خبرگزاری کار ایران

محب‌خدایی مطرح کرد:

برابری درآمد حاصل از ورود هر گردشگر با صادرات ۳۰ بشکه نفت

asdasd
کد خبر : ۵۲۸۵۷۳

معاون گردشگری ضمن ارائه برنامه معاونت گردشگری تأکید کرد که توسعه پایدار کشور وابسته به فعالیت‌های بخشی و فرابخشی صنعت گردشگری است.

به گزارش ایلنا، محمد محب‌خدایی در مراسم تکریم و معارفه معاون گردشگری سازمان میراث‌فرهنگی ضمن تشکر از علی‌اصغر مونسان رئیس سازمان میراث‌فرهنگی گفت: «امیدوارم با رویکرد تحول‌گرایانه او و با راهبرد توسعه اقتصاد محور صنعت گردشگری که نشاط و رونق کسب وکار تمام بخش را به دنبال دارد، بتوانیم با همدلی و همراهی همکاران و فعالان بخش‌های دولتی و خصوصی جایگاه صنعت گردشگری را ارتقا ببخشیم.»

او با اشاره به پیشینه پرافتخار و قدمت کشور گفت: «قریب به یک قرن است که تلاش‌های سیستماتیک و سازمان‌یافته‌ مردم عزیزمان برای پاسداشت و نگهداشت آثار تاریخی، آداب و رسوم، میراث‌فرهنگی و صنایع‌دستی آغاز شده است و قریب به همین مقدار است که سفر به این مرز و بوم از سوی ساکنان کشورهای دیگر از حیطه سفرنامه‌نویسان و صاحب‌ منصبان فراتر رفته و شکل دیگری به خود گرفته است. امروز ایران تنها معطوف به یک بخش از نقشه بزرگ اطلس‌ها نیست و از آن فراتر رفته است. ایران امروز فقط یک نام نیست.»

محب‌خدایی تصریح کرد: «ایران عزیز با این همه ظرفیت و پتانسیل از مزیت رقابتی بسیار بالایی برای توسعه صنعت گردشگری و بهره‌مندی از استعدادهای آن و از جمله ایجاد اشتغال پایدار برخوردار است. در دنیای امروز، گردشگری فقط یک تفنن، تفریح و تنوع نیست. گردشگری یک صنعت تحول‌گرا است که با اقتصادی کردن سایر صنایع و حوزه‌های گردشگرمحور از گستردگی و پیچیدگی بسیار بالایی برخوردار است. رقابت بر سر تصاحب فرصت‌ها در این حوزه غیرقابل تصور و خارج از درک اذهان عادی است و تمام کارشناسان، عالمان و عاملان درصدد یافتن تعاریف‌، راهکارها و برنامه‌های نوین برای بهره بردن از این صنعت درآمدزا هستند.»

او افزود: «اهمیت گردشگری در ایجاد اشتغال و درآمدزایی در کنار گسترش دیپلماسی عمومی و ارائه تصویری جذاب از جامعه ایرانی با نگاهی به توسعه پایدار، حفظ محیط‌زیست و معرفی میراث کهن، فرهنگ و تمدن ایران زمین آشکار می‌شود.»

برابری درآمد حاصل از ورود هر گردشگر با صادرات ۳۰ بشکه نفت

معاون گردشگری سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری خاطرنشان کرد: «امنیت و ثبات سیاسی ناشی از فعالیت‌های دولت تدبیر و امید و جانفشانی فرزندان این آب و خاک و استعداد ذاتی تمدن ایرانی اسلامی میهمان‌نواز، میراث فرهنگی بی‌بدیل، صنایع‌دستی چشم‌نواز، طبیعت زیبا و بی‌نظیر، فراوانی و تنوع جاذبه‌های گردشگری، نیروی انسانی کارآزموده و علاقه‌مند، همگی ظرفیت‌هایی است که می‌تواند برای این صنعت سبز را به راهکاری رفع محدودیت‌های اشتغال، ایجاد رفاه عمومی و درآمدزایی تبدیل کند. این صنعت گردشگری است که با نقش تحول‌گرایانه و اقتصادی خود می‌تواند به درستی اهداف سند چشم‌انداز سال ۱۴۰۴ و اقتصاد مقاومتی را تحقق بخشد و یاری‌گر صنعت نفت در تأمین درآمدهای ارزی کشور باشد، چرا که امروزه درآمد حاصل از ورود هر گردشگر به کشور به طور میانگین با صادرات بیش از ۳۰ بشکه نفت برابری می‌کند.»

او افزود: «امروز گردشگری، یک مجموعه اداری صرف نیست و با سطحی‌نگری و برنامه‌های ساده و در دسترس، قابلیت اداره ندارد. امروز رشد توسعه پایدار کشور وابسته به فعالیت‌های بخشی و فرابخشی این صنعت است. صرف نظر از تکریم گردشگری در پیام‌های الهی(قرآن کریم) و ائمه هدی و راهنما که بر اهمیت موضوع می‌افزایند، مقام معظم رهبری و رئیس جمهور محبوب کشور عزیزمان نیز تأکیدات فراوانی برای توسعه این زمینه از فعالیت‌ها دارند.»

محب‌خدایی بیان کرد: «اقتصاد گردشگری، مفاهیم گذشته را دچار تغییر کرده و رویکرد جدیدی در مبانی راهبری گردشگری باز کرده، امروز صنعت گردشگری محدود به گردشگری تفریحی نیست و با نفوذ به سایر حوزه‌ها، نگرش‌ها نسبت به قدرت اقتصادی این صنعت را متحول و دگرگون ساخته است. امروزه گردشگری کودک، گردشگری صنعت، گردشگری سلامت، گردشگری ماجراجویانه و ده‌ها نوع دیگر از این موضوعات، صنعت گردشگری را به یکی از اولویت‌های توسعه‌ای و ایجاد درآمد پایدار در کشورهای مختلف مبدل ساخته است.»

او افزود: «ظرفیت‌های گردشگری در راستای توسعه اشتغال پایدار، اهمیت بسیار گسترده‌ای دارد که نیاز به پرداختن آن را پراهمیت‌تر می‌کند. ظرفیت‌های ایران، این امید فراوان را در ما ایجاد می‌کند می‌بایست اهداف برنامه‌ریزی شده به جدیت و سهولت محقق شود. باید از تمام ظرفیت‌های علاقه‌مندان و ذی‌نفعان که با تلاش خود انجمن‌ها، سمن‌ها، گروه‌ها و تشکل‌ها را ایجاد کرده‌اند، برای بروز قابلیت‌هایشان استفاده کنیم و در توسعه‌اش بکوشیم و صد البته در این مسیر تلاش همکاران سازمان و معاونت گردشگری در سرتاسر کشورمان به‌عنوان یکی از دارایی‌های ارزشمند از اهمیت بالایی برخوردار است.»

 مفاهیم نوین گردشگری با رویه تغییر نگرش به صنعت گردشگری

معاون گردشگری سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری در تشریح برنامه‌های معاونت گردشگری این سازمان گفت: «اجرای طرح مفهومی ”شهر گردشگر“ با رویکرد تغییر رویه مدیریت شهری در بهره‌برداری حداکثری از ظرفیت‌های اقتصادی شهر با تغییر نگرش جامعه صرفاً شهروند محور به جامعه گردشگر داخلی و خارجی برای ایجاد درآمد پایدار شهری یکی از برنامه‌های مورد نظر در این معاونت است. تجربیات جهانی نشان می‌دهد که کلان شهرهای بزرگ جهان با نگرش توسعه گردشگری و شاخص کردن پتانسیل‌های گردشگری، عوامل جذب گردشگران از نقاط مختلف جهان را فراهم کرده‌اند. از این رو چنانچه در شهرهای کشور ما نیز، نگرش مدیریت شهری به نگرش شهر گردشگر تغییر کند، پتانسیل‌ها جاذبتر عمل می‌کنند و تحول بنادین اقتصادی در تمام بخش‌ها ایجاد می‌‌شود.»

 توسعه متوازن و پایدار گردشگری کشور

او توسعه متوازن و پایدار گردشگری کشور را یکی دیگر از برنامه‌های این معاونت اعلام کرد و افزود: «در بحث توسعه متوازن و پایدار گردشگری کشور و اقتصادی کردن سفر در حوزه‌های مرتبط حمل و نقل، اقامت و پذیرایی و ... با بررسی ظرفیت‌های بالقوه امکانات و تأسیسات با توجه به زمان‌های سفر high season , low season در حوزه‌های تخصصی گردشگری برنامه‌هایی نظیر تدوین تقویم گردشگری، استقرار نظام جامع آموزش گردشگری، استقرار نظام جامع آمار گردشگری تی اس اِی، توسعه گردشگری دریایی، فعال‌سازی ظرفیت گردشگری کودکان، ایجاد مانیتورینگ گردشگری کشور، ایجاد سامانه نظارت الکترونیک کشور، توجه جدی به حمایت از استارتاپ‌ها و شتاب‌دهنده‌های گردشگری، توسعه جاذبه‌ها، و خدمات مبتنی بر بنگاه‌های اقتصادی کوچک صنعت که تجربه بازدید کننده را افزایش خواهد داد و افزایش طول اقامت و عملکرد گردشگری را منجر می‌شود از جمله برنامه‌های این معاونت است.»

محب‌خدایی درباره بازاریابی و تبلیغات در سطح ملی و بین‌المللی گفت: «برگزاری جشنواره ملی و استانی ”هنر ایرانی، نمای جهانی“، جلب مشارکت شبکه‌های تلوزیونی درون و برون‌مرزی در معرفی جاذبه‌های گردشگری، توجه و اهمیت به برندسازی انواع موضوعات گردشگری و معرفی ایران به گردشگران جهانی، تدوین بسته‌های سفر‌های تلفیقی داخلی بر اساس مسیرهای گردشگری، ترویج نام تجاری گردشگری داخلی، توجه به استفاده از شیوه های نوین بازاریابی از جمله فناوری‌های ارتباطی، برنامه‌ریزی و میزبانی از سفر‌های آشناسازی با صنعت به‌‌همت خبرنگاران، رسانه‌ها و تجار و... از برنامه‌های معاونت گردشگری سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری در حوزه بازاریابی و تبلیغات بین‌المللی است.»

شیرکوند:  بخش گردشگری به‌شدت نیازمند همراهی و هماهنگی بخش خصوصی است

سعید شیرکوند معاون سرمایه‌گذاری و برنامه‌ریزی سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری نیز با بیان اینکه هفته دولت بهانه‌ای است برای قدردانی از کسانی که به این کشور خدمت می‌کنند گفت: «این سازمان بعد از روی کار آمدن دولت یازدهم فرصتی پیدا کرد که بتواند خود را تا حدی از مشکلات پیشین رها کند، رؤسای پیشین این سازمان نیز در کنار معاونان و سایر همکاران سعی کردند که این سازمان را برای دستیابی به اهدافش یاری رسانند. سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری پیش از این دولت در تمام جهات آسیب دیده بود و با زحمت همه همکاران سعی شد که سازمان از وضعیت نابسامان تا حدی رهایی یابد.»

او افزود: «کمتر محفلی را می‌بینیم که در آن درباره جایگزین شدن گردشگری به جای اقتصاد متکی به نفت صحبت نشود، در اسناد بالادستی نیز چنین رسالتی برای گردشگری در نظر گرفته شده است اما در عمل بسیاری از محدودیت‌ها، قوانین، انگارهای فرهنگی اشتباه مانعی برای پیشرفت این حوزه ایجاد می‌کنند. تبدیل کردن گردشگری به صنعت در کشور کار سختی است و اگرچه کسانی که در دولت یازدهم زحمت کشیده‌اند کارنامه قابل قبولی دارند هنوز این امر محقق نشده است.»

شیرکوند ضمن تشکر از رحمانی‌موحد و تلاش‌هایش در حوزه گردشگری گفت: «او با تمام جدیت در این حوزه تلاش می‌کرد، امیدواریم محب‌خدایی نیز در مسیری گام بردارد که گردشگری را به اهداف خود نزدیک کند. توسعه گردشگری به شدت در گرو بخش خصوصی است، سازمان هنوز نتوانسته رابطه ایده‌آل خود را با بخش خصوصی مشخص کند. هنوز بسیاری از باورهای غلط اعم از نگاه به دست دولت بر بخش خصوصی حاکم است که باید این باورها اصلاح شود.»

او ضمن آروزی موفقیت برای محب‌خدایی گفت: «بخش گردشگری به‌شدت نیازمند همراهی و هماهنگی بخش خصوصی است. اگر سازمان و بخش خصوصی در مسیر پیش رو همراه شوند می‌توانند به اهدافی که دارند برسند، سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری وارد دوره جدیدی شده است، دکتر مونسان نیز با اهداف سازمان و حوزه گردشگری آشنایی دارد، رئیس‌جمهوری نیز بارها بر توسعه گردشگری تأکید کرد، امیدوارم به کمک معاون جدید گردشگری و بخش خصوصی بتوانیم به اهداف مورد نظر در بخش گردشگری برسیم.»

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز