خبرگزاری کار ایران

معاون آموزش متوسطه آموزش و پرورش:

120 هزار دانش‌آموزِ پایه نهم شاخه نظری به پیش دانشگاهی نرفتند

asdasd
کد خبر : ۵۳۲۰۳۶

معاون آموزش متوسطه آموزش و پرورش با اشاره به وجود 548 هزار دانش آموز در شاخه نظری تاکید کرد: از این تعداد 120 هزار دانش آموز از پایه نهم شاخه نظری به دوره پیش دانشگاهی نرفتند و به این معناست که نخواسته اند به دانشگاه بروند و وارد بازار کار شده اند..

به گزارش خبرنگار ایلنا، علی زرافشان؛معاون آموزش متوسطه آموزش و پرورش در نشست خبری پیش از ظهر خود درباره جایزه ملی کیفیت گفت: امسال با هماهنگی سازمان استاندارد تدوین نظام‌نامه کیفیت در مدرسه را انجام دادیم و در این جایزه ملی شرکت خواهیم کرد و مدارس برتر تقدیر خواهند شد.

او ادامه داد: هدف عملیاتی شماره 19 سند تحول، استقرار نظام کیفیت بخشی در آموزش و پرورش و  ایجاد سازوکار قانونی برای سنجش عملکرد از جمله شروط زیربنایی این امر است. در سند تحول مدرسه دارای ویژگی‌هایی چون قدرت تصمیم گیری، برنامه‌ریزی، مدیریت مشارکتی و توانایی خودارزیابی است. نقش مدرسه در دستیابی به اهداف سند تحول پررنگ است.

زرافشان افزود: در سال تحصیلی 96_95، بیش از 11هزار مدرسه مجری تعالی بودند که از این تعداد 4106 مدرسه دوره اول متوسطه، 2535 مدرسه دوره دوم، 830 مدرسه فنی و حرفه ای و کاردانش و 3871 مدرسه دوره ابتدایی بودند.

معاون آموزش متوسطه آموزش و پرورش کفت: امسال در ارزیابی ملی 504 مدرسه حایز شرایط برتر از سوی استانها تشخیص داده شدند که توسط 30 تیم ارزیابی بررسی تخصصی شدند و در نهایت55 مدرسه به مرحله نهایی راه پیدا می‌کنند.

زرافشان تاکید کرد: سازمان ملی استاندارد هرساله جایزه ملی کیفیت را اهدا می کند. امسال با هماهنگی سازمان استاندارد تدوین نظامنامه کیفیت در مدرسه را انجام و در این جایزه ملی شرکت خواهیم کرد. بر این اساس مدارس برتر تقدیر خواهند شد.

او با اشاره به اینکه از جمله امتیازات ما برای ورود به این عرصه این است که ارزیابان ما که تا کنون در درون آموزش و پرورش به بررسی مدارس می‌پرداختند به بانک ملی ارزیابان سازمان استاندارد افزوده می‌شوند گفت: ارزیابان ما می‌توانند گواهینامه ارزیابی ملی دریافت کنند و گام خوبی است تا ارزیابان حرفه ای در آینده داشته باشیم.

معاون آموزش متوسطه آموزش و پرورش گفت: امسال شمار مجریان طرح تعالی به 18 هزار و 588 مدرسه افزایش پیدا می‌کند. در واقع 7 هزار مدرسه جدید اضافه می‌شوند. ما تربیت ارزیابان و مشاوران برنامه تعالی را داشتیم و مدیران و کادر آموزشی 7 هزار مدرسه جدید تحت آموزش قرار می‌گیرند.

او ادامه داد: برای تربیت مدرسان فراخوانی از بین مدیران مدارس و کسانی که دارای رشته تخصصی مدیریت هستند ارائه کردیم و اگر مدرسان ما کلاس ضمن خدمت تشکیل دهند همانند باقی مدرسان ضمن خدمت حق الزحمه دریافت می کنند. پس از آموزش، تیم تعالی مدرسه تشکیل خواهد شد و مدیر مدرسه تحت عنوان رهبر مدرسه تعالی انجام وظیفه می‌کند. تدوین، اجرای برنامه، ارزیابی، اصلاح و نهایتا دسترسی به اهداف برنامه در طول سال تحت برنامه صورت می‌گیرد.

معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه امیدواریم شاهد ارتقای کیفیت در مدارس در سال های آینده باشیم گفت: تعالی متوقف نمی‌شود و حتی مدارس متعالی موفق باز هم الگوهایی برای تعالی بیشتر خواهند داشت. در اجرای این برنامه نقدهایی به برنامه تعالی صورت می گیرد. ما به شکل آزمایشی این برنامه را اجرا کرده بودیم و سعی کردیم از تجارب موفق جهانی استفاده و آن را بومی سازی کنیم.

او درباره کیفیت برنامه‌های آموزشی دانش‌آموزان گفت: این برنامه ها را برای افزایش کیفیت آموزش شروع کرده ایم و بویژه برای مناطق محروم طرح هایی با مشارکت نهادهای دیگر اعم از طرح جهاد علمی را انجام می دهیم.

زرافشان تاکید کرد:همه دستگاه‌های حمایتی در کمیته مناطق محروم آموزش و پرورش عضو هستند. پنج استان هدف انتخاب شده و برنامه هایی برای آنها داریم. علاوه بر این 100 منطقه هدف را هم تعیین کردیم که عملکردشان از میانگین استان پایین تر است و در حال برنامه ریزی ارتقای کیفیت برای این 100 منطقه هستیم. استان های سیستان و بلوچستان ، جنوب کرمان، آذربایجان غربی، هرمزگان و خوزستان پنج استان مورد توجه اند. این 100 منطقه عمدتا در همین استانها قرار دارند.

معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش  گفت: باید برای مدارس لازم التوجه برنامه خاص داشته باشیم و به ارتقای کیفیت و بهبود سبک زندگی دانش آموزان هم توجه می کنیم. به عنوان نمونه اقداماتی با کمک وزارت بهداشت برای ارتقای بهداشت مدارس شبانه‌روزی انجام شد.

او با اشاره به جلسه خود با نماینده ستاد نیروهای مسلح گفت:در این جلسه مواردی چون مهارت آموزی سربازان مطرح شد. تقاضای ما این است که فارغ التحصیلان رشته های فنی ما در رشته تخصصی خود مشغول به خدمت شوند. مواردی چون کسر خدمت سربازی هم مطرح شد که امیدواریم به نتیجه برسد.

معاون آموزش متوسطه آموزش و پرورش گفت: مباحث جدی در یکسال اخیر برای اشتغال در دولت مطرح شده است. بر اساس تکلیف دولت و برنامه ششم، برنامه پنجساله توسعه آموزش های فنی و حرفه ای و کاردانش را تدوین کردیم که مراحل نهایی خود را طی می کند.

زرافشان درباره پایه یازدهم گفت: نیازسنجی ها برای ایجاد هفت رشته جدید در کاردانش و هفت رشته جدید در فنی و حرفه ای انجام شده است. برنامه این 14 رشته آماده شده و امیدواریم برای پاسخگویی به نیازهای جامعه به سیستم اضافه شود. دستورالعملی برای استفاده هنرجویان از ظرفیت شهرک های صنعتی آماده شده و امیدواریم یادگیری در محیط واقعی کار فراهم شود.

او با اشاره به اینکه برای سال تحصیلی آینده منابعی که برای تجهیز هنرستان ها در نظر گرفتیم 54 میلیارد تومان است که اعتبار آن ابلاغ شده گفت: اگر بودجه برسد استان ها می‌توانند تجهیرات مورد نیاز را خریداری کنند. 30 میلیارد تومان برای کیفیت بخشی مدارس، 200 میلیارد تومان تسهیلات بانکی برای خرید تحهیزات در بودجه دیده شده که مقدمات آن در حال انجام است.

زرافشان درباره قبولی در دوره متوسطه گفت: امسال میزان قبولی دبیرستانی ها 84.63 درصد در خرداد بوده که 0.12 درصد افزایش را در مقایسه با سال قبل نشان می‌دهد. میانگین نمرات نهایی نیز 12.89 درصد بوده که نسبت به سال گذشته 0.43 درصد افزایش پیدا کرده است.

معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه پوشش واقعی تحصیلی در دوره اول متوسطه را به 94 درصد رساندیم گفت: در کنار شاخص "پوشش واقعی "، شاخص " پوشش گروه سنی " نیز وجود دارد. نرخ پوشش گروه سنی بررسی می کند که از دانش آموزان 12 تا 14 ساله چه کسانی در مدرسه حضور دارند که می‌توانند به علت تحصیل جهشی در دوره دوم متوسطه باشند؟ یا به علت تاخیر و بازماندگی در دوره ابتدایی مشغول باشند؟ و فقط دوره اول متوسطه را در برنمی گیرد.

او افزود: بر این اساس پوشش گروه سنی دانش آموزان 12تا 14 ساله در دوره اول متوسطه به 97 درصد رسیده است. در واقع 97 درصد از افراد 12 تا 14 ساله در مدرسه حضور دارند. نرخ پوشش واقعی در دوره متوسطه دوم نیز 82 درصد و نرخ پوشش گروه سنی 15 تا 17 ساله ها 87 درصد است.

معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش با تاکید بر اینکه باید برای تکمیل پوشش نرخ تحصیلی متوسطه اول پیگیری اسمی انجام دهیم گفت: اینکه در مدرسه بنشینیم تا همه بیایند ثبت نام کنند دیگر کارا نیست و باید خودمان به سراغ بازماندگان برویم. طرح مشترکی با بهزیستی در این خصوص داریم.

زرافشان با اشاره به وجود 548هزار دانش آموز در شاخه نظری تاکید کرد: از این تعداد 120 هزار دانش آموز از پایه نهم شاخه نظری به دوره پیش دانشگاهی نرفتند و به این معناست که نخواسته اند به دانشگاه بروند و وارد بازار کار شده اند. علاوه بر این 300هزار محصل دوره فنی و کاردانش داریم و یک جامعه هدف 400هزار نفری برای رشته های مهارتی و اشتغال داریم که باید روی آن سرمایه گذاری کنیم. تاکنون اطلاعات 200هزار دانش آموز وارد سیستم سناد نشده است اما تاکنون آمار ثبت نام در شاخه‌های فنی به 29.7 درصد رسیده است.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز