خبرگزاری کار ایران

وزیر آموزش و پرورش مطرح کرد:

طرح انتخاب دو عضو هیأت امنای صندوق ذخیره فرهنگیان توسط معلمان

asdasd
کد خبر : ۵۵۰۸۱۹

وزیر آموزش و پرورش تاکید کرد: طرحی داریم که بر اساس آن، معلمان می‌توانند دو عضو از اعضای هیأت امنای صندوق ذخیره فرهنگیان را انتخاب کنند.

به گزارش ایلنا، سیدمحمد بطحایی در کنفرانس ویدئویی با مدیران استان‌ها که با موضوع فراخوان نظرخواهی در خصوص انتخاب و انتصاب مدیران واحدهای آموزشی برگزار شد، گفت: این جلسه به دلیل فراخوان نظرخواهی در خصوص فرآیند انتخاب و انتصاب مدیران واحدهای آموزشی است که روز گذشته در سطح وسیعی منتشر شد؛ این فراخوان مقدمه‌ای برای شایسته‌سالاری در انتخاب مدیران مدارس است.

وی افزود: در آن فراخوان که در پورتال وزارتخانه و روزنامه‌ها منتشر شد، آمده است که تمام کسانی که توانایی و شرایط را دارند می‌توانند کاندیدای مدیریت شوند تا تنها معیار انتخاب مدیر مدرسه شناخت مدیر منطقه از او نباشد.

وزیر آموزش و پرورش درباره فرآیند این پروژه اظهار داشت: سازوکار این فراخوان این‌گونه است که ما سامانه‌ای را ایجاد خواهیم کرد که اگر مدیری خواست از پست مدیریت مدرسه خارج شود در آن سامانه ثبت می‌کند؛ تمام کسانی که می‌خواهند مدیر شوند و شرایط لازم را دارند در آن سامانه کاندیداتوری خود را اعلام می‌کنند؛ شرایط مدیریت در هر مقطع شرایط خاصی دارد که در همان سامانه ذکر می‌شود.

بطحایی اضافه کرد: سامانه به‌صورت هوشمند شرایط اعلام‌شده از طرف افراد و شرایط استاندارد را چک می‌کند و امتیازها را به کمیته‌ای ارائه می‌دهند؛ کمیته آن امتیازها را بررسی می‌کند و با بعضی‌ها مصاحبه می‌کند و لیست نفرات برتر به دست رئیس منطقه می‌رسد.

وی ادامه داد: کمیته‌ای که افراد در آن بررسی می‌شوند شامل یکی از کارشناسان اداری منطقه و یک پیشکسوت فرهنگی که احتمالاً مدیری خوش‌نام است که مسائل منطقه را می‌شناسد و یک نفر هم از اساتید دانشگاهی حوزه مدیریت آموزشی است.

وزیر آموزش‌ و پرورش تاکی کرد: فهرست امتیازها در دست رئیس منطقه گذاشته می‌شود و رئیس منطقه می‌تواند از میان آن‌هایی که توانایی و امتیاز لازم را دارند مدیر مدرسه را انتخاب می‌کند. البته اگر رئیس منطقه نفر اول را انتخاب نکرد حتماً دلایلی دارد و آن دلایل در صورت لزوم ارائه می‌شود.

بطحایی یادآور شد: این روند یک پیشنهاد است و شما و تمام مردم می‌توانند پیشنهاد‌های خود را به ما بدهند ما هم‌اکنون این فراخوان را منتشر کرده‌ایم و از مدیران و معلمان می‌خواهیم که نظرات را به رایانامه shayesteh@medu.ir بفرستند و ما بعد از چکش‌کاری یک پیش‌نویس آماده می‌کنیم و بعد آن را ابلاغ می‌کنیم.

وی اهداف این طرح را این‌گونه تشریح کرد: هدف اصلی ما در ورود به این بحث این بود که مقدمات شایسته‌ سالاری را در آموزش ‌و پرورش آماده کنیم؛ این کار درست است که روی کاغذ شکیل و زیبا است اما باید با ظرافت وارد این موضوع شد چرا که بسیار موضوع حساسی است.

وزیر آموزش‌ و پرورش در ادامه سخنان خود تصریح کرد: هدف بعدی ما این است که معلمان ما امروز نیاز به دریافت نشانه‌هایی دارند که انگیزه کاری آنها را بالا ببرد؛ ما در زمینه‌های اقتصادی و معیشتی همه تلاش می‌کنیم، هر روز من و همکاران به دنبال منابع مالی هستیم؛ در هر جلسه هیأت دولت مستقیم یا غیرمستقیم مشکلات مالی معلمان را مطرح می‌کنم؛ اما نمی‌شود همه فعالیت را متمرکز بر موضوع اقتصادی کرد.

بطحایی اضافه کرد: ما باید سایر روش‌هایی که معلمان را به کار مشتاق می‌کند نیز سرمایه‌گذاری کنیم؛ این روش بر تقویت انگیزه معلمان تأثیرگذار است؛ و ما به دنبال افزایش انگیزه معلمان است.

وی ضمن درخواست برای ترویج این فراخوان خاطرنشان کرد: من خواهش می‌کنم همه همکاران در استان‌ها در جلسات مختلف و در سخنرانی‌هایتان طی روزهای آینده حتماً این فراخوان را اطلاع‌رسانی کنید تا بتوانیم موجی از فراخوان را به وجود آوریم تا انگیزه‌ای جدید برای معلمان استفاده شود.

وزیر آموزش‌ و پرورش یادآور شد: ما چند طرح دیگر از جنس این‌گونه کارهای مشورتی داریم. یکی از این طرح‌ها این است که معلم‌ها بتوانند دو عضو از اعضای هیأت‌ امنای صندوق ذخیره را خودشان انتخاب کنند و یک بازرس ویژه هم از طرف معلمان انتخاب شود که از طرف وزیر هم ابلاغ بگیرد.

بعد از سخنرانی بطحایی، مدیران چند استان نظرات و سؤالات خود را از طریق ارتباط تصویری بیان کردند و زرافشان معاون متوسطه وزیر آموزش‌ و پرورش و مسئول برگزاری این طرح ابراز داشت: ما از شما خواستیم تا جلسه‌ای برگزار کنیم تا بتوانیم این فراخوان را به‌صورت گسترده منتشر کنیم.

وی با بیان اینکه مشارکت افراد به ما کمک می‌کند که ما یک دستورالعمل و چهارچوب مشخصی که بر مبنای شایسته‌سالاری است را تهیه کنیم و آن را اجرایی کنیم، عنوان کرد: یکی دیگر از اهداف این طرح اصلاح قوانین آموزش‌ و پرورش است چراکه اکنون بازنگری در قانون انتخاب مدیران در دستورکار شورای عالی آموزش و پروش است.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز