خبرگزاری کار ایران

دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش در گفت‌و‌گو با ایلنا:

نیروهای علاقمند و بااستعداد باید برای معلمی انتخاب شوند/ضرورت اداره کلاس‌های درس با روش‌های جدید

asdasd
کد خبر : ۵۴۱۳۸۲

دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش با بیان اینکه نیروهای علاقمند و بااستعداد باید برای معلمی انتخاب شوند، بر ضرورت اداره کلاس‌های درس با روش‌های جدید تاکید کرد.

مهدی نوید ادهم، دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش در گفت‌و‌گو با خبرنگار ایلنا درباره اجرای زیرنظام‌های سند تحول بنیادین آموزش و پرورش از جمله ایمن‌سازی مدارس گفت: یکی از مهم‌ترین زیرنظام‌های سند تحول بنیادین آموزش و پرورش فضا، تجهیزات و فناوری است که خوشبختانه به امضای شورای عالی آموزش و پرورش و تایید رئیس‌جمهوری رسید و به سازمان آموزش و پرورش و سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس ابلاغ شده است.

او با اشاره به اینکه با توجه به این سند، تغییرات و تحولات جدی در ساخت و تجهیز مدارس باید ایجاد شود، افزود: برای اجرای این بند امکانات،‌ منابع مورد نیاز و دانش فنی باید فراهم شود. به طور مثال یکی دیگر از این زیرنظام‌های مربوط به این مسئله که باید مهیا شود؛‌ این است که ساخت مدارس کوچک باید تغییر کند و به سوی ساخت مدارس متوسط و بزرگ حرکت کنیم. مدارسی که حداقل گنجایش 500 تا 600 دانش‌آموز را داشته باشد.

نوید ادهم ادامه داد: از 106 هزار مدرسه موجود 43 هزار مدرسه زیر 50 نفر دانش‌آموز دارند. البته برای مدارسی که در روستاها و مناطق کم‌جمعیت هستند؛‌ کاری نمی‌شود انجام داد و به علت شرایط منطقه‌ای آن مدارس باید وجود داشته باشند. اما در مکان‌هایی که امکان‌پذیر است باید مدارس در هم ادغام شوند و شرایطی ایجاد شود که در مدارسی با جمعیت بیشتر بتوانیم خدمات بهتری ارائه کنیم.

دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش تاکید کرد: زمانی که مدارس ظرفیت بیشتری داشته باشند؛ راحت تر می‌توان امکاناتی مانند کتابخانه، آزمایشگاه،‌ کارگاه،‌ زمین ورزشی و امکانات ورزشی مانند استخر برای آنها فراهم کرد، اما اگر مدرسه‌ای کم ظرفیت باشد و دانش‌آموز کمتری داشته باشد ساخت امکانات با توجه به شرایط اقتصادی کشور توجیه اقتصادی ندارد.

نوید ادهم با بیان اینکه سازمان نوسازی مدارس باید به سمت مجتمع سازی حرکت کند،‌ گفت: ما می‌توانیم از ساخت مدارس متفرق جلوگیری کنیم و مدارس را در مکان‌های مناسب به گونه‌ای مستقر کنیم که وقتی دانش‌آموزی در کلاس اول دبستان در آن ثبت‌نام کرد تا پایان دبیرستان در همان مدرسه باشد. زیرا اصل در سند تحول بنیادین بر فراهم‌آوردن زمینه تربیت‌پذیری دانش‌آموزان است و تربیت اولویت دارد که این مسئله در زمانی طولانی اتفاق می‌افتد بر خلاف آموزش که کوتاه مدت انجام می‌شود.

او افزود: در سند تحول بنیادین آموزش و پرورش تربیت در ساحت‌های 6‌گانه تاکید شده است، یعنی همان‌طور که کلاس درس برای تربیت علمی دانش‌آموزان لازم است، فضایی‌هایی هم برای تربیت زیستی و بدنی، فعالیت‌های هنری و زیبایی‌شناختی و اقتصادی و حرفه‌ای باید وجود داشته باشد. همه این موارد امکانات،‌ فضا و تجهیزات می‌خواهد که در مدارس کوچک امکان‌پذیر نیست، اما در مجتمع‌های آموزشی می‌توان آنها را مهیا کرد.

نوید ادهم درباره عدم اجرای این سند تا امروز گفت: این سند تا سال 1404 برای اجرا فرصت دارد، اما اجرای آن به زیرساخت‌هایی نیاز دارد که اگر این زمینه‌ها مهیا نشود؛ قطعا سند اجرایی نخواهد شد. یکی از زیرساخت‌ها مسئله مالی است. اگر زیرساخت مالی تامین نشود، مواردی مانند ایمن‌سازی و مقام سازی مدارس اجرایی نخواهد شد. این موارد که همگی از بندهای بسیار مهم سند هستند نیاز به اعتبارات دارد که خوشبختانه در سال‌های اخیر دولت و مجلس اعتبارات خوبی برای همین موضوع در مدارس اختصاص دادند که امروز درصد بالایی از مدارس تخریب و بازسازی شدند.

دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش با تاکید براینکه مقام‌سازی و ایمن‌سازی مدارس به اعتبارات ویژه نیاز دارد،‌ گفت: از دیگر مواردی که برای اجرای سند به آن نیاز داریم موضوع نیروی انسانی است که بعنوان زیرساختی برای این مسئله محسوب می‌شود. نیروهای علاقه‌مند به این شغل و با استعداد باید انتخاب شوند و زیرنظر دانشگاه فرهنگیان آموزش‌های لازم را ببینند و با دریافت گواهی صلاحیت به عنوان معلمی که به موارد سند تحول بنیادین آشنایی دارند وارد آموزش و پرورش شوند تا بتواند با روش‌های جدید کلاس را اداره کند.

او افزود: با توجه به اینکه وزیر آموزش و پرورش در اجرای سند جدی است؛ آموزش و پرورش در این مسیر قرار دارد. همه دستگاه‌ها باید به اجرای این سند کمک کنند تا بتوانیم به افقی که در سال 1404 درنظر داریم، برسیم.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز