خبرگزاری کار ایران

معاون توسعه روستایی و مناطق محروم کشور:

نظام برنامه‌ریزی کشور شهرگرا و روستاگریز است

asdasd
کد خبر : ۵۴۳۴۸۲

معاون توسعه روستایی و مناطق محروم کشور نظام برنامه‌ریزی کشور را شهرگرا و روستاگریز عنوان کرد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، ابوالفضل رضوی؛ معاون توسعه روستایی و مناطق محروم کشور در چهارمین همایش ملی روز روستا و عشایر که در محل اجلاس سران در حال برگزاری است، بیان داشت: در ماده ۱۹ قانون برنامه توسعه بر تخصیص ۱۰۰ درصدی اعتبارات روستایی تاکید شده است. از سازمان برنامه و بودجه می‌خواهیم که اعتبارات روستاها را در تمامی دستگاه‌ها به صورت ۱۰۰ درصدی تخصیص دهند تا از این طریق قانون اجرایی شود.

وی افزود: در این همایش از تمامی روستاها یک نفر به عنوان عضو شورای روستا، یک نفر از دهیاران و یک نفر از فارغ التحصیلان فوق لیسانس و یا دکترای روستا به این همایش دعوت شده‌اند.یکی از مشکلات روستاییان و عشایر در حوزه شوراهای اسلامی روستاها است.

رضوی ادامه داد: شرط خواندن و نوشتن تا سومین دوره مجلس شورای اسلامی به عنوان حداقل سواد کاندیدای مجلس شورای اسلامی مدنظر قرار گرفت؛ اما با توجه به جایگاه مجلس شورای اسلامی امروز حداقل سواد لازم فوق لیسانس است. در حالی که  در هر پنج خانوار روستایی یک تحصیل کرده وجود دارد؛ اما متقاضیان شرکت در شوراهای روستا آن قدر کم است که هنوز به شرط سواد خواندن و نوشتن اکتفا می‌شود که یکی از دلایل این مساله عدم ارتقای جایگاه شوراها و شناخت جایگاه شوراها است.

او در ادامه گفت: مساله استخدام دهیاران یکی دیگر از مشکلات روستاییان کشور است، دهیاران در روستاها مدیران توسعه روستایی هستند؛ اما علی‌رغم دستور رییس جمهور  متاسفانه سازمان اداری استخدامی کشور کاری برای امنیت شغلی دهیاران انجام نداده است.

وی افزود: اگر بنای توسعه روستایی داریم، باید برای رسیدن به نرخ تولید هشت درصدی بدانیم که روستاییان سربازان جبهه اقتصاد کشور و تولید کنندگان بزرگ کشور هستند؛ بنابراین نیاز است که دهیاری‌ها به صورت یک سازمان متشکل مورد کمک قرار گیرند.

رضوی تاکید کرد که نظام برنامه‌ریزی کشور، نظام بزرگ گرا و شهرگرا و روستا گریز است.

وی افزود: اگر بخواهیم این را قبول کنیم که جد اقیانوس‌ها قطرات آب است باید بپذیریم که اقیانوس بزرگ اقتصادی در کشور نیز روستاییان و عشایر خواهند بود.

وی در ادامه گفت: در طرح مشترک با ستاد کل نیروهای مسلح، قصد داریم از سربازان برای آمایش کشور استفاده کنیم. سربازان مشمول در مقاطع فوق لیسانس و دکترا از روستاها در این طرح به کار گرفته خواهند شد.

رضوی بیان داشت: ۲۶۰۰ دهستان در کشور وجود دارد، در هر یک از این دهستان‌ها که حدود ۲۴ روستا دارند با هماهنگی وزارتخانه‌های مختلف، مجتمع‌های بهداشتی درمانی، آموزشی و فرهنگی دایر خواهند شد تا رضایتمندی بیشتر روستاییان و افزایش خدمات بیشتر را برای آن‌ها به همراه داشته باشد.

معاون توسعه روستایی و مناطق محروم کشور در پایان گفت: در ماده ۱۹ قانون برنامه توسعه بر تخصیص ۱۰۰ درصدی اعتبارات روستاییان تاکید شده است و انتظار می‌رود که سازمان برنامه و بودجه اعتبارات روستاها را در تمامی دستگاه‌ها به صورت ۱۰۰ درصدی تخصیص دهد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز