خبرگزاری کار ایران

در گفت‌وگو با ایلنا مطرح شد:

نابودی میانکاله با احداث واحد پتروشیمی/ سازمان حفاظت محیط‌زیست توضیح دهد

asdasd
کد خبر : ۵۶۷۵۹۲

دبیر شبکه سمن‌های محیط زیستی مازندران با اشاره به نابودی گردشگری پایدار در میانکاله با احداث واحد پتروشیمی در جوار آن گفت: میانکاله یک ظرفیت استثنایی برای گردشگری پایدار در ایران است و ارزش اقتصاد سبز دارد و نباید از این منطقه برای ایجاد واحد پتروشیمی که اقتصاد سیاه است، استفاده کرد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، بنا به گفته صاحبنظران استقرار واحد پتروشیمی به عنوان بزرگترین واحد صنعتی مازندران در منطقه زیست‌کره میانکاله، تبعات اجتماعی زیست محیطی زیادی به همراه خواهد داشت، این در حالی است که رییس سازمان حفاظت محیط زیست در نامه‌ای دستور داده است که این طرح با نظر موافق ارزیابی شود، اما فعالان محیط‌زیست با تعجب از این اقدام سازمان نسبت به راه‌اندازی این واحد پتروشیمی هشدار داده‌اند.

مسعود مولانا (دبیر شبکه سمن‌های محیط‌زیستی مازندران) در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا درباره این اقدام سازمان حفاظت محیط زیست گفت: رییس سازمان محیط زیست در نامه‌ای گفته است این طرح با نظر موافق ارزیابی شود. این اولین بار است درباره طرحی که هنوز جانمایی، مکان و طرح آن ارزیابی انجام نشده و نتیجه‌اش منتشر نشده، رییس سازمان حفاظت محیط زیست درباره آن بگوید با نظر مثبت ارزیابی شود.

او با بیان اینکه منطقه میانکاله یک منطقه زیست کره است، گفت: در سال ۱۳۸۳ به صراحت در قانون مشخص شده است که صنایع آلاینده و پتروشیمی برای مازندران ضرر دارد. همچنین منطقه میانکاله یک منطقه حفاظت شده است.

دبیر شبکه سمن‌های محیط زیستی مازندران ادامه داد: تشکل‌های محیط زیست عاملی برای جلوگیری از توسعه صنعتی نیستند، اما معتقدند توسعه صنعتی براساس موازین آمایش سرزمینی و توسعه پایدار باید انجام شود، چرا باید این چنین غیرشفاف، غیرقانونی و عجولانه برای تاسیس یک واحد پتروشیمی اقدام شود، در صورتی که ظرفیت اصلی مازندران صنعت گردشگری پایدار است و باید در این باره سرمایه‌گذاری صورت گیرد.

مولانا با ابراز نگرانی از این دستور رییس سازمان حفاظت محیط زیست گفت: صنایع پتروشیمی یک صنعت تخصصی است که افراد بومی منطقه با آن ناآشنا هستند و اگر میزان سرمایه‌گذاری که در پتروشیمی می‌شود در گردشگری سرمایه گذاری شود، بی شک سود بیشتر و شغل آفرینی بیشتری خواهد داشت.

او با تاکید براینکه سازمان حفاظت محیط زیست نباید وارد روندهای غیرشفاف شود و توضیحی در این باره ندهد، خاطرنشان کرد: این اقدام غیرقانونی است و دولت دوازدهم که ادعا می‌کند دولت محیط زیستی است چگونه می‌تواند زیر بار چنین تخلفات آشکاری رود. در آمایش سرزمینی که در سال ۱۳۸۳ صورت گرفته استان مازندران از اقدامات صنعتی منع شده است.

دبیر شبکه سمن‌های محیط زیستی مازندران تاکید کرد: برای این طرح هنوز مکانی جانمایی نشده و طرح‌ها بررسی نشده است. همچنین ذینفعان یعنی اهالی استان مازندران باید بدانند که اشتغال زایی در این منطقه قرار است به چه قیمتی تمام شود، آیا قراراست برای اشتغالزایی ۱۰۰ نفر مشکلات زیست محیطی فراوانی برای منطقه ایجاد شود؟!

مولانا تصریح کرد: ما درباره این موضوع با مدیرکل محیط زیست استان صحبت کردیم آقای مدیر کل هم مدعی بود که این خبر را از رسانه‌ها شنیده است و به او نیز اطلاعی داده نشده است. متاسفانه این طرح نه از طریق سازمان به مدیرکل استان اطلاع داده شده است و نه مورد ارزیابی قرار گرفته است در صورتی که در همه جای دنیا مرسوم است که ارزیاب‌ها پس از بررسی طرح درباره آن نظر می‌دهند نه اینکه رییس سازمان محیط زیست ابلاغ کند با نظر مثبت ارزیابی شود و این خلاف قانون است.

او درباره مضرات این طرح توضیح داد: این طرح بی‌شک آلودگی محیط زیستی برای منطقه و اکوسیستم دریای مازندران خواهد داشت و در منطقه میانکاله که منطقه حفاظت شده است دیگر گردشگری پایدار نخواهیم داشت، در حالی که میانکاله یک ظرفیت استثنایی برای گردشگری پایدار در ایران است و ارزش اقتصاد سبز دارد و براساس سند ششم توسعه ما باید به سمت استفاده از اقتصاد سبز برویم، پتروشیمی اقتصاد سیاه است در حالی روند توسعه کشور براساس اقتصاد سبز و کاهش اقتصاد سیاه باشد.

این فعال محیط زیست ادامه داد: میانکاله یک ظرفیت بزرگ برای گردشگری پایدار است و ذخیره زیست کره است و اگر قرار است در این منطقه سرمایه گذاری صورت گیرد باید در این حوزه‌ها باشد. متاسفانه دولت برای حفاظت از این منطقه سرمایه‌گذاری نمی‌کند و نمی‌تواند تعداد نگهبانان منطقه را به دلیل کمبود منابع افزایش دهد، اما می‌خواهد با سرمایه گذاری در صنعت پتروشیمی در این مکان اشتغال ایجاد کند. اگر منابع مالی وجود دارد، بهتر است حفاظت هر چه صحیح‌تر از همین منطقه استفاده شود.

دبیر شبکه سمن‌های محیط‌زیستی مازندران تاکید کرد: ما اطمینان داریم که دولت آقای روحانی اجازه چنین اقدامی را نخواهد داد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز