خبرگزاری کار ایران

حمید ظهرابی:

تالاب بختگان در وضعیتی بحرانی است/ برای حل مشکل آب کشور نیاز به گفتمان و گذشت ملی داریم

asdasd
کد خبر : ۵۷۴۷۸۵

سرپرست معاونت محیط طبیعی و تنوع زیستی سازمان حفاظت محیط زیست تاکید کرد: برای حل مشکل آب کشور نیاز به گفتمان و گذشت ملی داریم

به گزارش ایلنا، حمید ظهرابی سرپرست معاونت محیط طبیعی و تنوع زیستی سازمان حفاظت محیط زیست با بیان اینکه مدیریت منابع آب کشور شباهت زیادی به یک بنگاه اقتصادی ورشکسته دارد، گفت: در مرحله ورشکستی مدیریت منابع آب هستیم، مصارف تعریف شده برای حوضه‌‌های آبخیز با منابع آب قابل تامین، متناسب نیست.

فشار بیشتر به منابع آب زیرزمینی به آخرین تلاش‌های یک بنگاه یا شخص ورشکسته شبیه است

وی افزود: مدیریت حوضه‌های آبخیز بدهکار و ورشکسته‌‌اند، اقداماتی نظیر انتقال آب بین حوضه‌‌ای، حفر چاه و فشار بیشتر به منابع آب زیرزمینی شباهت زیادی به آخرین تلاش‌های یک بنگاه اقتصادی یا شخص ورشکسته دارد.

سرپرست معاونت محیط طبیعی و تنوع زیستی سازمان حفاظت محیط زیست ادامه داد: شخص ورشکسته در آخرین روزهای تلاش برای گریز از مخمصه پول قرض  می‌‌گیرد، وام می‌گیرد تا اقساط عقب‌افتاده سایر وام‌ها را پرداخت کند، اقدامات این چنینی نمی‌‌تواند نجات‌‌بخش منابع آب باشد این اقدامات فقط بدهکاری‌‌ها را بیشتر می‌کند.

ظهرابی با طرح این پرسش که در این شرایط چه  می‌توان کرد، اظهار داشت: راه کار ساده است، همان کاری که با یک ورشکسته می‌‌کنیم، ذینفعان و مطالبه‌گران باید بنشینند، منابع موجود بدهکار ورشکسته را بررسی کنند، متناسب با موجودی بدهکار هر کدام بخشی از سهم خود را بگیرند، بقیه را ببخشند مقداری هم برای بقا و ادامه زندگی بدهکار کنار بگذارند.

برای حل مشکل آب کشور نیاز به گفتمان و گذشت ملی داریم

وی ضمن تاکید بر این موضوع که برای حل مشکل آب کشور نیاز به گفتمان ملی بین ذینفعان و گذشت ملی داریم، باید بخشی‌‌نگری را فراموش کنیم باید هدف را احیای رودخانه‌ها، تالاب‌ها و آبخوان قرار دهیم و تعاملات را بر اساس این هدف تعیین کنیم، تصریح کرد: باید طرح تعادل بخشی سفره‌‌های آب زیرزمینی را با قوت اجرائی کنیم باید حقابه تالاب‌‌ها تامین شوند.

سرپرست معاونت محیط طبیعی و تنوع زیستی سازمان حفاظت محیط زیست افزود: حقابه تالاب‌‌ها و رودخانه‌ها بعد از آب شرب، اولویت است. اما در حال حاضر بعد از شرب وزارت نیرو به کشاورزی و صنعت می‌پردازد، این خلاف قوانین و مقررات است. قانون‌شکنی است که در پوشش حمایت از مردم صورت می‌گیرد اما در درازمدت ضربه به همین بخش‌هاست. ضربه به سلامت محیط زیست و سلامت مردم است.

ظهرابی به وضعیت تالاب‌های کشور اشاره و خاطرنشان کرد: به طور نمونه در استان فارس، تالاب پریشان کاملاً خشکیده، تالاب کافتر که روزی برداشت ماهی از آن یکی از اصلی‌ترین منابع تامین معاش جوامع بومی بوده امروزه کاملا نابود شده است.

تالاب بختگان در وضعیتی بحرانی است

وی با اعلام اینکه تالاب بختگان در وضعیتی بحرانی است، ابراز داشت: اراضی اطراف دریاچه شور شده، کشاورزی در اطراف دریاچه نابود شده، تنوع زیستی آسیب جدی دیده است چرا که ما مدیریت منابع آب را بلد نبوده ایم.

به گفته این مقام مسئول، در حوضه آبخیز بختگان در بالا دست سد ساختیم، کشاورزی را توسعه داده‌ایم، پایین دست را به فلاکت کشیده‌ایم.

ظهرابی اشاره‌ای هم به وضعیت تالاب های گرمسیری استان فارس داشت و بیان کرد: این تالاب‌ها می‌توانند به عنوان کانون بحرانی فرسایش بادی سلامت مردم را به خاطره بندازند و باید برای احیای آن کاری کرد.

وی با تاکید بر اینکه الان زمان تصمیمات سخت است، اگر چاره‌‌‌اندیشی نکنیم تمدن دوهزار و پانصد ساله فارس را برباد خواهیم داد، یادآور شد: برای نجات این بیمار محتضر حتی اگر لازم است باید پای بیمار را قطع کنیم، زمان تصمیمات سخت فرارسیده است.

با ادامه روند کنونی مصرف آب بقای انسان‌‌‌ها تهدید می‌شود

سرپرست معاونت محیط طبیعی و تنوع زیستی سازمان حفاظت محیط زیست اضافه کرد: باید از برخی رشدهای نامتناسب صورت گرفته عقب‌‌نشینی کنیم، باید کشاورزی را محدود کنیم، باید مصرف آب را کاهش دهیم، در غیر این صورت با روند کنونی بقای انسان‌‌ها تهدید می‌شود.

ظهرابی درخصوص وضعیت هوای شیراز عنوان کرد: خدا را شاکریم که در این ایامی که بسیاری از کلان شهرهای کشور از نظر آلودگی هوا وضعیت اسفناکی داشتند هوای شهر شیراز در شرایط بهتری قرار داشت.

وی افزود: حفاظت از کیفیت هوای این شهر و جلوگیری از آلوده شدن هوای شهر باید اولویت حفاظت محیط زیست استان باشد و از این رو توسعه زیر ساخت‌‌های حمل و نقل عمومی و جلوگیری از استقرار صنایع آلاینده در اطراف این شهر باید در اولویت قرار گیرد.

سرپرست معاونت محیط طبیعی و تنوع زیستی سازمان حفاظت محیط زیست تاکید کرد: تدوین و اجرای برنامه آمایش سرزمین در استان باید به جد توسط سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی و محیط زیست استان پیگیری و اجرائی شود.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز