خبرگزاری کار ایران

مدیر عامل سازمان خدمات اجتماعی شهرداری تهران:

۹۰ درصد کودکان کار مورد آزار جنسی قرار می‌گیرند

asdasd
کد خبر : ۵۴۶۱۸۶

مدیرعامل سازمان خدمات اجتماعی شهرداری تهران در واکنش به انتقادات وارده به طرح جمع‌آوری کودکان کار و خیابان گفت: نباید احساسی در این مورد صحبت و عمل کنیم، چرا که نود درصد این کودکان مورد آزار جنسی قرار می‌گیرند.

به گزارش خبرنگار ایلنا، رضا قدیمی، مدیرعامل سازمان خدمات اجتماعی شهرداری تهران، در حاشیه طرح جمع‌آوری ضربتی معتادان متجاهر توسط نیروی انتظامی با اشاره به مشارکت‌های این سازمان با نیروی انتظامی در زمینه جمع‌آوری معتادان گفت: بر اساس تفاهم‌نامه‌ای که میان وزیر کشور و شهردار منعقد شده است، شهرداری تهران موظف است زیرساخت‌های لازم را برای ساماندهی و بهبود دو هزار معتاد فراهم کند.در طرح جذب معتادان متجاهر نیز سازمان خدمات اجتماعی شهرداری به عنوان همکار در کنار ناجا، قوه قضائیه و بهزیستی قرار دارد و بیشتر امکانات از نظر لجستیک و هدایت آ‌ن‌ها به سمت مراکز کمپ ترک اعتیاد، غربالگری و نگهداری آنها توسط کمپ‌ها به عهده شهرداری تهران است.

قدیمی وضعیت منطقه ۱۲ را اسف بار توصیف کرد و افزود:جلسات فراوانی با ناجا و قوه قضائیه درباره مشکلات پارک هرندی و منطقه ۱۲ داشتیم، در حالی که معتادان در حال استفاده از مواد مخدر بودند شاهد بودیم که کودکان کنار آنها بازی می‌کردند و جمع‌آوری معتادان یکی از مطالبات مردمی ساکنان این منطقه است.امیدوارم هستیم مسئولان به این جمع بندی برسند که با نگهداری سه ماهه راه به جایی نمی‌بریم. مراکز بهاران که زیرمجموعه شهرداری است آمادگی پذیرش حداقل دو هزار نفر از این معتادان را پس از دوره بازپروری دارد و می‌توانیم بین نه ماه تا یک سال به طور مداوم روی آنها کار کنیم.

مدیرعامل سازمان خدمات اجتماعی شهرداری تهران با اشاره به اینکه مراکز بهاران برای کار نیاز به مجوزهای قانونی دارند، ادامه داد: این امر مستلزم آن است که ابزارهای لازم و قانونی در اختیار ما قرار گیرد. سازمان بهزیستی بهاران را به رسمیت بشناسد و مجوزهای لازم را صادر کند. قوه قضائیه نیز احکامی را برای نگهداری این افراد پس از سه ماه صادر کند و گرنه متاسفانه وارد یک دوره تسلسل خواهیم شد.

وی خاطرنشان کرد: این وضعیت چندین سال است که ادامه دارد، هر دو الی سه ماه به کوچه پس کوچه‌ها می‌ریزیم و معتادان متجاهر را جذب می‌کنیم به کمپ‌های مربوطه می‌بریم پس از سه ماه دوباره آزاد می‌شوند و هنوز به خانه پا نگذاشته دوباره سراغ مواد مخدر می‌روند و لازمه جلوگیری از این فرآیند فقط برگزاری دوره‌های پس از بازپروری است.در تمام دنیا اعتیاد به شکل بیماری مادام العمر نگاه می‌شود و فردی که معتاد است تا روزی که زنده است باید تحت درمان باشد اما تعریفی که ما از درمان داریم فقط به بازپروری سه ماهه در کمپ محدود می‌شود.

مدیرعامل سازمان خدمات اجتماعی شهرداری تهران درباره نقش این سازمان در طرح جمع‌آوری کودکان کار و متکدی گفت: بر اساس مصوبه شورای عالی اجتماعی کشور که به امضای وزیر کشور نیز رسیده است، شهرداری امکانات لازم را برای جذب، نگهداری و اسکان آنها در اختیار سازمان بهزیستی به عنوان متولی قرار می‌دهد.در همین راستا سازمان تعداد زیادی مددکار اجتماعی با حداقل مدرک کارشناسی مددکاری در اختیار سازمان بهزیستی قرار داده است. همچنین تعداد زیادی خودروی صفر کیلومتر متناسب با وضعیت کودکان که مددکاران اجتماعی در داخلشان نشسته‌اند در اختیار سازمان قرار داده‌ایم.

او با تاکید بر اینکه ما کودکان کار را جمع‌آوری نمی‌کنیم بلکه آنها را جذب می‌کنیم، افزود: کودکان متکدی مورد آزار قرار گرفته‌اند، بسیاری از آنها به زور توسط بستگان خود که صلاحیت نگهداری از آنها را ندارند سر چهارراه‌ها مجبور به کار می‌شوند و مورد استثمار قرار می‌گیرند.فصل سرما در حال نزدیک شدن است، نباید احساسی در این مورد صحبت و عمل کنیم. حداقل این کودکان پس از جذب به سازمان بهزیستی می‌روند و سازمان، اولیا و بستگان آنها را شناسایی کرده، اخطارهای لازم به آنها داده می‌شود و اگر تکرار کنند با سرپرستان برخورد قضایی صورت گیرد.

قدیمی انتقادهای وارده به این طرح را احساسی خواند و ادامه داد: در این طرح ما همکار سازمان بهزیستی هستیم و به آن افتخار می‌کنیم. این امر خداپسندانه است و نباید به حرف‌های احساسی که در این زمینه زده می‌شود توجه کنیم. حرف‌هایی که برای جذب محبوبیت این روزها از طریق مصاحبه‌های متناقض، غیرتخصصی، غیرمسئولانه گفته می‌شود. در این طرح تاکنون ۴۱۶ کودک جذب شده‌اند که ۳۵۵ نفر از آنها از کشورهای اطراف هستند و این زنگ خطری برای ترانزیت متکدی به داخل کشور است.

او ادامه داد: خیلی از کسانی که در حال حاضر با عنوان مخالف این طرح صحبت می‌کنند، سال‌ها در این زمینه مسئولیت داشتند اما هیچ اقدامی در این راستا صورت ندادند، حتی یک صفحه اقدام اجرایی مناسب ندارند. الان هم که یک کاری در این زمینه در حال صورت گیری است مقابل این طرح قرار گرفته‌اند و باید از قبر و قیامت‌شان بترسند. باید از کودکانی بترسند که ۹۰ درصدشان مورد آزار جنسی قرار گرفته‌اند.

او در واکنش به کمبود امکانات در سازمان بهزیستی برای نگهداری از این کودکان پس از جمع‌آوری گفت: این سوال باید از مسئول مربوطه پرسیده شود عوامل تصمیم‌گیر و مسئولان بهزیستی باید پاسخگوی این سوال باشند. این طرح نیست بلکه اجرای قانون است و اسم آن حمایت از کودکان آسیب‌پذیر و بدسرپرست است و نه دستگیری، جمع‌آوری و بازداشت. اقدامات این چنینی در تمامی دنیا صورت می‌گیرد اما برخی از افرادی که در این حوزه صاحب نظرند به خاطر عوام فریبی اظهارنظرهایی می‌کنند.

قدیمی در پاسخ به سوال که اکثر این کودکان کار افغانستانی هستند و به علت فقر، خانواده‌ها مجبور می‌شوند آنها را سر کار بفرستند، گفت: در خیلی از موارد خانواده این کودکان حتی داخل کشور نیز نیستند و آنها را ترانزیت کرده و به داخل می‌فرستند. کجای دنیا به یک خارجی اجازه می‌دهند که کودکش سر چهارراه بایستد و گدایی کند.تکدی جرم است و نباید احساسات را با اجرای قانون مخلوط کرد. متولی این کار در خصوص اتباع بیگانه، اداره اتباع بیگانه وزارت کشور است و آنها باید پاسخ دهند که چرا در طول این سال‌ها هیچ اقدام مناسبی انجام ندادند و چرا پیشگیری نکرده‌اند. شاید مرکز بهزیستی امکانات کافی نداشته باشد اما از گوشه خیابان آن هم در فصل سرما بهتر است آن هم در حالی که ۹۰ درصد آنها مورد آزار جنسی قرار می‌گیرند.

مدیرعامل سازمان خدمات اجتماعی شهرداری تهران با تاکید بر اینکه کودکان نباید سر خیابان‌ها دست‌فروشی کنند، ادامه داد: فارغ از تعلقات حزبی، سیاسی باید به این مساله نگاه کرد. اگر به این کودک اکنون رسیدگی نشود در ۱۰ سال آینده تبدیل به کارتن خواب بی‌خانمان می‌شود. ما به عنوان شهرداری اعلام کردیم که اگر صد ساختمان هم می‌خواهید برای نگهداری کودکان به شما خواهیم داد. همان طور که ظرف ۴۸ ساعت سه ساختمان برای طرح مادر و کودک در اختیارشان قرار دادیم. همچنین یک خانه امن در اطراف دریاچه چیتگر در اختیارشان قرار دادیم که ظرفیت ۱۵۰ نفر را دارد اما حداکثر شب‌ها ۸۰ الی ۹۰ نفر جذب آنجا می‌شود.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز