تغذیه سالم و کاهش نمک و چربی و تحرک بدنی مناسب و قطع مصرف دخانیات و غیره عوامل مهمی است که در مورد این موارد به تنهایی کاری از دست وزارت بهداشت ساخته نیست.

 رییسی با اشاره به تعداد بیماران سرطانی گفت: باید بدانیم که چه تعداد بیمار مبتلا به سرطان در کشور وجود دارد و در هر استان پراکندگی سرطان به چه صورت است. مشکلات زیادی در این راستا وجود داشت و تنها آماری که از سرطان‌ها داشتیم بر این اساس بود که کسی یک برگ پاتالوژی داشت و می‌گفتیم سرطان دارد. استخراج شیوع و بروز سرطان بر اساس جمعیت کار بسیار دشواری بود.

او افزود: در گذشته محدودیت در دسترسی به اطلاعات تشخیصی مکمل وجود داشت. همچنین اطلاعات به صورت غیرالکترونیک جمع‌آوری می‌شد و نظر پزشک درمان‌گر نیز برای ثبت کسب نمی‌شد. در زمینه پالایش و تکرارگیری نیز، پیوستگی کشوری سامانه وجود نداشت. در زمینه انتشار  فاصله طولانی وجود داشت. اطلاعاتی که الان در حال ارائه است، دقیق‌ترین اطلاعاتی است که تاکنون در وزارت بهداشت ارائه شده است. از ۴ سال پیش تاکنون اطلاعات جمع آوری و تکرارگیری شده و به صورت الکترونیک جمع آوری شده است.

رئیسی تصریح کرد: تا پایان سال آتی گزارش‌های ما در زمینه سرطان به روز خواهد شد که یکی از دستاوردهای باارزشی است که اتفاق می‌افتد.

معاون بهداشت وزیر بهداشت گفت: تفاهم‌نامه‌ای بین سه معاونت تحقیقات و فناوری و بهداشت و درمان امضا شد و بر اساس این تفاهم‌نامه این سه معاونت به یک زبان مشترک رسیدند و اطلاعات مربوط به سرطان جمع آوری شد. دبیرخانه‌ای نیز در معاونت بهداشت تشکیل شد.

او خاطرنشان کرد: سامانه‌ای به نام سامانه یک پارچه مدیریت اطلاعات نیز با عنوان سیمای سرطان ثبت و طراحی شد که اطلاعات به روز برای ثبت دقیق اطلاعات را در اختیار ما قرار خواهد داد. فاز دوم اصلاح فرآیند اجرایی نیز از سال ۹۷ آغاز خواهد شد. در این فاز دریافت به روز اطلاعات تشخیصی از مراکز پاتولوژی و درمانی با همکاری سازمان‌های بیمه‌گر انجام خواهد شد.

معاون وزیر بهداشت تاکید کرد: در گزارش ثبت مبتنی بر جمعیت، همه اطلاعات از سال‌های ۸۲ به بعد وارد سامانه شد تا بتوانیم میزان بروز سرطان در کشور را به صورت سالانه ثبت کنیم.

او گفت: از ٣١استان اطلاعات ٢٧ استان بازبینى شده و درقالب اطلاعات ١٣٩٣ثبت شد و استان هاى مانده نیز طى هفته هاى آتى وارد سامانه مى شود. نرم افزار سیمای سلامت به عنوان یک نرم افزار پیشرفته برای ثبت و مدیریت اطلاعات سرطان در سال ۲۰۱۸ قرار است که به تایید نهادهای بین المللی همانند سازمان جهانی بهداشت برسد.

رئیسی افزود: تا سال ٩٣ تعداد کل مبتلایان به سرطان در ۳۱ استان کشور حدود ۱۰۹ هزار بود. تعداد موارد جدید و استاندارد شده در هر ۱۰۰ هزار نفر حدود ۱۵۴ هزار نفر بود. شایع‌ترین سرطان‌ها نیز به ازای هر ۱۰۰ هزار نفر در خانم‌ها، سرطان پستان بود که ۳۱.۳ گزارش شده است. سرطان روده بزرگ نیز حدود ۱۱ در ۱۰۰ هزار نفر و سرطان پوست نیز ۱۱ در ۱۰۰ هزار نفر و سرطان معده حدود ۹.۸ و سرطان تیرویید حدود ۷ در ۱۰۰ هزار نفر بود.

معاون وزیر بهداشت بیان کرد: در میان آقایان سرطان معده رایج‌ترین است و ۲۱ تا ۲۲ در ۱۰۰ هزار و بعد سرطان پوست ۱۸ در ۱۰۰ هزار نفر و بعد سرطان پروستات و بعد سرطان روده بزرگ که ۱۵ در ۱۰۰ هزار و سرطان مثانه شایع است.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز