خبرگزاری کار ایران

وزیر بهداشت:

وزارت بهداشت با سهمیه جدید دانشگاه‌ها موافق نیست

asdasd
کد خبر : ۵۴۴۱۳۶

وزیر بهداشت با اشاره به برخی سهمیه‌های جدیدی که برای گروه‌های خاص در دانشگاه‌ها قرار می‌دهند، گفت: در شورای عالی انقلاب هم گفته‌ام که ما باید دانشگاه‌های تهران را از سهمیه رها کنیم. با شهامت می‌گویم سهمیه‌های خاص زیادی در کلاس‌ها ایجاد کرده‌اند، اما به نظرم روش‌های دیگری هم برای تکریم مشمولان این سهمیه‌ها وجود دارد.

به گزارش ایلنا، سیدحسن هاشمی وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در مراسم تودیع رئیس سابق و معارفه سرپرست جدید دانشگاه علوم پزشکی تهران با بیان اینکه برایم افتخاری است در خانه خودمان در کنار هم جمع شده‌ایم، گفت: دانشگاه علوم پزشکی تهران مایه فخر ایران عزیز است و امیدواریم همچنان در مرزهای دانش حرکت کند و ثمراتش برای مردم باشد.

وی افزود: امروز جلسه تکریم دکتر جعفریان و بیعت با دکتر کریمی است. من افتخار داشتم که در طول چهار سال گذشته با عزیزانی آشنا شوم که یکی از بهترین‌های آنها دکتر جعفریان هستند. اگرچه از قبل می‌شناختم‌شان اما از نزدیک با هم کار نکرده بودیم و در طی چهار سال گذشته یک دوره سخت را با هم سپری کردیم.

وزیر بهداشت ادامه داد: کارنامه کاری دکتر جعفریان مشخص است؛ به ویژه در سال پایانی ریاست‌شان که با چالش‌هایی مواجه بودند و پیشنهاداتی را هم ارائه دادند که باید مورد توجه قرار گیرد. دکتر جعفریان در کسوت ریاست دانشگاه علوم پزشکی در طی این چهار سال روزانه ۱۵ ساعت کار می‌کردند و این امر جز اجر اخروی و دعای مردم سرمایه‌ای برایشان به جای نگذاشت.

وی با بیان اینکه ۲۷ درصد مقالات ISI کشور توسط دانشگاه‌های علوم پزشکی تدوین می‌شود، گفت: در کشور ما حرف و شعار زیاد است؛ چراکه شعار دادن راحت است اما عملکرد را مردم قضاوت می‌کنند. باید توجه کرد که دانش مهم‌ترین سرمایه یک کشور است و احترام به دانشمندان وظیفه هر دولتمردی است. از قدیم هم گفته‌اند توانا بود هرکه دانا بود. در دنیای امروز نیز آنهایی که دانا هستند، توانمند هستند. بنابراین باید از شعار به عمل برسیم. در حال حاضر ۳ تا ۴ هزار میلیارد یارانه در کشور پرداخت می‌کنیم اما دریغ از ۱۰۰۰ میلیارد هزینه برای دانشگاه، همه جا هم می‌گوییم دانشگاه روی سرمان قرار دارد، اما باید بگوییم که با شعار اتفاقی نمی‌افتد.

وزیر بهداشت با اشاره به حضور دکتر عباسعلی کریمی به عنوان سرپرست جدید دانشگاه علوم پزشکی تهران گفت: خوشبختانه آقای کریمی به تغییر باور داشتند. دلم می‌خواست در کل ساختار مدیریتی کشور این موضوع نهادینه شود. زمانی که برای تعیین سرپرست دانشگاه تهران با دکتر جعفریان صحبت می‌کردیم، در گزینه اول به آقای دکتر کریمی رسیدیم و در ملاقات اولم هم با آقای دکتر کریمی دیدم که تعصب زیادی روی دانشگاه دارند و این موضوع در عمل‌شان هم دیده می‌شود؛ چراکه ایشان در دانشگاه تمام وقت هستند.

وزیر بهداشت با اشاره به برخی سهمیه‌های جدیدی که برای گروه های خاص در دانشگاه‌ها قرار می‌دهند، گفت: در شورای عالی انقلاب هم گفته‌ام که ما باید دانشگاه‌های تهران را از سهمیه رها کنیم. با شهامت می‌گویم سهمیه‌های خاص زیادی در کلاس‌ها ایجاد کرده‌اند، اما به نظرم روش‌های دیگری هم برای تکریم مشمولان این سهمیه‌ها وجود دارد. البته جانبازان و ایثارگران بالای سر ما جا دارند و مردم باید بدانند که آنها بدون سهمیه هم رتبه‌های بالایی در دانشگاه‌ها به خود اختصاص می‌دهند. البته منظور من سهمیه خانواده‌های شهدا و جانبازان و ... نیست، اما گاهی در مجلس کارهایی انجام می‌دهند که فکر می‌کنند عوام پسندانه است، اما بعد هم جسارت ندارند که بگویند اشتباه کردیم. وزارت بهداشت با سهمیه جدیدی که برای دانشگاه‌ها گذاشته‌اند، موافق نیست و مطمئنم مسئولان عالی نظام از جمله سران قوا نیز با آن موافق نیستند.

وی با بیان اینکه دانشگاه‌ها باید رقابت‌پذیر باشند، گفت: نمی‌شود رتبه ۳۰۰۰ و ۸۰ هزار در کلاس داروسازی دانشگاه تهران در کنار هم بنشینند. بنابراین باید چند دانشگاه را در وزارت علوم و وزارت بهداشت مشخص کنیم و سهمیه آنها را به سایر دانشگاه‌ها بدهیم و اجازه دهیم در چند دانشگاه نخبه‌ها با هم رقابت کنند.

هاشمی با بیان اینکه این دوره‌های مسوولیت برای ما تکرار شدنی نیست، گفت: هرچند که حضور من در وزارت بهداشت در دوره جدید هم نباید تکرار می‌شد، اما بنا بر دلایلی اتفاق افتاد. در عین حال باید هرچه از دست‌مان بر می‌آید برای مردم انجام دهیم.

وی در پایان خطاب به دکتر عباسعلی کریمی سرپرست جدید دانشگاه علوم پزشکی تهران گفت: شما در سال‌های بعد از انقلاب اسلامی و در دفاع مقدس زحمات زیادی کشیدید و اقداماتی را که اکنون باید انجام دهید در برابر آن زحمات چیزی به حساب نمی‌آید. معتقدم که اگر در جمهوری اسلامی مسوولان جرات نه گفتن داشته باشند، شرایط بهتر می‌بود. ما باید در مواردی که لازم است تصمیمات درست بگیریم به عنوان مثال درباره بحث پرداخت یارانه‌ها حرف زیاد زدیم اما هیچ‌گاه نه نمی‌گوییم؛ چراکه دوست داریم پشت تریبون برایمان کف بزنند و برایمان صلوات بفرستند. من شهادت می‌دهم که هرکس به دنبال پست و مقام بوده، موفق نشده است. در انتخابات‌های مختلف هم دیده‌ایم که هرکس دنبال پست آمده، موفق نشده است، اما شما آبرویتان را گذاشته‌اید و حتما در این حوزه کمک کنید.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز