خبرگزاری کار ایران

جانشین فرمانده نیروی انتظامی اعلام کرد:

کشف بیش از ۹۰ د رصد جرایم خشن و جنایی در کشور

asdasd
کد خبر : ۵۴۲۲۸۰

جانشین فرمانده نیروی انتظامی از کشف بیش از ۹۰ درصد جرایم خشن و جنایی در کشور توسط کارآگاهان پلیس آگاهی خبر داد و گفت: فرضیه سازی ؛ رمز موفقیت کارآگاهان در کشف جرم و دستگیری مجرمان به شمار می آید.

به گزارش ایلنا به نقل از پایگاه خبری پلیس، سردار اسکندر مومنی در مراسم نکوداشت و تجلیل کارآگاهان برتر کشور با اشاره به نقش و اهمیت کارآگاهان پلیس اظهار داشت: روز کارآگاه با تلاش و پیگیری سردار مقیمی رئیس پلیس آگاهی کشور ثبت شد و هرسال مراسمی با حضور کارآگاهان برتر پلیس به منظور تجلیل از اقدامات شایسته آنان در امر کشف و پیگیری پرونده های مهم برگزار می شود.

وی افزود: همه کارکنان نیروی انتظامی باید به مسائل و دانش روز آشنا باشند اما در حوزه کارآگاهان این ضرورت بیش از پیش احساس می شود.

سردار مومنی با اشاره به اینکه بخشی از این امور اکتسابی و در گذر زمان به دست می آید، تصریح کرد: به افرادی که سال های سال در این حوزه کار کرده اند اصطلاحا خبره این کار می گویند و این افراد می توانند با دید و نگاه عمومی صحنه جرم را تشخیص داده و فرضیه سازی قوی داشته باشند که بخشی از موفقیت این افراد نیز به ذهن خلاق ، پویا ، منسجم ، منظم و دقیق آنان بر می گردد.

جانشین فرمانده نیروی انتظامی با اشاره به نظریه معروف در حوزه جرم مبنی براینکه اگر می خواهید پرونده را کشف کنید دقیق به صحنه جرم نگاه کنید ، گفت: حتما آثار و ردی از مجرم در صحنه وجود دارد که خیلی از افراد وقتی به این صحنه وارد می شوند برایشان عادی است ولی برای یک کارآگاه این آثار قطعا متفاوت خواهد بود؛ کوچکترین شی، تغییر و آثار در صحنه جرم می تواند به ذهن خلاق کارآگاه کمک کند .

وی با تاکید براینکه مشاهده جزئیات صحنه جرم منجر به کشف جرم می شود ، گفت: خوشبختانه در کشور ما کشف جرایم خشن و جنایی ، که شامل قتل ، آدم ربایی، گروگانگیری و ... بیش از ۹۰ درصد است.

این مقام ارشد انتظامی با طرح این سوال که آیا می توان تمام صحنه را با چشم و ذهن دید، گفت: قطعا از فناوری های نوین در کنار تجربه و ذهن خلاق می توان برای کشف جرم کمک گرفت.

وی ادامه داد: امروز کشف جرم از نظر علمی بسیار حائز اهمیت است که این ابزار به کمک کارآگاه می آید؛ همه اینها آثار مادی است که به آثار غیر مادی مانند انگیزه و هدف (مجرم) نیز باید اشاره کرد.

سردار مومنی گفت: یک ذهن خلاق پس از فرضیه سازی های مختلف، موفق به اثبات و یا ابطال آنها می شود که این موضوع اصلی و کلیدی است که می تواند به کارآگاه در کشف جرم و شناسایی مجرم کمک کند.

وی در تعریف فرضیه گفت: فرضیه حدس و گمانی است که فرد تلاش می کند آن را اثبات و یا رد کند که قطعا رد یک فرضیه به ساخت یک فرضیه دیگر کمک می کند.

جانشین فرمانده نیروی انتظامی، گفت: کارآگاهان پیشکسوت باید این تجارب را به نسل جوان انتقال دهند که با این کار ارتباط بین دانش و عمل را به هم نزدیک می کند.

وی با اشاره به اینکه ما باید در حوزه های مختلف از جمله علوم انسانی، دانش به روزی داشته باشیم ، گفت: کارآگاه زمانی که در حال تحصیل است همزمان باید کار را نیز تجربه کند که بعد از فارغ التحصیلی عهده دار پرونده های مهم شود.

جانشین فرمانده ناجا خطاب به روسای پلیس آگاهی کشور گفت: باید از پیشکسوتان پلیس آگاهی در انتقال تجارب ، تجزیه و تحلیل و نیز مشاهده دقیق صحنه جرم به نسل جوان بهره برد؛ در صورتی که صحنه جرم به دقت مشاهده نشود بایستی زمان زیادی را برای کشف پرونده اختصاص دهیم.

سردار مومنی خطاب به کارآگاهان کشور گفت: زحمات شما در کشف جرم و دستگیری مجرمان فراموش نمی شود زیرا زمانی یک پرونده به نتیجه می رسد که مال باخته مالش را به دست آورد و مجرم نیز دستگیر شود که در نتیجه این عمل، آرامش به افراد جامعه منتقل می شود لذا کارآگاهان در ارتقاء احساس امنیت و آرامش در کشور نقش تعیین کننده ای دارند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز