خبرگزاری کار ایران

نجفی :

بودجه سال آینده شهرداری ۱۷ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان است

asdasd
کد خبر : ۵۸۴۵۰۰

شهردار تهران بودجه سال آینده شهرداری را ۱۷ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان اعلام کرد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، محمد علی نجفی، شهردار تهران صبح امروز در سی و نهمین جلسه شورای شهر تهران و در جریان تقدیم لایحه بودجه سال ۱۳۹۷ شهرداری تهران به شورا گفت: قرار بود جمعه گذشته برنامه مفصلی با حضور خانواده‌ها و جمعی از کسانی که درباره حادثه پلاسکو بررسی‌ها و تحقیقات و نگاشته‌هایی داشتند، برگزار کنیم، اما بنا به درخواست جمعی از خانواده‌ها که فرموده بودند؛ در شهرستان‌ها یا در تهران همزمان برنامه بزرگداشت دارند، این برنامه را به فردا بعد از نماز مغرب و عشا موکول کردیم.

او ادامه داد: بخشی از این برنامه اختصاص به گفت و گوی آزاد و صمیمانه با خانواده‌های این عزیزان دارد و حضور اعضای شورای شهر در این برنامه و گفت‌وگوها مؤثر است.

وی یاد و خاطره جان‌باختگان حادثه کشتی سانچی را گرامی داشت و افزود: به خانواده‌های این عزیزان تسلیت می‌گویم. همچنین یاد و خاطره مرحوم مهندس بازرگان، اولین نخست وزیر جمهوری اسلامی ایران را نیز گرامی می‌دارم.

او در ادامه به لایحه بودجه سال ۱۳۹۷ شهرداری تهران اشاره کرد و گفت: این اولین بودجه‌ای است که توسط مدیریت شهرداری جدید به شورای شهر تقدیم می‌شود، این بودجه با بودجه‌های سال‌های قبل تفاوت‌های جدی دارد اما تفاوت اساسی که بودجه شهرداری پیدا خواهد کرد، در بودجه سال ۱۳۹۸ خواهد بود، چرا که با کمک شورای شهر تا دی ماه سال آینده برنامه پنج ساله سوم شهرداری را به تصویب می‌رسانیم بر اساس این برنامه، تغییرات و تحولات اساسی که باید در بودجه ایجاد شود، در سال ۹۸ اعمال می‌کنیم.

او با تاکید بر اینکه امسال در حد امکان و در فاصله کوتاه و در چارچوب برنامه دوم شهرداری، بودجه تنظیم شده است٬،افزود: عملکرد ۴۲ ماهه برنامه دوم شهرداری تا پایان شهریور ماه نیز آماده شده و نقاط قوت و ضعف و اشکالات این برنامه که امروز همراه بودجه تقدیم شورا خواهد شد، می‌تواند به ما در تنظیم برنامه پنج ساله سوم کمک کند.

او  تهران را  به عنوان پایتخت سیاسی و اقتصادی، متأثر از سیاست‌های کلان اقتصادی کل کشور دانست و افزود: رکود یا رونق اقتصادی، اقتصاد شهر و شهرداری را نیز تحت تأثیر قرار می‌دهد. متأسفانه رکود حاکم بر بخش مسکن، کاهش ارتباط منابع شهرداری با اقتصاد شهر ناشی از اجرای قانون برنامه ششم توسعه و تأثیر منفی آن بر تحقق منابع پایدار حاصل از قانون مالیات بر ارزش افزوده به عنوان مهم‌ترین منبع درآمد پایدار سبب متمایل شدن مدیران شهری به کسب درآمد از منابع ناپایدار شده است.

نجفی با اشاره به چالش‌های شهرداری در تنظیم بودجه تصریح کرد: نوسان سهم درآمدهای پایدار طی دهه گذشته بین هفت تا ۲۵ درصد، تورم دیون سنواتی طی سال‌های اخیر که شامل حدود ۲۹ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان دیون قطعی ثبت شده بود و افزایش بی‌رویه و یکباره حدود سیزده هزار نفر به مجموع نیروی انسانی در انتهای سال ۱۳۹۵ و ابتدای سال جاری و کسری اعتبار ناشی از آن و همچنین وجود پروژه‌های نیمه تمام که نیازمند بیش از۳۴ هزار میلیارد تومان برای اتمام آن‌ها است از چالش‌های تهیه و تنظیم بودجه سال ۱۳۹۷ شهرداری تهران بود.

شهردار تهران  رویکردها و الزامات تدوین بودجه سال 1397 شهرداری تهران در بخش منابع را چنین تصریح کرد: شفاف سازی منابع حاصل از سازمان ها و شرکت های وابسته به شهرداری تهران با ایجاد و تقویت خزانه متمرکز بر اساس بخشنامه ابلاغی وزارت کشور و لزوم واریز تمامی درآمدها به حساب خزانه شهرداری و تدوین ساز و کار وصول و واریز٬ پیش بینی منابع بودجه سال آتی به صورت واقعی و قابل وصول٬ افزایش کیفیت منابع درآمدی با تغییر رویکرد از شهرفروشی به ایجاد منابع پایدار٬ واریز درآمد نیابتی و سود سهام سازمان های وابسته و شرکت های تابعه (که به نوعی درآمد پایدار محسوب می شوند) به خزانه شهرداری٬ کاهش وابستگی به واگذاری دارایی های سرمایه ای و پیش بینی حداقلی واگذاری دارایی های مالی (کاهش منابع قرض گرفته شده) و افزایش سهم منابع پایدار رویکردها و الزامات را شامل می‌شود.

او در تشریح رقم بودجه گفت: بودجه سال آینده شهرداری تهران ۱۷ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان است؛ بودجه سال جاری ۱۷ هزار و ۹۰۰ میلیارد تومان بود که البته همه آن تحقق پیدا نکرده است.بودجه سال ۹۷ با رویکرد انقباضی واقعی تدوین شده است. تراز عملیاتی سال 1397 مثبت خواهد بود.

وی افزود: مثبت بودن خالص تملک دارایی مالی در کنار تراز عملیاتی مثبت و خالص تملک دارایی سرمایه ای منفی در بودجه پیشنهادی سال 1397 شهرداری تهران با در نظر گرفتن ظرفیت های پیش بینی شده در تبصره های بودجه پیشنهادی نشان دهنده رویکرد شهرداری تهران به بازپرداخت دیون و تعهدات پیمانکاران، بانک ها و املاک تصرفی و ... (اشخاص حقیقی و حقوقی) است.

نجفی با تاکید بر اینکه حوزه معاونت حمل و نقل و ترافیک توجه ویژه به موضوع آلودگی هوا دارد، گفت:  ردیف اعتباری جدید بابت بهسازی و نگهداری مراکز معاینه فنی در جهت افزایش کارآیی و ارتقای استانداردها، بهره گیری از سامانه های هوشمند نظارتی در تردد خودروهای واجد مجوز تردد (برچسب معاینه فنی) و اجرای طرح LEZ  پیش بینی شده است.

 او ادامه داد: یک  ردیف اعتباری جهت توسعه و نوسازی ایستگاه های سنجش آلودگی هوا و صدا٬ همچنین یک ردیف اعتباری تحت عنوان توسعه و تأمین ناوگان خطوط مترو در جهت توسعه و افزایش کارآمدی حمل و نقل عمومی ریلی اختصاص یافته است.

شهردار در خصوص موارد حائز اهمیت در بودجه واحدهای اجرایی افزود: در حوزه معاونت خدمات شهری و محیط زیست نیز بمنظور تاکید و توجه ویژه به موضوع محیط زیست و اهتمام در کاهش معضلات محیط زیستی، برای مرکز محیط زیست و توسعه پایدار کد واحد مستقل تعریف شده و  از  بودجه معاونت خدمات شهری منفک شده است.

او در خصوص تغییرات در بودجه آتش‌نشانی افزود: اعتبار لازم بابت استخدام 400 نفر نیروی انسانی به منظور بکارگیری در ایستگاه های جدید آتش نشانی پیش بینی شده است و این تنها سازمانی است که در آن استخدام صورت می‌گیرد. همچنین اعتبار در مجتمع بازیافت خاک و نخاله جاجرود افزایش خواهد یافت.

شهردار با تاکید بر اینکه توجه ویژه به ارتقای سطح ایمنی و مدیریت حوادث و بلایای طبیعی در بودجه صورت گرفته است، تصریح کرد: احداث و تکمیل 18 سوله مدیریت بحران در سطح مناطق 22 گانه (عمدتا در محلات فاقد این تاسیسات)، احداث محل های اسکان موقت در منطقه 4 و 13 و  توسعه و تجهیز سامانه پرتال فرماندهی حادثه و تاسیسات و تجهیزات هشدار سیل و زلزله جز موارد لحاظ شده در بودجه امسال است.

نجفی با تاکید بر اینکه در ️حوزه معاونت فنی و عمرانی اعتبار پروژه های دارای پیشرفت فیزیکی بالا تامین خواهد شد، گفت: پروژه بهسازی کندرو آزادگان، دسترسی آزادگان دستواره و دوربرگردان حکیم تعاون در اولویت قرار دارند.

شهردار تهران با تاکید بر اینکه به بافت فرسوده در بودجه سال آینده شهرداری توجه ویژه شده است، افزود: بهسازی محیطی، احداث پارکینگ های عمومی و توسعه فضای سبز با رویکرد ارتقای سطح سرانه های خدماتی و شهری در بافت فرسوده از جمله موارد قابل تاکید است. طراحی و اجرای پروژه ها در محل سابق خط آهن تهران – تبریز به منظور ارتقای سطح سرانه ها و بهسازی منظر و محیط زیست شهری از جمله رویکردهای معاونت شهرسازی و معماری خواهد بود.

نجفی با بیان اینکه نگهداری و توسعه فضای سبز بوستان پردیسان از سال آینده به تدریج عملیاتی خواهد شد، افزود: ساماندهی و مرمت بافت ها و محلات واجد ارزش فرهنگی تاریخی در کنار تکمیل مسکن پیشگام نوسازان و همچنین  هماهنگی و تامین خدمات و زیرساخت و توسعه در بافتهای فرسوده شهری از دیگر اولویت های پیش رو به شمار می رود.

نجفی در مورد معاونت مالی و اقتصاد شهری و سرنوشت شهر آفتاب، خاطرنشان کرد: در کنار مسئله جذب سرمایه گذاری خارجی، موضوع تکمیل زیرساخت های نمایشگاه شهر آفتاب مد نظر قرار گرفته است. تعدادی از پرسنل شهرداری تهران عضو صندوق بازنشستگی و تعداد دیگری نیز تحت پوشش تامین اجتماعی هستند که تفاوت هایی در ارایه خدمات وجود دارد، به همین منظور حمایت از پرسنل تحت پوشش بیمه تامین اجتماعی و همسان سازی خدمات درمانی نیروی انسانی شاغل در شهرداری تهران تحت توجه قرار گرفته و سعی می کنیم این تفاوت ها را به نفع کارکنان تحت پوشش تامین اجتماعی، جبران کنیم.

او در ادامه به نهادهای که از سوی شهرداری کمک دریافت می‌کنند، اشاره کرد و گفت:  در ردیف های متمرکز بودجه شهرداری تهران کمک به بنیاد نخبگان، حمایت از نشر آثار امام خمینی، کمک به دانشگاه ها و موسسات آموزش عالی، توانمندسازی بانوان شهرداری، پرداخت دیون پیمانکاران و ... پیش بینی شده است.

شهردار تهران افزود: در برآورد اعتبارات پروژه های مناطق باید در نظر داشت که  علی رغم کاهش اعتبارات پروژه های غیرمستمر تعداد ۲۰۸ پروژه با اعتبار چهار هزار میلیارد ریال قابلیت خاتمه در سال آتی را دارند.در بخش بودجه مربوط به «کمک ها» تعداد ۹۲ پروژه به مبلغ ۹۹۵ میلیارد ریال حذف شده است.

نجفی با اشاره به آینده پروژه ‌های نیمه تمام گفت: در پروژه های شروع نشده نیز تعداد 46 پروژه به مبلغ ۸۳۰ میلیارد ریال و در پروژه های متوقف، تعداد ۸ پروژه به مبلغ ۱۰۶ میلیارد ریال حذف شده است. علاوه بر این تعداد ۵۲ پروژه به مبلغ ۴۵۶ میلیارد ریال خاتمه خواهد یافت.

او ادامه داد: از میان پروژه های جدید تعداد ۱۰ پروژه به مبلغ ۲۵۰ میلیارد ریال با قابلیت خاتمه در سال ۱۳۹۸، تعداد ۲۵ پروژه به مبلغ ۵۰۷ میلیارد ریال با قابلیت خاتمه در سال ۱۳۹۷ و تعداد دو پروژه مطالعاتی به مبلغ ۷/۵  میلیارد ریال با قابلیت خاتمه در سال ۱۳۹۸ به مناطق اضافه شده است.

شهرداری در خصوص سازمان‌ و شرکت‌های وابسته افزود: سود سهم شهرداری از سازمان های زیباسازی شهر تهران، بوستان ها وفضای سبز، میادین میوه و تره بار،  بهشت زهرا (س)، شرکت شهروند، سازمان پایانه ها، حمل ونقل و ترافیک، خدمات اداری شهر، شرکت نوسازی عباس آباد، ارتباط مشترک و سازمان فناوری ارتباطات شناسایی شده و به عنوان ردیف های عمومی بودجه شهرداری به خزانه واریز می شود.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز